موضوعی که در این مطلب می خواهیم پیرامون آن صحبت کنیم تحلیل درون زنجیره ای یا تحلیل آنچین است. در صورتی که قصد دارید سرمایه گذاری در بازار رمزارزها را بهبود بخشید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

تحلیل درون زنجیره ای چیست؟

بررسی و تحلیل اصول، سودمندی و تراکنش های ارز دیجیتال و داده های مرتبط با آن روی شبکه بلاکچین را تحلیل درون زنجیره ای می نامند. در این روش تحلیل به دنبال درک ماهیت شبکه بلاکچین یک ارز دیجیتال هستیم و قصد داریم از طریق آن روند حرکت قیمت یک رمزارز را در آینده پیش بینی کنیم. به همین خاطر لازم است در این نوع تحلیل اطلاعات زیر را جمع آوری کنیم:

  • ورودی و خروجی بازار
  • همبستگی های قیمت
  • پاداش ماینرها در ازای تشکیل بلاک ها
  • حجم معاملات

در واقع میان تحلیل بنیادی سهام شرکت ها در بازار بورس با تحلیل آنچین در بازار کریپتوکارنسی رقابت وجود دارد. دلیل آن این است که هر دو روش قصد دارند ارزش واقعی دارایی را در وضعیت حال و آینده مورد بررسی قرار دهند. می توان هر دو روش تحلیل درون زنجیره ای و تکنیکال را با هم ترکیب نمود و نقاط مناسب ورود و خروج در کوتاه مدت را برای فعالان بازار کریپتوکارنسی مشخص کرد.

مفهوم تحلیل آنچین یا درون زنجیره ای

بیشتر بخوانید: به چه کسانی در بازار رمزارزها نهنگ گفته می شود؟

فاکتورهای کلیدی تحلیل درون زنجیره ای

در این نوع تحلیل داده های شبکه بلاکچین و کیف پول های ارز دیجیتال مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه با 8 معیار اساسی برای تحلیل آنچین آشنا می شویم:

  1. تحلیل رفتار نهنگ ها
    یکی از موارد حائز اهمیت در تحلیل درون زنجیره ای تحلیل رفتار نهنگ هاست. همانطور که در جریان هستید نهنگ ها بزرگ ترین سرمایه گذاران در هر رمزارز هستند. به عبارت دیگر کاربرانی که دارنده بیش از یک درصد توکن های در گردش یک رمزارز باشند به عنوان نهنگ آن رمزارز شناخته می شوند. موضوع مورد بررسی بر اساس این شاخص این است که این افراد چه میزان از دارایی خود را عرضه کرده و چه مقدار را نگه می دارند.
  1. همبستگی قیمت با بیت کوین
    با توجه به اینکه بیت کوین به عنوان اولین و بزرگ ترین ارز دیجیتال جهان شناخته می شود روند حرکت قیمت آن روی دیگر رمزارزها تاثیرگذار است. بر این اساس یکی از دیگر معیارهای تحلیل درون زنجیره ای درنظر گرفتن همبستگی ارزهای دیجیتال با بیت کوین است. بنابراین در یک بازه زمانی مثلا سی روزه رابطه تغییرات قیمت بیت کوین و یکی از رمزارزها مورد بررسی قرار می گیرد. این شاخص به شکل درصدی از صفر تا صد نمایش داده می شود. بنابراین هر چه میزان این درصد نزدیک به 100 باشد نشان می دهد تغییرات قیمت آن رمزارز همبستگی زیادی با بیت کوین دارد.
  1. بررسی تعداد کاربران در سود یا زیان
    یکی دیگر از موارد مورد بررسی متوسط قیمت خریداری شده رمزارز مورد نظر در آدرس های فعلی موجود است. به طور مثال بررسی می گردد کلیه دارندگان بیت کوین این رمزارز را با چه قیمتی خریداری کرده اند. پس از آن میانگین قیمت محاسبه شده و میانگین به دست آمده را با قیمت فعلی رمزارز مورد نظر مقایسه می کنند. بر این اساس مشخص می شود چند درصد از کاربران به طور میانگین در حال کسب سود و یا زیان هستند.
  1. جمعیت شناسی تراکنش ها
    در این نوع شاخص نسبت تعداد تراکنش ها در بازه زمانی 10 صبح تا 10 شب در منطقه زمانی غرب دنیا به شرق دنیا در یک روزهای خاص مورد بررسی قرار می گیرد.
  1. تراکنش های بیش از صدهزار دلار
    یکی دیگر از موضوعات مورد محاسبه در تحلیل درون زنجیره ایی میزان حجم معاملات است. به طور مثال حجم معاملات بزرگ در یک رمزارز به عنوان یک شاخص تعیین کننده تحلیل آینده آن در بازه زمانی کوتاه مدت به شمار می رود. در این روش تحلیل همچنان حجم تراکنش هایی که بیش از صدهزار دلار هستند در مدت زمان 7 روز اخیر مورد بررسی قرار می گیرد.
  1. دسته بندی مالکان بر اساس زمان نگهداری دارایی
    یکی دیگر از فاکتورهای مهم در این نوع تحلیل محاسبه مدت زمان نگهداری دارایی های توسط کاربران است. طبق آن مالکان به سه دسته تقسیم می گردند:
  • تریدر: آن دسته از کاربرانی که دارایی را در کمتر از یک ماه نگهداری می کنند تریدر نام دارند.
  • هولدر: شخصی که بیش از یک سال یک رمزارز را نگه می دارد.
  • Cruiser: نگهدارنده دارایی برای یک تا دوازده ماه
    رفتار کاربران برای هر ارز دیجیتال با کمک این شاخص مشخص می گردد.
  1. حجم ورودی به بازار
    از دیگر موضوعات مورد تحلیل بررسی میزان حجم پول ورودی به یک رمزارز نسبت به حجم کل بازار در مدت زمان هفت روز اخیر است.
  1. حجم خروجی از بازار
    به منظور بررسی احتمال کاهش قیمت یک رمزارز در کوتاه مدت می توان میزان پول خارج شده از یک رمزارز را نسبت به حجم کل بازار در طول 7 روز اخیر مورد بررسی قرار داد.

تحلیل آنچین یا درون زنجیره ای

بیشتر بخوانید: بلاکچین به زبان ساده

شرکت های محبوب تحلیل آنچین

این روش تحلیل در کنار نیاز به تخصص زیاد به هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. بنابراین اکثر افراد فعال در حوزه رمزارزها نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند. در حال حاضر ارائه دهنده این نوع تحلیل هستند. از جمله آنها موارد زیر هستند:

  • شرکت Xangle
    دارای داشبورد اختصاصی برای هر کدام از شبکه های بلاکچین است و پس از انجام تجزیه و تحلیل داده های گوناگونی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.
  • شرکت Into TheBlock
    ارزیابی شبکه های بلاکچین بر هشت شاخص مختلف تحلیل آنچین
  • شرکت Glassnode
    یک پلتفرم آنلاین با رابط کاربری آسان که بخشی از خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد. این شرکت در طی گذشت چند سال قادر است یک گزارش با تحلیل درون زنجیره ای در اختیار افراد فعال در حوزه رمزازرها قرار دهد.
  • شرکت Dappradar
    ارائه دهنده یک پلتفرم که قادر است بیش از سه هزار برنامه غیرمتمرکز را ردیابی کند. فعالیت این پلتفرم رتبه بندی محبوب ترین برنامه های غیرمتمرکز از نظر کاربران است. با استفاده از این پلتفرم می توان اطلاعات زیادی در مورد پروژه های دیفای کسب نمود.
  • شرکت Dune Analytics
    گزارش های تحلیلی این شرکت به شکل نمودارهای گرافیکی و مفهومی است. تمرکز اصلی این شرکت روی تحلیل درون زنجیره ای اتریوم است. همچنین ارائه دهنده قابلیت دسترسی به قراردادهای هوشمند و آنالیز آنهاست.

منظور از تحلیل آنچین یا درون زنجیره ای

بیشتر بخوانید: منظور از تحلیل بنیادی یا فاندامنتال چیست؟

جمع بندی

موضوعی که در این مقاله به آن پرداختیم تحلیل درون زنجیره ای یا تحلیل آنچین و کاربردها و فاکتورهای کلیدی تحلیل درون زنجیره ای است. فناوری بلاکچین منجر به سهولت دسترسی به داده ها شده است. با استفاده از تحلیل آنچین می توان دید بازتری نسبت به شرایط موجود در بازار کسب نمود. این روش تحلیل منجر به درک ماهیت شبکه بلاکچین یک رمزارز و پیش بینی روند حرکت قیمت آن در آینده می شود. به همین منظور به جهت تبدیل شدن به یک معامله گر موفق در این بازار استفاده از تحلیل آنچین یا آنالیز درون زنجیره ای پیشنهاد می گردد.