حتما تا به این لحظه مقداری پول در یکی از بانک ها سرمایه گذاری کرده اید و در قبال این کار ماهیانه از بانک سودی را دریافت نمودید. در بازار رمزارزها نیز امکان سپرده گذاری و دریافت سود وجود دارد. به این شیوه کسب سود در دنیای کریپتوکارنسی دیفای یا مدیریت مالی غیرمتمرکز گفته می شود. به عبارت دیگر دیفای یک روش سیستم پولی نو مبتنی بر بلاکچین های عمومی است. از دلایل مهم نامگذاری این سیستم به عنوان سیستم مالی غیرمتمرکز این است که اسناد و سوابق سیستم به صورت کاملا یکسان در شبکه همتا به همتا و در بیش از هزاران سیستم در کل جهان نگهداری شده و بنابراین هیچ مشکلی در این فرآیند اتفاق نمی افتد. علاوه بر این، کشت سود از مهم ترین کاربردهای سیستم دیفای محسوب می گردد که در سال 2020 به وسیله کاربران و سرمایه گذاران بازار رمزارزها مورد استفاده قرار گرفت. بنابراین یکی دیگر از استراتژی هایی که منجر به کسب سود در کنار خرید ارزهای دیجیتال می شود ییلد فارمینگ است.

ییلدفارمینگ در دنیای امروز از مهم ترین موضوعات حوزه دیفای و یا بازارهای مالی غیرمتمرکز به شمار می رود. سرمایه گذاران قادر هستند از طریق قفل دارایی های رمزنگاری شده خود در بازار دیفای پاداش کسب کنند. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با مفهوم ییلد فارمینگ در ارز دیجیتال آشنا کنیم.

ییلد فارمینگ(Yield Farming) چیست؟

یکی از روش های کسب سود از ارزهای دیجیتال ییلد فارمینگ نام دارد. این به مفهوم قفل کردن ارزهای دیجیتال در استخرهای نقدینگی و به دست آوردن سود از این طریق است. به بیان دیگر، ییلدفارمینگ یا کشت سود روشی برای دریافت رمزارز با دارایی های دیجیتال قفل شده خودتان است. به این شکل که شما دارایی های خودتان را از طریق قرض دادن با برنامه های رایانه ای تحت عنوان قراردادهای هوشمند، کارمزد دریافت می کنید.

ییلدفارمینگ کاربرد زیادی در دیفای دارد. کاربران قادر به دریافت توکن هایی به عنوان پاداش با مشارکت در برنامه های دیفای دارند. علاوه بر این ییلد فارمینگ یکی از شیوه های استخراج نقدینگی به شمار می رود. در حال حاضر ییلدفارمینگ دارای محبوبیت زیادی است و به دلیل وجود قوانین عرضه و تقاضا تبدیل به یک آینده نگری مستقل شده است.

یکی از روش های جدید دریافت پاداش از طریق ذخیره ارزهای دیجیتال کشت سود یا ییلدفارمینگ است. این روش از پروتکل های نقدینگی استفاده می شود. نام دیگر ییلد فارمینگ استخراج نقدینگی است. این ویژگی این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا با استفاده از Mony Lego هایی که روی شبکه اتریوم ایجاد کردند درآمد کسب کنند. به این شیوه شما قادر خواهید بود تا دارایی های خودتون را با استفاده از این پلتفرم قفل کرده و به ازای انجام این کار پاداش به دست آورید.

ییلدفارمینگ ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: دیفای یا سیستم امور مالی غیرمتمرکز چیست؟

ییلدفارمینگ چگونه کار می کند؟

انجام فرآیند ییلدفارمینگ از طریق توکن های ERC20 روی شبکه اتریوم می باشد. پرداخت پاداش ها به طور معمول از طریق یکی از انواع توکن های ERC20 صورت می گیرد. البته در نظر داشته باشید در حال حاضر امکان انجام ییلدفارمینگ در پلتفرم های بایننس اسمارت چین نیز فراهم شده است. استفاده کنندگان از ییلدفارمینگ با جابه جایی سرمایه خود میان پروتکل های مختلف پاداش بیشتری کسب خواهند کرد.

پاداش های استیکینگ یکی از انواع پاداش های شبکه محسوب می گردد که به اعتبارسنج ها داده شده و منجر می شود بلاک چین به اجماع رسیده و قادر به ایجاد بلوک های جدید شود. علاوه بر این ییلدفارمینگ در بیشتر مواقع با سرمایه گذارانی که منجر به تامین نقدینگی برای استخرهای نقدینگی می شوند در ارتباط است. فعالیت استخرهای نقدینگی بر حسب قراردادهای هوشمند و همچنین حفظ سرمایه سپرده گذاران است. بنابراین تامین کنندگان نقدینگی در استخرهای نقدینگی پاداش کسب خواهند کرد.

به بیان دیگر کاربران تامین کننده نقدینگی استخرها از این پروتکل سود به دست می آورند. در این صورت با افزایش تعداد سرمایه گذاران تامین کننده نقدینگی میزان سود دریافتی آنها کاهش خواهد یافت. فرآیند ییلدفارمینگ کمک به جمع آوری نقدینگی در یک پروژه خاص می کند.

کشت سود ارز دیجیتال چیست

تاریخچه ییلدفارمینگ

ییلدفارمینگ و عملکرد آن وابسته به شرایط و ویژگی های برنامه دیفای است. این روش از طریق دادن بخشی سهام از کارمزدهای تراکنش به کاربران به جهت کمک به نقدینگی در یک برنامه خاص مانند بالانسر یا یونی سواپ ایجاد شد. با این همه مهم ترین کاربرد ییلدفارمینگ به کاربردن برنامه دیفای و کسب توکن این پروژه در قبال آن هست.

استفاده از شیوه ییلدفارمینگ در ابتدای سال 2020 رواج یافت. در این زمان پروتکل کامپاند اعلام به ارائه توکن حاکمیتی خود به نام COMP نمود. این توکن مناسب وام دهنده ها و وام گیرنده هایی است که از اپلیکیشن کامپاند استفاده می کنند. این موضوع منجر به قرار گرفتن دیفای در رده بالای رتبه بندی می شود. کسب موفقیت های جدید در پروژه ها منجر به ایجاد نوآوری های جدید می شود. دلیل آن این است که پروژه های برای جذب تعداد کاربران زیاد به سمت خودشان با هم به رقابت می پردازند.

مفهوم کل ارزش قفل شده یا TVL به چه معناست؟

یکی از معیارهای مناسب برای بررسی سنجش سلامت کلی ییلدفارمینگ در حوزه دیفای، TVLیا بررسی مفهوم ارزش کل قفل شده است. کافی است میزان ارز دیجیتال قفل شده در پلتفرم های وام دهی دیفای و دیگر مارکت پلیس های پولی را مورد بررسی قرار داد. به بیان دیگر TVL بیانگر مجموع کل نقدینگی های موجود در استخر لیکوئیدیتی است و با استفاده از آن می توان سلامت بازارهای دیفای و ییلدفارمینگ را سنجید. از دیگر کاربردهای مهم آن این است که می توان از آن به عنوان یک شاخص مهم جهت مقایسه سهم بازار پروتکل های گوناگون دیفای استفاده نمود.

بیشتر بخوانید: نقدینگی یا لیکوئیدیتی ارز دیجیتال چیست؟

مهم ترین مزیت های ییلد فارمینگ

استراتژی ییلدفارمینگ مزایا و معایب زیادی را به همراه دارد. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با مزیت های ییلدفارمینگ آشنا کنیم.

  • قابلیت انجام سریع و آسان آن
    برای اینکه بتوانید یک ییلد فارمر شوید نیاز به دو عنصر مهم خواهید داشت. یک کیف پول ارز دیجیتال و تعدادی توکن اتریوم یا BNB با توجه به اینکه ییلدفارمینگ هیچ موانع ورودی خاصی ندارد، سرمایه گذاران بیشتر به این موضوع اهمیت می دهند که یک پلتفرم با بازدهی بالاتر پیدا کنند.
  • بالا بودن میزان درصد سود سالیانه ییلدها
    میزان سود سالانه پروتکل های استیکینگ روی DAI، USDT و USDC معمولا بین 8 تا 10 درصد است. بنابراین میزان سود سالانه ییلدفارمینگ می تواند از 100 درصد نیز بیشتر شود.
  • در دسترس بودن برنامه های غیرمتمرکز مختلف
    تا به حال برنامه های دیفای مختلفی با موضوع ییلدفارمینگ ایجاد شده اند. فارمرها قادر هستند با استفاده از یک رابط کاربری آسان که تمامی ابزارها درون آن وجود دارند، روی سرمایه گذاری های خود و میزان سود ییلدها نظارت داشته باشند.

معایب ییلدفارمینگ ارز دیجیتال

استفاده از ییلدفارمینگ معایبی را نیز به همراه دارد.

  • میزان پاداش های کوتاه مدت
    سود به دست آمده از ییلدفارمینگ در یک بازار دائما در حال افزایش است. اما این سود پایدار نبوده و احتمال بازگشت سود ناثابت وجود دارد. به غیر از این موضوع با اینکه به آسانی می توان به ییلدفارمینگ ورود کرد اما به دست آوردن استراتژی های با بازده بالا معمولا کار سخت و دشواری است.
  • کارمزد بالای گس روی پلتفرم اتریوم
    گس در واقع همان کارمزدی است که به منظور انجام هر کدام از تراکنش ها روی شبکه بلاکچین اتریوم لازم است پرداخت نمایید. در حال حاضر کارمزدهای گس رو به افزایش است و این از عیب های اصلی فارمینگ به شمار می رود. در این صورت فارمرها لازم است این موضوع را در نظر بگیرند که میزان کارمزد پرداختی آنها از پاداشی که دریافت می کنند بیشتر نشود.
  • سود بیشتر برای افراد با سرمایه بیشتر است.
    فناوری دیفای این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا در ییلدفارمینگ شرکت کنند. اما کاربرانی که میزان سرمایه اولیه آنها زیاد است قادر هستند پاداش بیشتری دریافت کنند. زیرا سرمایه بیشتر امکان سپرده گذاری در استراتژی های با APY بالا را فراهم می کند. بنابراین بازده شما از چنین سرمایه گذاری ای بیشتر خواهد بود.
  • احتمال وجود ضررهای ناپایدار:
    در اثر نوسانات شدید یک جفت معاملاتی برای تامین کنندگان نقدینگی یا LP ها یک ضرر موقت به وجود می آید که به آن زیان ناپایدار می گویند. در واقع می توان گفت مشکل اصلی بازارسازهای خودکار یا AMM ها وقوع زیان ناپایدار است. زمانی که قیمت توکن های درون یک بازارساز خودکار به طور ناگهانی همگی در یک جهت دچار نوسان شوند یک اختلاف قیمتی شدید به وجود می آید.

نحوه محاسبه بازگشت سرمایه در ییلدفارمینگ

این عمل در بسیاری از موارد به صورت سالیانه انجام می شود. دو مورد از شاخص های مهم تعیین میزان بازگشت سرمایه را می توان APR یا همان نرخ درصد سالیانه و APY یا بازدهی درصدی سالیانه نام برد.

درون APR ترکیب سود و سرمایه(Compounding) محاسبه نمی گردد. به سرمایه گذاری دوباره سودهای کسب شده روی سرمایه جاری برای افزایش بازگشت سرمایه کامپاندینگ می گویند. البته این موضوع را در نظر داشته باشید این دو معیار در بسیاری از جاهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

معیارهای مورد نظر تنها قادر هستند یک تخمین از بازده سرمایه ارائه کنند. بنابراین پاداش های کوتاه مدت به سختی قابل محاسبه هستند. ییلدفارمینگ کاملا رقابتی و سریع است و قادر به محاسبه نوسان ها و پاداش های زیادی است. برای محاسبه میزان سود به دست آمده از سرمایه خود لازم است به جای به کارگیری فاکتورهای قدیمی مانند APR و APY از معیارهای جدید استفاده کنیم. با توجه به اینکه دیفای سرعت زیادی دارد، منطقی ترین راه بازگشت سرمایه محاسبه هفتگی و یا روزانه آن است.

فارمینگ ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند در ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

معرفی برخی از محبوب ترین پلتفرم های ییلدفارمینگ

در صورتی که تصمیم دارید در حوزه ییلدفارمینگ فعالیت کنید لازم است با شیوه کار پروتکل های لیکوئیدیتی غیرمتمرکز آشنا شوید. در ادامه این مطلب لیست تعدادی از محبوب ترین پلتفرم های کشت سود یا ییلد فارمینگ را مشاهده می کنید.

  • میکر دائو(MakerDAO)
  • آوه(Aave)
  • بالانسر(Balancer یا BAL)
  • سینتتیکس(Synthetix)
  • یونی سواپ(Uniswap یا UNI)
  • یرن فایننس(Yearn Finance یا YFI)
  • کروفایننس(Curve Finance یا CRV)

جمع بندی

یکی از انواع روش هایی که امکان کسب درآمد از تکنولوژی دیفای را برای کاربران فراهم می کند ییلد فارمینگ نام دارد. در واقع ییلدفارمینگ از روش های ساده کسب درآمد بازار رمزارزها به شمار می رود. بنابراین تنها کافیست کاربران رمزارزهای خود را درون یک پلتفرم فارمینگ مناسب نگهداری کنند. این کار منجر به کسب سود در مدت زمان کوتاه خواهد شد. استراتژی های مهم کشت کنندگان سود، جا به جایی رمزارزها میان بازارهای وام دهی مختلف برای کسب حداکثر سود ممکن است.