در دنیای بازارهای مالی مختلف از جمله فارکس، بورس و در سال های اخیر رمزارزها سرمایه گذاران برای انجام معاملات خود از تحلیل های متفاوتی از جمله تحلیل تکنیکال بهره می برند. تحلیل فاندامنتال یا بنیادی یکی از انواع این تحلیل ها به شمار می رود که به بررسی اخبار و رویدادهای مرتبط با یک سهم می پردازد. بازارهای مالی امکان کسب درآمد و سودهای زیادی را برای معامله گران فراهم می کنند، اما از طرفی ریسک و خطرات زیادی در این بازارها وجود دارد. بنابراین لازم است معامله گران به روش های مختلف آموزش داده شوند تا از وقوع ضررهای احتمالی تا حدی جلوگیری گردد. در بازارهای مالی مانند ارز دیجیتال روش های تحلیل زیادی وجود دارد که با به کارگیری آنها مسیر پروژه مشخص می گردد. در این صورت معامله گران می توانند از طریق مطالعه و بررسی انواع تحلیل های بازار درآمد کسب کنند. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را تحلیل بنیادی یا فاندامنتال آشنا کنیم.

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال(Fundamental) در واقع یک روش به منظور مشخص نمودن ارزش ذاتی یک دارایی نظیر سهام، ارز دیجیتال، ارز فیات و دیگر موارد است. در این روش مواردی نظیر روندهای صنعت، صورت های مالی، تاثیرات خارجی و رویدادها با هم ترکیب می شوند.

نکته: لازم به ذکر است ارزش ذاتی یا منصفانه یک دارایی یک شبه تغییر نخواهد کرد.

این شیوه تحلیل به شما کمک می کند تا با ویژگی های کلیدی یک شرکت آشنا شده و بر اساس فاکتورهای خرد و کلان اقتصادی به آنالیز ارزش واقعی آن بپردازید.

مثلا در نظر داشته باشید یک شخص تصمیم به سرمایه گذاری در یک شرکت گرفته است. در این صورت به منظور اطمینان یافتن نسبت به سلامت مالی آن شرکت لازم است مواردی مانند ترازنامه، درآمد شرکت، گردش پول و صورت های مالی آن شرکت را مورد بررسی قرار دهد. پس از انجام این بررسی ها می تواند صنعتی که شرکت در آن به فعالیت می پردازد را مورد بررسی قرار دهد. پس از انجام موارد گفته شده می تواند در تحلیل بنیادی به مطرح کردن سوالاتی مانند سرعت گسترش، رقبا، جامعه هدف و ... بپردازد.

برای اینکه ملاحظات اقتصادی نظیر نرخ بهره، تورم و... در تحلیل مورد بررسی قرار گیرد لازم است حوزه مطالعات خود را وسیع تر نماید. هدف از تحلیل بنیادی امکان تجزیه و تحلیل ارزش و قیمت ذاتی یک دارایی و مقایسه نمودن آن با قیمت فعلی است.در صورتی که ارزش ذاتی یک دارایی از ارزش کنونی آن بیشتر باشد، نشان دهنده این است که قیمت دارایی در حال حاضر ارزان است. اما اگر ارزش ذاتی یک دارایی کمتر از ارزش فعلی آن باشد، آن دارایی دارای قیمت گرانی است. بنابراین زمانی که شما این اطلاعات را در اختیار داشته باشید در رابطه با خرید و یا فروش یک ارز دیجیتال تصمیم گیری آگاهانه خواهید داشت.

بر این اساس می توان گفت در تحلیل فاندامنتال سه مجموعه داده وجود دارد:

  • داده های تاریخی
    این دسته از داده ها به منظور بررسی اتفاقات و رویدادهای گذشته مورد استفاده قرار می گیرند.
  • داده ها و اطلاعات قابل دسترسی توسط عموم مردم
    بیانیه ها و اطلاعات در مورد شرکت که توسط مدیریت صادر شده و سخنان دیگران درباره آن
  • اطلاعاتی که عموم مردم به آن دسترسی ندارند.
    این اطلاعات نظیر شیوه مدیریت بحران و ... است.

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال چیست

بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال چیست؟

تاریخچه پیدایش تحلیل فاندامنتال

یکی از تحلیل گران اقتصادی که نامش در وال استریت به عنوان کارگزار ویژه ثبت گردید بنجامین گراهام نام داشت. او در ابتدا در بازار بورس مشاوره های پنهانی می داد. پس از اخراج از بازار بورس اقدام به سرمایه گذاری با هزینه های کم کرد. وی توانست با انجام تحلیل های درست از بازار در مدت زمان کوتاهی میلیون ها دلار سود در بازار بورس نیویورک به دست آورد. بر اساس عقیده پایه گذاران تحلیل فاندامنتال، (گراهام و دیوید داد) می توان ارزش واقعی یک سهام را به دست آورد و با بررسی تفاوت آن با ارزش کنونی اش امکان پیش بینی سودآور بودن یا نبودن آن سهام با حداقل خطا وجود دارد. در واقع می توان گفت اولین شخصی که از ارزش ذاتی یک سهام صحبت کرد بنجامین گراهام بود. پیش از این فرآیند تحلیل در بازارهای مالی کاملا کمرنگ بود. تمامی سرمایه گذاران بدون انجام هیچ گونه تحلیلی و با ریسک بسیار بالا در بازارهای مالی دست به خرید و فروش می زدند.

انواع تحلیل فاندامنتال

به طور کلی تحلیل فاندامنتال بله دو دسته کمی و کیفی تقسیم می گردد.

  • تحلیل کمی
    تمامی افراد با هدف کسب سود وارد بازارهای مالی می شوند. روش فاندامنتال کمی اشاره به تعداد، مقدار و سود و زیان یک ارز دارد.
  • تحلیل کیفی
    روش فاندامنتال کیفی به ماهیت یک ارز و استانداردهای مرتبط با آن می پردازد. از جمله آنها می توان برند شرکت، تیم هیات مدیره، فناوری های انحصاری و... را نام برد.

مولفه های تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال در بازار کریپتو با هدف کم کردن میزان ریسک سرمایه گذاری و بررسی سود آن انجام می گیرد. به همین منظور تحلیل و بررسی مولفه های مختلفی می تواند به ما در این زمینه کمک کند. تحلیل فاندامنتال در حالت کلی از سه مولفه اصلی تشکیل شده است:

  1. آن چین on-chain
    بلاکچین به عنوان یک منبع بسیار ارزشمند ارائه دهنده اطلاعات قابل مشاهده ای است که معیارهای آن چین نام دارند. برای دستیابی به این اطلاعات می توان آنها را از یک سری وب سایت یا API ها که با هدف اطلاع رسانی تصمیمات سرمایه گذاری ایجاد شده اند استخراج نمود.
    برای این منظور لازم است به بررسی معیارهای اصلی در این زمینه بپردازیم:
  • آدرس های فعال
    یکی از شاخص های تحلیل فاندامنتال که تحلیل گران از آن استفاده می کنند تعداد آدرس های فعال یک ارز نظیر اتریوم و یا بیت کوین است. اما از آنجا که این شاخص می تواند توسط بازیگران یک ارز دیجیتال دستکاری شود نباید به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد. تعداد آدرس های فعال یک ارز نشان دهنده این است که وضعیت فاندامنتال آن ارز برای سرمایه گذاری بیشتر است. 
  • هش ریت
    این نرخ در واقع میزان قدرت محاسباتی مورد نیاز برای استخراج ارزهای دیجیتال را مشخص می کند. کاربرد این نرخ برای بلاکچین هایی است که الگوریتم مورد استفاده آنها اثبات کار یا pow است. امکان اندازه گیری نرخ واقعی هش وجود ندارد و تنها می توان آن را بر اساس داده های گوناگون تخمین زد. نرخ هش بالاتر منجر به افزایش امنیت شبکه و افزایش انگیزه ماینرها برای انجام فرآیند ماینینگ و به دست آوردن سود خواهد شد. 
  • ارزش معامله و کارمزد
    یکی از موارد مهم در تحلیل بنیادی بررسی و محاسبه میزان ارزش تراکنش هاست. افزایش ارزش مجموع معاملات انجام شده در یک روز نسبت به روزهای قبلی می تواند یک اتفاق مثبت باشد. 
    کارمزد معاملات در بازار رمزارزها نشان دهنده افزایش تقاضا در بازار و احتیاج به تراکنش های سریع تر است. همچنین افزایش میزان کارمزدها نشان از افزایش تعداد کاربران شبکه و صعودی بودن بازار می دهد. 

    تحلیل فاندامنتال یا بنیادی چیست
  1.  پروژه
    مواردی نظیر هدف رمزارز و شیوه عملکرد آن به عنوان دید کیفی در این مولفه از تحلیل فاندامنتال مورد بررسی قرار می گیرد. مهم ترین شاخص های این مولفه عبارتند از:
  • وایت پیپر
    عملیات پروژه در وایت پیپر به عنوان یک سند فنی مشخص می شود. این سند شامل موارد زیر است:
    - راه حل فناوری بلاکچین
    - موارد استفاده رمزارز
    - برنامه های آماده و ارتقاء
    - اقتصاد توکن و اطلاعات فروش
    - اطلاعات تیم
  • تیم پشتیبان
    اعضای تشکیل دهنده تیم یک رمزارز در وب سایت آن رمزارز آورده شده است. می توان با مطالعه سابقه این افراد روشن بودن مسیر موفقیت رمزارز را پیش بینی نمود. بنابراین لازم است تمامی موفقیت های به دست آمده و تجربیات آنها برای مطالعه و دسترسی کاربران در وب سایت ثبت گردد.
  • مقایسه رقبا
    زمانی که جایگاه یک رمزارز را میان رقبای آن مورد بررسی قرار می دهید می توانید از آینده آن و مسیر حرکتش چشم انداز خوبی داشته باشید.
    بسیاری از ارزهای دیجیتال دارای یک نقشه راه برای آینده هستند. نقشه راه معمولا ارائه دهنده یک طرح کلی از تحولات آینده است.
  1. مالی
    همانطور که گفتیم تحلیل بنیادی با هدف به وجود آوردن یک چشم انداز مناسب برای سرمایه گذاری پدید آمد. منظور از ارزیابی مالی رمزارزها درک وضعیت معاملاتی دارایی ها مانند واکنش بازار، عوامل پیرامونی و نقدینگی آن است. مهم ترین شاخص های این مولفه عبارتند از:
  • نقدینگی و حجم بازار
    میزان سهولت خرید و فروش یک دارایی با نقدینگی آن مشخص می گردد. نقدینگی بالای یک دارایی زمانی است که امکان خرید و فروش یک دارایی بدون تغییر ارزش بازار به سرعت امکان پذیر است.
    برای بررسی اینکه یک سکه یا توکن حرکت رو به جلویی دارد لازم است حجم معاملات آن را اندازه گیری کنیم. این اطلاعات میزان تغییر یک دارایی در یک دوره خاص را مشخص می کند. اگر روند قیمت یک سکه صعودی باشد و حجم معاملات بالایی داشته باشد احتمال کسب سود بیشتر زیاد است. اما اگر روند قیمت یک رمزارز صعودی بوده و حجم معاملات آن پایین باشد، تنها یک نمودار تغییر قیمتی در اختیار دارید که نمی توان به آن اتکا کرد.
  • بازار سرمایه
    ارزش یک شبکه توسط ارزش بازار سرمایه مشخص می گردد. امکان محاسبه آن با ضرب قیمت فعلی در عرضه کوین های در گردش است. معیار ارزش بازار به تنهایی ممکن است ارائه دهنده ارزش گذاری گمراه کننده باشد. به همین خاطر لازم است تمامی عوامل مورد بررسی قرار گیرد.
  • عرضه در گردش
    تعداد کل سکه های موجود در عرضه که در اختیار عموم مردم است در واقع همان عرضه در گردش یک رمزارز محسوب می گردد. احتمال افزایش تعداد توکن های در گردش یک عرضه غیرمتمرکز توسط توسعه دهندگان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟

مزایای تحلیل فاندامنتال

  • راهکاری قدرتمند برای ارزیابی شرکت ها
    با امکان تحقیق و بررسی روی حجم زیادی از معیارهای کمی و کیفی بر خلاف آنالیز تکنیکال یک ابزار قدرتمند محسوب می گردد.
  • قابل استفاده برای عموم
    امکان استفاده از روش تحلیل فاندامنتال برای عموم افراد وجود دارد. زیرا داده های لازم برای انجام این روش تحلیل به راحتی فراهم می شود.
  • دارای دقت بالا
    در صورت انجام درست تحلیل بنیادی، می توان گران یا ارزان بودن قیمت یک دارایی را نسبت به ارزش ذاتی آن کاملا دقیق مشخص نمود.
  • مناسب برای سرمایه گذاری های طولانی مدت و مطمئن
  • آشنایی با مفاهیم مختلف کسب و کار نظیر درآمد، تراز مالی و... به وسیله تحلیل فاندامنتال منجر به افزایش دانش شما در حوزه تجارت می شود.
  • آشنایی با سهام ها و رمزارزهای ارزشمند با درآمد پایدار و تراز مالی قوی

مزایای تحلیل فاندامنتال

معایب تحلیل فاندامنتال

  • زمانبر و تخصصی
    به دست آوردن یک تحلیل فاندامنتال خوب، آسان و قابل درک سخت است. مشخص نمودن ارزش ذاتی یک دارایی یک عمل وقت گیر محسوب می شود. برای انجام تحلیل فاندامنتال لازم است عوامل مختلفی را مورد ارزیابی قرار داد.
  • مناسب معاملات بلندمدت
    با توجه به این موضوع به کارگیری تحلیل فاندامنتال برای معامله گرانی که به دنبال به دست آوردن سود از روش سوئینگ تریدینگ هستند مناسب نیست.
  • غفلت از روندهای قدرتمند بازار
  • زمان مشخصی برای ورود به بازار مالی مورد نظر با تحلیل بنیادی یا فاندامنتال وجود ندارد.

معایب تحلیل فاندامنتال

بیشتر بخوانید: ترید در ارز دیجیتال چیست و تریدر به چه کسی گفته می شود؟

سوالات متداول

  • تحلیل فاندامنتال چیست؟
    یکی از انواع تحلیل های بازارهای مالی که از طریق آن رفتار و رویدادهای تاثیرگذار در روند بازار مورد مطالعه قرار می گیرد تحلیل بنیادی نام دارد.
  • به منظور دریافت اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل بنیادی از چه منابعی می توان استفاده نمود؟
    سایت ها، صرافی ها و... از جمله منابع قابل استفاده برای انجام تحلیل فاندامنتال به شمار می روند.

جمع بندی

در دنیای امروز یکی از روش های آنالیز پرکاربرد در بازارهای مالی روش تحلیل فاندامنتال است. هم اکنون بسیاری از سرمایه گذاران و تریدرهای موفق بازار از این روش تحلیل به طور دائم بهره می برند. در صورت استفاده درست از تحلیل بنیادی می توان ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال را مشخص نمود. همچنین می توان در رابطه با سرمایه گذاری، معامله گری و اقتصاد حاکم بر بازار درک بهتری پیدا کرد.