اگر وارد دنیای عجیب غریب ارزهای دیجیتال شده باشید قطعا با دو اصطلاح بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتال مواجه شده اید. اما مفهوم بازار گاوی و بازار خرسی چیست و چرا در بازار رمزارزها از این اصطلاحات استفاده می کنند. در این مطلب سعی کردیم شما را با این دو اصطلاح بازار گاوی و بازار خرسی آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

بازار گاوی و بازار خرسی چیست؟

بازار گاوی و بازار خرسی دو اصطلاح کاربردی در بازارهای سرمایه گذاری هستند که از وال استریت پدید آمده اند و در روند بازار تاثیر به سزایی دارند. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم هر زمان شاهد جریان رو به رشدی در بازار بودیم به آن بازار صعودی یا بازار گاوی (Bull Market) می گویند. بازار نزولی یا خرسی(Bear market) زمانی است که با کاهش قیمت ارزها مواجه می شویم.
بنابراین بازار خرسی زمانی رخ می دهد که در طی آن قیمت ارزها حدود 20 درصد و یا بیشتر کاهش پیدا کند.
اکنون می خواهیم بدانیم اصطلاح گاو و خرس چگونه وارد بازار سرمایه شده اند.
حرکت گاو هنگام حمله به صورت رو به بالاست و شاخ هایش را به سمت بالا می گیرد. این حرکت شبیه به جریان صعودی بازارهای مالی است.
اما حرکت خرس در هنگام مبارزه رو به پایین است و برای دفاع از خود سر و پنچه ها را پایین می آورد. این نشان دهنده نزولی بودن بازار است.
یکی از موارد مهم و قابل توجه این است که تنها در صورتی که بازار در یک بازه زمانی 4 ماهه شرایط ثابتی را تجربه کرده باشد می توانیم بازاری را گاوی یا خرسی بنامیم. برای مثال رمزارز اتریوم در 4 ماه گذشته روندی صعودی تجربه کرده است. با وجود اینکه در زمان های کوتاهی ریزش جزئی داشته ولی می توان گفت بازار اتریوم هم اکنون گاوی است.
تحلیل دقیق تر زمانی به دست می آید که بازه زمانی بیشتر باشد.

منظور از بازار خرسی و گاوی در ارز دیجیتال چیست؟

نکته مهم: کاهش قیمت ها در یک روز یا در یک هفته به مفهوم بازار خرسی نیست. آنچه نوع بازار را مشخص می کند جریان طوانی مدت آن است.

بیشتر بخوانید: پامپ و دامپ در ارز دیجیتال چیست؟

ویژگی های بازار خرسی و بازار گاوی

با توجه به اینکه در بازارهای گاوی میزان تقاضا زیاد است بسیاری از کاربران بازارهای مالی ترجیح می دهند جزو خریداران باشند و با خرید ارزها سرمایه گذاری کنند.
این موضوع در بازارهای خرسی کاملا برعکس است. یعنی تعداد خریداران به دلیل حجم درخواست فروش، کمتر می شود.
در برخی از بازارها تشخیص گاوی و خرسی بودن بازار کار سخت و پیچیده ای است. به عنوان مثال در بیت کوین میزان نوسانات بسیار زیاد است و تشخیص نوع بازار سخت است. گاها ممکن است میزان حجم خرید و فروش ارزها توسط سرمایه گذاران تازه کار دچار تغییراتی شود و این اتفاق ممکن است افراد را در تشخیص نوع بازار دچار اشتباه کند.
کشف ارزهایی با پتانسیل رشد بالا توسط تریدرها ممکن است منجر به خرسی شدن بیت کوین شود. از آنجا که در بازار خرسی جریان ریزیش قیمت یک ارز تاریخ دقیق و مشخصی ندارد احتمال از دست رفتن سرمایه بسیار زیاد است. شدت این مشکل در بازار ارزهای دیجیتال به اندازه ای است که بسیاری از سرمایه گذاران تازه کار را ناامید خواهد کرد.

بازار خرسی در ارزهای دیجیتال

عرضه و تقاضا

زمانی که بازار صعودی یا به اصطلاح گاوی است میزان تقاضا برای خرید یک ارز زیاد است و میزان عرضه آن در مقابل کمتر است. به بیانی دیگر اکثر سرمایه گذاران تمایل دارند یک ارز دیجیتال را خریداری کنند. اما تعداد محدودی از آنها تصمیم به فروش آن ارز را دارند. این موضوع باعث افزایش قیمت ارزهای دیجیتال می شود.
در بازارهای خرسی یا نزولی این موضوع برعکس است. تعداد زیادی از تریدرها و معامله گران تمایل به فروش رمزارز خود را دارند و میزان تقاضا برای خرید کمتر از عرضه آن است. این اتفاق منجر به کاهش قیمت یک کوین یا توکن می شود.

روانشناسی سرمایه گذاری

یکی از عوامل تاثیرگذار در تصمیم گیری درست برای خرید یا فروش یک رمزارز شناخت احساسات سرمایه گذاران است. البته در نظر داشته باشید عملکرد پروژه های سازنده رمزارزها نیز بسیار می تواند در این تصمیم گیری تعیین کننده باشد.
در بازار خرسی جو حاکم بر بازار منفی است و سرمایه گذاران تا وقتی از بازار سیگنال مثبت دریافت کنند پول خود را خارج می کنند. با خروج پول، رمزارز کاهش قیمت بیشتری خواهد داشت.

تغییر در فعالیت اقتصادی

بازار رمزارزها بخشی از یک اقتصاد بزرگ تر محسوب می شوند. بنابراین بازار آنها کاملا به همدیگر ارتباط دارد. با توجه به اینکه اکثر پروژه ها امکان ذخیره سودهای بزرگ را ندارند این اتفاق بازار آنها را ضعیف می کند.
در یک بازار صعودی یا گاوی مردم با خرج کردن میزان پول بیشتری در این پروژه ها منجر به قدرتمند شدن اقتصاد می شوند.

بیشتر بخوانید: هولد در بازار ارز دیجیتال چیست؟

نحوه تشخیص بازار گاوی و خرسی

برای اینکه بتوانیم روند صعودی و یا نزولی بودن یک بازار را تشخیص بدهیم باید عملکرد آن را در دراز مدت در نظر بگیریم.
با این حال گاها ممکن است یک بازار برای مدت زمانی در وضعیت ثبات قرار گیرد و هیچ جهتی نداشته باشد. در این صورت به آن بازار بی جهت یا بی روند Range می گویند. در چنین مواقعی ممکن است تریدرها دچار اشتباه شوند. برای اینکه بتوانیم دقیق تر جهت یک بازار را تشخیص دهیم باید بازار آن را برای مدت طولانی مورد بررسی قرار دهیم. شناسایی و تشخیص اتمام روند صعودی و یا نزولی بازار کار بسیار دشواری است و فقط حدودی می توان محاسبه کرد.
اگر بتوانیم به کمک اندیکاتورهای تکنیکال جهت بازار را به درستی تشخیص دهیم می توانیم واکنش متناسب با آن را داشته باشیم. خطوط روند، مومنتوم، شکست قیمت یا بریک اوت (Breakout)، حجم بازار(Market cap)، میانگین متحرک(MA)، ابرهای ایچیموکو و... از برترین اندیکاتورهای تشخیص روند هستند. میزان سود و ضرر ما وابسته به روند بازار است.

بازار گاوی در ارزهای دیجیتال

پاسخ به سوالات مهم درباره بازار خرسی و گاوی

  • عوامل موثر در ایجاد بازار خرسی کدامند؟
    اقتصاد ضعیف با سرعت رشد بسیار پایین به عنوان دلیل اصلی ایجاد بازار خرسی شناخته می شود. علاوه بر این دخالت دولت نیز گاها می تواند عاملی برای ایجاد بازار خرسی به شمار رود. کاهش اطمینان سرمایه گذار نیز از دیگر عوامل موثر در ایجاد بازار خرسی است که بر اساس آن ممکن است تصمیم به فروش سهام خود بگیرد.
  • منظور از بازار خرسی در ارز دیجیتال چیست؟
    بازار خرسی در ارزهای دیجیتال، بازاری است که در آن ارزش بسیاری از رمزارزها نظیر بیت کوین حداقل 20 درصد کاهش پیدا کرده و همچنان در حال افت قیمت است.
  • منظور از بازار گاوی در ارز دیجیتال چیست؟
    حرکت مثبت بازار به صورت صعودی و رو به رشد به گونه ای که قیمت یک رمزارز بیش از حدود 20 درصد افزایش پیدا کند.
  • تغییر بازار از گاوی به خرسی چه زمانی اتفاق می افتد؟
    تاثیرات اجتماعی و سیاسی و رفتار سرمایه گذاران در بازار دو عامل بسیار مهم هستند که می توانند روند بازار را دچار تغییر کنند.
  •  چطور می توان بازار گاوی یا خرسی را پیش بینی کرد؟
    به کمک ابزارهای تحلیل تا حدی امکان پیش بینی روند بازار در بازه های زمانی کوتاه وجود دارد. به عنوان مثال می توان به کمک تحلیل تکنیکال و استفاده از اندیکاتورها روی نمودارهای قیمتی روند بازار را پیش بینی کرد.
  •  اصطلاح گاو ها و خرس ها در بازار ارز دیجیتال برای چه کسانی استفاده می شود؟
    گاوها نماد سرمایه گذاران موفق و ریسک پذیری هستند که اعتقاد دارند قیمت سهام خریداری شده آنها رشد خواهد کرد.
    خرس ها نماد سرمایه گذاران ناامید و شکست خورده هستند که معتقدند سهام آنها دچار افت قیمت خواهد شد.
  •  کدام بازار برای سرمایه گذاری خطرناک تر است؟
    بازار خرسی. زیرا در این بازار بسیاری از ارزها ارزش خود را از دست می دهند. اما بازار گاوی روندی رو به صعود دارد و ارزش سهام شرکت ها در این بازار افزایش می یابد. بنابراین شرایط سرمایه گذاری در آن مطلوب است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با اصطلاحات و زبان تخصصی ارزهای دیجیتال

دو اصطلاح بسیار کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال بازار گاوی و بازار خرسی هستند. در نظر داشته باشید بازارهای خرسی و گاوی تاثیر بسیار زیادی روی سرمایه شما خواهند گذاشت. بنابراین به عنوان سرمایه گذار یا تریدر تشخیص روند بازار در تصمیم گیری درست و انجام معاملات سودآور بسیار حائز اهمیت است. بهترین کار برای تحلیل درست بازار این است که جریان بلند مدت را مورد بررسی قرار دهید.