یکی از مهم ترین مسائلی که در مورد بازار کریپتوکارنسی حائز اهمیت است، تصمیم گیری درست در انتخاب ارزها و سرمایه گذاری روی آنهاست. در ادامه می خواهیم به معرفی ارز دیجیتال لایت کوین Litecoin و نحوه استخراج ارز لایت کوین بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با این ارز این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

ارز لایت کوین (Litecoin) چیست؟

ارز دیجیتال لایت کوین (Litecoin) یکی از انواع ارزهای دیجیتال همتا به همتاست که با نماد اختصاری LTC در سایت کوین مارکت کپ نمایش داده می شود. این ارز به صورت متن باز طراحی شده و بر بستر بلاک چین قرار گرفته است. امنیت شبکه لاین کوین همانند ارز دیجیتال بیت کوین از طریق الگوریتم اثبات کار (ماینینگ) تامین می گردد. سرعت تراکنش های انجام شده در لایت کوین حدود 4 برابر بیشتر از بیت کوین است. اگر بیت کوین را "طلای دیجیتال" بنامیم، لایت کوین به عنوان "نقره دیجیتال" شناخته می شود.

ارز دیجیتال litecoin

بیشتر بخوانید: الگوریتم اثبات کار (proof of work) چیست؟

تاریخچه ارز لایت کوین

ارز لایت کوین توسط یک جوان چینی به نام چارلی لی خلق شده است. در سال 2011 کارمند سابق گوگل و کوین بیس با ایجاد یک سری تغییرات در پروتکل بیت کوین، لایت کوین را معرفی کرد. تعداد عرضه لایت کوین نیز همانند بیت کوین محدود است. در واقع 84 میلیون واحد از ارز دیجیتال لایت کوین استخراج خواهد شد.

ارز دیجیتال لایت کوین چگونه کار می کند؟

در این ارز دیجیتال نیز درست مثل بیت کوین از اکوسیستم اثبات کار استفاده می کند. ماینرها از طریق انجام محاسبات ریاضی امنیت شبکه را حفظ می کنند. به این صورت که استخراج کنندگان با قرار دادن توان محاسباتی سیستم های کامپیوتری خود و با بررسی و تایید تراکنش ها منجر به حفظ امنیت شبکه می گردند.

هر یک از ارزهای دیجیتال برای فعالیت در شبکه از الگوریتم خاصی پیروی می کنند. به طور مثال بیت کوین از الگوریتم SHA-256 استفاده می کند. اما لایت کوین از الگوریتم بهتری به نام Scrypt بهره می برد. تفاوت این الگوریتم با الگوریتم به کار رفته در بیت کوین انجام محاسبات آسان تر، میزان کار کمتر و در مجموع قابلیت تایید تراکنش ها با سرعت بسیار بالاست.

یکی از روش های رایج برای استخراج لایت کوین استفاده از کارت گرافیک است. این در حالی است که استخراج به صرفه بیت کوین تنها با دستگاه ASIC صورت می گیرد که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر از کارت گرافیک است.مدت زمان انجام هر تراکنش در بیت کوین به ازای هر بلاک 10 دقیقه است. کل تراکنش های تایید شده لایت کوین در هر 2.5 دقیقه درون یک بسته دیجیتالی به نام بلاک قرار می گیرد. این بلاک ها به یک زنجیره از بلاک متصل می گردند که به آن بلاک چین می گویند.

ماینرها در این روند به ازای تایید تراکنش ها پاداش دریافت می کنند. در فرآیند استخراج به ازای استخراج هر بلاک تعدادی لایت کوین جدید تولید می شود. این لایت کوین ها به ماینری تعلق می گیرد که آن بلاک را استخراج کرده است. به این رویداد پاداش بلاک (Block Reward) می گویند. به ازای استخراج هر بلاک تعداد 25 واحد لایت کوین به عنوان پاداش به ماینرها تعلق می گیرد. مبلغ این پاداش پس از هر 840 هزار بلاک نصف می گردد.

قیمت لایت کوین در ابتدا همانند بیت کوین حدودا یک سنت بود. رشد قیمت این رمزارز تا سال 2014 بسیار خوب بود. اما پس از آن در طی حدودا سه سال قیمت آن بین 1 تا 4 دلار متغیر بود. بالاترین میزان صعود لایت کوین در تاریخ 2017 اتفاق افتاد که به دوران انفجار لایت کوین شناخته می شد. در این تاریخ بیت کوین تنها حدود 1700 درصد رشد کرد. در حالی که لایت کوین رشدی 7000 درصدی را با رسیدن به قیمت 320 دلار تجربه کرد.

ارز دیجیتال لایت کوین

بیشتر بخوانید: استخراج یا ماینینگ چیست؟

تفاوت لایت کوین و بیت کوین

این دو رمزارز با وجود شباهت های بسیار زیاد، تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. در ادامه برخی از ویژگی های این دو ارز را با هم مرور می کنیم:

  • پاداش بلاک
    ماینرها در صورت انجام محاسبات صحیح در شبکه و ایجاد یک بلاک، به دلیل همکاری خود از شبکه پاداش دریافت می کنند. در رابطه با ارز دیجیتال لایت کوین ماینرها به ازای تولید هر بلاک 25 واحد لایت کوین دریافت می کنند. در صورتی که در ارز دیجیتال بیت کوین به ازای هر بلاک تعداد 12.5 بیت کوین به عنوان پاداش به هر ماینر تعلق می گیرد. با توجه به اینکه در لایت کوین به ازای هر 2.5 دقیقه یک بلاک ایجاد می شود، تعداد بیشتری ماینر امکان دریافت پاداش را خواهند داشت.
  • هزینه معاملات
    به دلیل به کاربردن الگوریتم scrypt در ارز لایت کوین، هزینه معاملات به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
  • سرعت انجام معاملات
    زمان انجام تراکنش ها در لایت کوین و تایید آنها تقریبا در هر 2.5 دقیقه صورت می گیرد. اما در بیت کوین به طور میانگین در هر 10 دقیقه یک تراکنش تایید می شود. بر این اساس می توان گفت لاین کوین سرعتی 4 برابر بیشتر دارد. در نتیجه قادر است تعداد معاملات بیشتری را پردازش کند.
  • حداکثر تعداد عرضه
    اکثر ارزهای دیجیتال دارای تعداد عرضه محدودی هستند. بیت کوین به طور کلی 21 میلیون واحد تولید می شود. در حالی که این تعداد در ارز لایت کوین 84 میلیون است. بنابراین تعداد عرضه لایت کوین حدود 4 برابر بیشتر از بیت کوین است. این به این مفهوم است که ارزش هر واحد لایت کوین در آینده حدود یک چهارم ارزش بیت کوین خواهد بود.
  • الگوریتم ماینینگ
    هر دو رمزارز از اکوسیستم اثبات کار استفاده می کنند. اما الگوریتم بکار رفته در بیت کوین SHA-256 است. در حالی که لایت کوین از الگوریتم Scrypt استفاده می کند. که در نهایت منجر به تایید تراکنش ها با سرعت بالاتر در مقایسه با بیت کوین خواهد بود.
  • میزان سرمایه بازار
    با وجود کم بودن میزان سرمایه بازار لایت کوین در مقایسه با بیت کوین، اما هنوز هم لایت کوین جزو 20 ارز برتر قرار دارد.

تفاوت لایت کوین و بیت کوین

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟

مزایای ارز دیجیتال لایت کوین

  • کاملا غیرمتمرکز
  • هزینه تراکنش ها کم
  • بدون نیاز به انجام معاملات پر هزینه سنتی می توان وجوه را در سطح بین المللی حتی برای دورترین نقاط به راحتی انتقال داد.
  • امکان خرید از صرافی های ارز دیجیتال و یا استخراج توسط ماینرها
  • تعداد کوین های تولید شده در این ارز حدود 4 برابر بیت کوین است.
  • مدت زمان تولید هر بلاک لایت کوین 2.5 دقیقه
  • امنیت و سرعت بالا به دلیل استفاده از الگوریتم scrypt
  • قابلیت ذخیره و نگهداری در تمام کیف پول های ارز دیجیتال به دلیل شباهت زیاد با بیت کوین
  • مناسب کاربرانی است که به تراکنش های سریع و هزینه تراکنش کم نیاز دارند.

معایب ارز دیجیتال لایت کوین

  • عمل ماینینگ نیاز به انرژی زیادی داشته و هزینه بر است.
  • این ارز هنوز مورد پذیرش و استقبال عمومی قرار نگرفته
  • به منظور تامین امنیت این ارز نیاز به دانش فنی هست.
  • ارزش آینده این ارز غیرقابل پیش بینی است.

بیشتر بخوانید: دیفای یا سیستم غیرمتمرکز چیست؟

چگونه لایت کوین بخریم؟

در حالت کلی به دو روش می توان لایت کوین را خریداری کرد:

  • روش اول: خرید مستقیم لایت کوین با ارزهایی نظیر ریال یا دلار
  • روش دوم: تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به لایت کوین

خرید مستقیم لایت کوین با ریال و دلار

در روش اول در صورتی که قصد خرید لایت کوین با ریال را دارید لازم است از طریق صرافی های ایرانی اقدام کنید. در این صورت باید بررسی کنید صرافی موردنظرتان از ارز لایت کوین پشتیبانی می کند.

توجه داشته باشید صرافی مورد نظر دارای اعتبار باشد.

در صورتی که قصد خرید ارز لایت کوین با دلار را دارید می توانید به صورت مستقیم اقدام به خرید کنید.

توجه داشته باشید به منظور خرید ارز دیجیتال با دلار نیاز به داشتن حساب های بین المللی نظیر مستر یا ویزاکارت خواهید داشت.

در حال حاضر به دلیل وجود تحریم ها برای کاربران ایرانی، خرید لایت کوین با دلار مستلزم واسطه های زیادی است که منجر به افزایش هزینه نهایی می شود. علاوه بر این به دلیل نیاز به احراز هویت، کاربران ایرانی در زمان ثبت نام با مشکل مواجه می شوند. سایت های کراکن، کوین بیس و بیت استمپ امکان خرید مستقیم لایت کوین با دلار را فراهم آورده اند.

تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به لایت کوین

بهترین و رایج ترین روش برای خرید لایت کوین و حتی دیگر ارزهای دیجیتال استفاده از این روش است. در این روش کافیست شما از یک صرافی معتبر ایرانی اقدام به خرید بیت کوین یا اتریوم کنید. در مرحله بعدی بیت کوین یا اتریوم را به یک صرافی معتبر انتقال داده و در نهایت آن را تبدیل به لایت کوین کنید. 

سایت هایی که کاربران ایرانی قادر به استفاده از آنها برای تبدیل بیت کوین به لایت کوین هستند عبارتند از:

  • Chanegelly
  • shapeShift
  • Binance
  • Hitbtc

بیشتر بخوانید: آشنایی با صرافی های ارز دیجیتال 

کیف پول های لایت کوین کدامند؟

از آنجا که ارز دیجیتال لایت کوین بر بستر بلاک چین است قابل ذخیره روی کیف پول هایی است که از بلاک چین پشتیبانی می کنند. در ادامه برخی از بهترین کیف پول های لایت کوین را به شما معرفی می کنیم.

کیف پول های لایت کوینلیست کیف پول های نرم افزاری

  • Litewallet
  • Trust Wallet
  • Exodus
  • Atomic
  • Electrum-LTC

لیست کیف پول های سخت افزاری

  • Ledger Nano S
  • Ledger Nano x
  • Terzor

و کیف پول کاغذی LiteAddress از جمله کیف پول هایی هستند که از ارز لایت کوین پشتیبانی می کنند.

با توجه به این که ارز دیجیتال لایت کوین یک ارز غیرمتمرکز است هر کس می تواند بر دارایی خود کنترل کامل داشته باشد.

نکته مهم: با توجه به غیرمتمرکز بودن ارز لایت کوین در صورتی که قصد سرمایه گذاری روی این ارز را دارید، تامین امنیت آن به طور کامل به عهده خودتان است. بنابراین لازم است قبل از انتخاب کیف پول مناسب ویژگی های امنیتی آن را مد نظر قرار دهید.

یکی از خطراتی که کاربران ایرانی را تهدید می کند قرار دادن دارایی روی کیف پول های صرافی هاست که احتمال تحریم و بلوکه شدن را به همراه دارد. به این مفهوم که کنترل دارایی در اختیار کاربر نیست. لذا برای جلوگیری از وقوع این اتفاق لازم است دارایی خود را از کیف پول صرافی ها به کیف پول شخصی خود منتقل کنیم.

بیشتر بخوانید: آشنایی با کیف پول های ارز دیجیتال و انواع آن

ارز دیجیتال لایت کوین یکی از قدیمی ترین ارزهای دیجیتال بعد از بیت کوین است که شباهت های بسیار زیادی با بیت کوین دارد. لذا از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است. همچنین پتانسیل خوبی برای رشد و پذیرش در سطح گسترده دارد و پیش بینی می شود آینده خوبی در انتظار این رمزارز است.