رمزارز ترون با نام اختصاری TRX جزو پرطرفدارترین رمزارزهاست. این ارز دیجیتال در سال 2017 به بازار کریپتوکارنسی وارد شد. در این مطلب قصد داریم به بررسی کامل شبکه ترون و ارز دیجیتال TRX بپردازیم.

شبکه ترون چیست و رمزارز بومی آن چه نام دارد؟

در سپتامر سال 2017 یک موسسه غیرانتفاعی سنگاپوری به نام بنیاد ترون شبکه ترون (Tron) را راه اندازی کردند. در مدت زمانی کمتر از دو سال این ارز تبدیل به یکی از برترین رمزارزهای دنیا از لحاظ میزان ارزش بازار شد.

ترون یک شبکه توزیع شده آنلاین مبتنی بر بلاک چین است. هدف از ساخت ترون ساخت یک سیستم سرگرمی جهانی با محتوای دیجیتال است.  

شبکه ترون چیست؟

ترون یک شبکه مجازی کاملا غیرمتمرکز است که همانند اتریوم این امکان را به پلتفرم های غیرمتمرکز Dapp می دهد تا بتوانند از طریق قراردادهای هوشمند پروتکل های پیچیده ساخته و آن ها را به کار گیرند. شبکه ترون قادر است در هر ثانیه تعداد 2000 تراکنش انجام دهد. علاوه بر این کارمزد تراکنش ها در ترون صفر است. به همین خاطر شما می توانید میلیون ها دلار TRX را به هر جایی از دنیا بدون پرداخت کارمزد ارسال کنید.

بیشتر بخوانید: پلتفرم غیر متمرکز یا Dapp چیست؟ 

شبکه ترون چیست

بررسی تاریخچه پیدایش ترون

مدیرعامل شرکت ترون، جاستین سان، هدف از ایجاد ترون را ساختن یک زیرساخت برای اینترنت غیرمتمرکز و فراهم کردن یک سیستم مدیریتی دموکراتیک در این شبکه جدید اعلام کرد.  

سان شاگرد موسس علی بابا در دانشگاه جک ما بود. وی در همان سال های فارغ التحصیلی اش در فهرست فوربز جزو لیست 30 نفر برتر زیر سی سال چینی و آسیایی قرار گرفت.

سان به عنوان نماینده اصلی ریپل در چین شناخته شده بود. او موفق به تاسیس اپلیکیشن استریم آنلاین محبوبی به نام پیو (Peiwo) شد. این اپلیکیشن هم اکنون بیش از 10 میلیون کاربر در چین دارد.

ترون در جریان عرضه اولیه مبلغ 70 میلیون دلار جمع آوری کرد. که در طی این جریان افراد سرمایه گذار در مقابل بیت کوین و اتریوم رمزارز شبکه ترون یعنی ترونیکس دریافت می کردند. در زمان فروش قیمت هر ترون معادل 0.0019 دلار بود.

توکن های RTX فرآیند انجام تراکنش ها را در کل شبکه بلاک چین آسان کردند.

در سال 2018 ترون توسط سان به یکی از 10 ارز دیجیتال برتر تبدیل شد. این اتفاق منجر به ایجاد بلاک چین اختصاصی ترون توسط توسعه دهندگان این پلتفرم شد. در نهایت این تصمیم منجر به مهاجرت ترون از پلتفرم ERC-20 به توکن TRX شد. این توکن از پروتکل بومی ترون استفاده می کرد.

رمز ارز tron

بیشتر بخوانید: دیفای یا سیستم غیرمتمرکز چیست؟

ارز دیجیتال ترونیکس چیست و چه کاربردی دارد؟

رمزارز بومی شبکه ترون، ترونیکس نام دارد. در واقع برای پرداخت هزینه های مربوط به استفاده از محتوای دیجیتال در این شبکه از ارز بومی ترونیکس استفاده می شود. مهم ترین ویژگی شبکه ترون این است که در این شبکه تراکنش ها کارمزدی ندارند. این ویژگی امکان انجام تعداد بیش از 2000 تراکنش در ثانیه را فراهم کرده است.

خرید ترون از یک صرافی برای فروشنده هزینه اندکی را دربردارد. بنابراین خرید و یا ترید این رمزارز با سایر رمزارزها نظیر بیت کوین و اتریوم مشمول کارمزد است.

کاربران می توانند ارز دیجیتال ترون را از صرافی هایی نظیر بایننس(Binance) یا لیکوی (Liqui) خریداری کنند. 

نکته مهم: در نظر داشته باشید در حال حاضر امکان خرید ارز دیجیتال ترون با ارزهای فیات نظیر دلار امکان پذیر نیست. بنابراین برای خرید این ارز باید ابتدا ارزهایی نظیر بیت کوین، اتریوم و یا تتر را خریداری کرده و آنها را تبدیل به ارز دیجیتال ترون کرد. 

بیشتر بخوانید: آشنایی با شبکه بلاک چین اتریوم

ارز دیجیتال ترون

مزایای ارز ترون

استفاده از ترون مزیت هایی را به همراه دارد. مهم ترین مزیت های آن عبارتند از:

  • قابلیت انجام تراکنش های سریع با حجم بالا
    از آنجا که شبکه ترون قادر به پردازش تعداد 2000 تراکنش در ثانیه است، تراکنش ها بسیار سریع هستند. با توجه به اینکه در شبکه اتریوم تعداد تراکنش ها برابر 25 تراکنش در هر ثانیه و در بیت کوین این تعداد معادل 3-6 تراکنش در ثانیه است، می توان به خوبی سرعت بالای تراکنش ها در ترون را درک کرد.
  • محبوبیت بالا و پشتیبانی قدرتمند
    این رمزارز در طی مدت زمان کوتاهی توانست از محبوبیت بالایی برخوردار شود. علاوه بر این پشتیبانی از سازندگان محتوا برای ترون حائز اهمیت است. 
  • تراکنش های بدون کارمزد
    در این شبکه تراکنش ها کاملا رایگان بوده و نیازی به پرداخت کارمزد ندارد. 
  • قابلیت ساخت برنامه های کاربردی توزیع شده
    امکان ساخت برنامه های کاربردی توزیع شده در این شبکه وجود دارد. در ازای ساخت برنامه های کاربردی در این شبکه می توان دارایی دیجیتال دریافت کرد. این دارایی می تواند توکن TRX یا توکن های پشتیبانی شده توسط شبکه ترون باشد. 

بیشتر بخوانید: استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟

نحوه استخراج ارز دیجیتال ترون

در رابطه با اکثر ارزهای دیجیتال کاربران قادر به استخراج آن ارزها بودند. اما در ارز دیجیتال ترون امکان استخراج آن توسط کاربران وجود ندارد. انجام تراکنش های این ارز دیجیتال از طریق الگوریتم Dpos صورت می گیرد. میزان 65 میلیارد از 100 میلیارد توکن ارائه شده برای این ارز هم اکنون در حال گردش است. شما می توانید توکن های این ارز را از طریق کمک به اعتبارسنجی تراکنش ها در شبکه به دست آورید. به این شکل کارمزد تراکنش ها به عنوان پاداش به شما داده می شود. این هزینه توسط شبکه پرداخت می گردد. در شرایط کنونی شما نمی توانید این ارز را به صورت مستقیم خریداری کنید. بنابراین لازم است ابتدا یک ارز دیجیتال دیگر نظیر اتریوم یا بیت کوین را خریداری کرده و سپس آن را  از طریق صرافی هایی که امکان تبدیل به ارز ترون را فراهم کرده اند اقدام به مبادله آن با ترون کنید. پس از انجام مراحل نیز ترون مورد نظر به کیف شما برگشت داده شده و می توانید آن را برای بلند مدت و یا کوتاه مدت سرمایه گذاری کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع صرافی های ارز دیجیتال 

ترون چگونه کار می کند؟

کلیه داده های روی شبکه ترون رایگان است و هیچ نهاد یا مرجع مرکزی قادر به کنترل داده های این شبکه نیست. در این شبکه این امکان برای تولید کنندگان محتوای دیجیتال فراهم شده است تا با تولید و انتشار محتوای دیجیتال خود ارز دیجیتال ترون کسب کنند. در واقع تولیدکنندگان محتوا در این شبکه توکن ترونیکس یا سایر توکن هایی که در این شبکه پشتیبانی می شود را از مخاطبان محتوا به عنوان پاداش و یا حق الزحمه دریافت می کنند. 

تولیدکنندگان محتوای دیجیتال قادر هستند ارزها یا توکن های خودشان را بسازند. این ارزها در برنامه کاربردی توزیع شده خودشان قابل استفاده است. تمامی این توکن ها توسط توکن اصلی ترون پشتیبانی می شود. پشتیبانی از بازی ها در شبکه ترون به عنوان گام نهایی در برنامه محسوب می شود. کاربران می توانند از دارایی های دیجیتال خود به سازندگان بازی های کامپیوتری به صورت مستقیم و بدون دخالت هیچ سازمان واسطه ای پاداش بدهند. 

تولید کننده محتوا می تواند ارز دیجیتال ترون دریافتی را که از تولید و انتشار محتوای دیجیتال در شبکه ترون به دست آورده برای پرداخت دیگر سرویس های بلاک چین ترون استفاده کرده و یا تبدیل به رمزارز دیگری کند. و در نهایت آن را به ارز فیات مورد نظر خود تبدیل کند.

ترون چگونه کار می کند

لیست صرافی های غیرمتمرکز ترون

در ادامه لیست تعدادی از صرافی هایی که از ارز دیجیتال ترون پشتیبانی می کنند را مشاهده می کنید:

  • بایننس(Binance)
  • کراکن(Keraken)
  • هوبی(Huobi)
  • کوکوین(KuCoin)

بهترین کیف پول های ترونمعرفی بهترین کیف پول های ترون

همانطور که می دانید برای ذخیره و نگهداری رمزارز ترون نیز مشابه دیگر رمزارزها نیاز به استفاده از یک کیف پول دیجیتالی خواهید داشت. شبکه ترون دارای ویژگی های منحصر به فردی است بنابراین کاربران برای کار با این رمزارز نیاز به استفاده از کیف پول های مشخصی هستند.

در ادامه شما را با لیستی از این کیف پول ها آشنا می کنیم:

  • Atomic Wallet
  • Terzor
  • Tronlink
  • Ledger Nano S
  • Ledger Nano X
  • Trust Wallet
  • Cobo
  • Tronscan
  • Eidoo
  • Sugi
  • Im Token
  • Exodus 
  • KeepKey

تحلیل آینده ارز ترون

طبق تحلیل ها و پیش بینی های انجام شده روی رمزارز TRX تا کنون، آینده خوبی در انتظار این رمزارز است. البته قیمت این ارز به بیش از 10 دلار نخواهد رسید. اما به دلیل میزان محبوبیت بالای این رمزارز و افزایش درصد پذیرش آن به نظر می رسد رشد خوبی را در آینده تجربه می کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن

ارز دیجیتال ترون یکی از انواع ارزهای دیجیتال دارای اهدافی مشابه اتریوم است. جایگاه ترون از نظر ارزش بازار 18و بیشتر است و قیمت هر ترون در بیشتر مواقع زیر یک دلار بوده است. در مورد آینده این رمزارز نمی توان نظر قطعی داد. همچنین لازم است قبل از اقدام برای سرمایه گذاری در این رمزارز کلیه خطرات و ویژگی های سرمایه گذاری در این رمزارز را مورد بررسی قرار دهید.