اخیرا رمزارزی با الهام از سریال بازی مرکب وارد دنیای ارزهای دیجیتال شد. این سریال کره ای که یکی از سریال های نتفلیکس است به سریالی پرطرفدار تبدیل شد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد.
طبق آن رمزارزی با نام Squid Game وارد بازار کریپتوکارنسی شد و در مدت زمان کوتاهی توانست بیش از 310 هزار درصد رشد کند. ارزش این رمزارز به 2800 دلار رسید. لازم به ذکر است این ارز توسط نتفلیکس به صورت رسمی تایید نشد. با این وجود به دلیل معروفیت بسیار زیاد سریال بازی مرکب توانست مورد توجه بسیاری از افراد قرار گیرد و در بین کاربران محبوبیت زیادی کسب کند.

به همان اندازه که سریال بازی مرکب در دنیا جنجال به پا کرد، رمزارز آن نیز حسابی خبرساز شد. دلیل آن این بود که این رمزارز یک شبه چندین هزار برابر سود کرد و به همین خاطر نظر بسیاری از سرمایه گذاران و تحلیل گران بازار رمزارزها را به خود جلب کرد. بنابراین یکی از موضوعاتی که تحلیل گران بازار رمزارزها را دچار شک کرد، رشد ناگهانی آن به بیش از هزار درصد بود.

بیشتر بخوانید: کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟ بیت کوین یا طلا؟

رمزارز بازی مرکب

رمزارز بازی مرکب

رمزارز بازی مرکب چیست؟

ارز دیجیتال بازی مرکب با نام اختصاری SQUID که با استانداردBEP-20 و شبکه بایننس ایجاد شد. این رمزارز به عنوان یک روش شرکت در بازی، الهام گرفته از یک سریال تلویزیونی به همین نام ایجاد شد.

سریال کره ای "بازی مرکب" داستان گروهی از افراد بی پول و بدهکار است که به دلیل وضعیت نامساعد مالی به یک بازی مرگبار دعوت می شوند و در صورت موفقیت در این بازی، به عنوان پاداش جایزه ای میلیاردی دریافت می کنند. این سریال منجر به افزایش میزان سهام شرکت نتفلیکس شد. تعداد افرادی که می توانستند در این بازی شرکت کننده نامحدود بود.
توسعه دهندگان این رمزارز به کاربران قول داده بودند که به زودی نسخه آزمایشی این بازی منتشر می شود. برای شرکت در این بازی نیاز به خرید این ارز از 456 عدد تا 15 هزار عدد از آن را دارید. علاوه بر این به کاربران اعلام کرده بودند برندگان بازی در هر دور تعدادی توکن NFT دریافت می کنند. قیمت این توکن در چند روز اول عرضه رشدی معادل 75 درصد داشت. یکی از دلایل انگیزه کاربران برای خرید این رمز ارز نیز همین بود.

برخلاف شهرتی که این توکن به محض ورود به بازار کریپتوکارنسی به دست آورد، یک سری نکات منفی در رابطه با خرید این توکن منتشر شد:

  • توسعه دهندگان این توکن مدعی بودند افراد بسیار با تجربه ای هستند و در دانشگاه های دارای اعتبار نظیر میشیگان درس خوانده اند. این در حالی بود که هیچ بیوگرافی و یا رزومه دقیق و مشخصی از آنها در فضای های مجازی وجود نداشت.
  •  کوتاه بودن وایت پیپر این توکن و ایراد نگارشی در بعضی بخش های آن.
  •  عدم توانایی دارندگان این توکن برای فروختن آن.

رمزارز بازی مرکب چیست

بیشتر بخوانید: انواع توکن های ارز دیجیتال

با وجود ریسک های احتمالی و وجود نکات منفی در مورد این توکن بسیاری از افراد برای خرید این توکن اقدام کردند.
هدف از عرضه این رمزارز در واقع این بود که پیش نیازی برای یک بازی آنلاین باشد که قرار است به زودی ارائه شود.
این بازی طبق الهام از داستان سریال به این صورت بود که در آن کسانی که بدهکار هستند ملزم به شرکت در یک بازی مرگ آور می شوند، در این بازی تا پای قمار روی جان خود پیش می روند تا در نهایت به ثروت عظیمی دست پیدا کنند.

ارزش کوین های این ارز دیجیتال پس از رشد چندهزار درصدی ناگهان 99.99 درصد افت کرد و به صفر دلار رسید. در پی آن وب سایت ارائه دهنده توکن های این ارز ناپدید و حساب توییترش هم مسدود گردید. بنابراین مشخص گردید هدف اصلی توسعه دهندگان این رمزارز فریب کاربران بود، که در پی آن مبلغی معادل 3.38 میلیون دلار به جیب زده و ناپدید شدند. در دنیای کریپتوکارنسی وقوع این اتفاق Rug Pull نامیده می شود.

لازم به ذکر است کلاهبرداری بودن این رمزارز تا حدودی قابل تشخیص بود اما همچنان بسیاری از کاربران به دلیل طمع خود و با نادیده گرفتن نشانه های کلاهبرداری، اقدام به خرید این رمزارز کردند. یکی از این نشانه ها، اشتباهات دستوری و نوشتاری وبسایت این رمزارز بود. همچنین کاربران اجازه فروش کوین های این ارز را نداشتند و این هم دلیل واضح دیگری است که کلاهبرداری بودن این رمزارز را نشان می داد.

البته از آنجا که نتفلیکیس به دلیل اعتباری که داشت عنوان کرده بود یک بازی بر اساس این سریال ساخته می شود، برخی از افراد به سمت خرید این رمزارز رفتند.
در واقع تولید کنندگان و کلاهبرداران این رمزارز با سوءاستفاده از محبوبیت یک سریال دست به چنین کاری زدند. پیش از این نیز رمزارز دیگری بر اساس محبوبیت یک سریال به نام Mandalorian به بازار عرضه شده بود که در نهایت مشخص گردید کلاهبرداری است.

کلاهبرداری سه میلیون دلاری رمزارز بازی مرکب

بیشتر بخوانید: وایت پیپر چیست؟

بر این اساس می توان نتیجه گرفت، سرمایه گذاری ناآگاهانه و خرید و فروش یک توکن جدید در بازاری نظیر بازار رمزارزها چقدر می تواند خطرناک باشد. بنابراین انجام معاملات در این بازار نسبت به سایر بازارهای مالی نیاز به دانش بیشتری دارد. در این بازار نمی توان به راحتی به هر ارزی اطمینان کرد. همچنین باید در حین معامله ارزهای دیجیتال به ویژه رمزارزهای جدیدی که وارد بازار کریپتوکارنسی می شود تحقیقات و بررسی های لازم را در مورد آن رمزارز انجام داده احتیاط کنیم.