کاربرد اتریوم

یکی از بزرگ ترین رویای آدمها در دنیای امروز زندگی در یک دنیای کاملا غیرمتمرکز و بی واسطه است. اولین جرقه ای که برای تحقق این رویا به وجود آمد اتریوم بود. فناوری بلاکچین با بیت کوین پدید آمد.

اتریوم نیز به عنوان نسل دوم فناوری بلاک چین معرفی شده است. با وجود امنیت بالایی که بیت کوین دارد اما قابل استفاده در برخی از حوزه ها نیست.

به همین خاطر شبکه ای مبتنی بر قراردادهای هوشمند به نام اتریوم روی کار آمد. بلاک چین اتریوم امکان انجام کارهایی را فراهم کرده که بیت کوین و بلاک چین بیت کوین قادر به انجام آنها نیستند.

اتریوم نیز دارای مشکلاتی است و تراکنش های سرعت نسبتا پایینی دارند. اما پلتفرم اتریوم روز به روز در حال به روزرسانی و توسعه است. در ادامه این مطلب می خواهیم با کاربردهای اتریوم در دنیای تکنولوژی آشنا شویم.

کاربردهای اتریوم

بیشتر بخوانید: آشنایی با شبکه بلاک چین اتریوم

اتریوم در حال حاضر در حوزه های زیر قابل استفاده است:

  1. توکن سازی از دارایی های واقعی
    توکن های اوراق بهادر نشان دهنده دارایی هایی نظیر املاک، فلزات گرانبها، سهام و... هستند. بازار این توکن ها از طریق پلتفرم اتریوم می تواند به یک فرصت چند تریلیون دلاری تبدیل شود. با ایجاد توکن سازی این دارایی ها روی بلاک چین، صادرکنندگان می توانند بدون نیاز به مراحل فیزیکی و کاغذبازی به راحتی و با سهولت اقدام به انتقال و کار با آنها کنند.
  2. احترام به حریم خصوصی
    موتور جستجویی که در حال حاضر کل مردم دنیا از آن استفاده می کنند تمام اطلاعات شخصی شما را نگهداری کرده و با فروش آنها به شرکت های فعال در حوزه تبلیغات سالانه میلیاردها دلار کسب می کند. روی کار آمدن بلاک چین اتریوم می تواند به این کار خاتمه دهد.
    از طریق اتریوم می توان کاری کرد که سوابق اطلاعات ذخیره شده توسط موتورهای جستجو در سیستم ثبت گردد. در این صورت موتورهای جستجو مجبور می شوند برای حفظ وجهه مثبت خود با احتیاط عمل کنند.
  3. مدیریت هویت دیجیتال
    به کارگیری قراردادهای هوشمند در سیستم هویت دیجیتال باعث از بین رفتن مشکلات سرقت هویت خواهد شد. با استفاده از قراردادهای هوشمند ارائه شده توسط پروژه هایی نظیر uPort امکان دریافت خدمات مبتنی بر مدیریت هویت هوشمند وجود دارد. در این صورت هر کاربر مسئول اطلاعات هویتی خود خواهد بود.
    به طور مثال شما تصمیم دارید به خارج از کشور سفر کنید و اطلاعات پاسپورت خود را در سرویس uPort وارد کرده اید. در قسمت بررسی مدارک شما می توانید اطلاعات انتخابی مورد نیازتان را ارائه کنید.
    با این کار هیچ کس به اطلاعات شما دسترسی نداشته و نمی تواند آن را ببیند یا از آن استفاده کند. تنها در صورتی قادر به مشاهده اطلاعات شماست که خودتان این اجازه را از طریق uPort به او داده باشید. این اطلاعات شما روی بلاک چین اتریوم ذخیره می گردد و فقط شما می توانید از طریق اپلیکیشن uPort مجوز دسترسی دیگران را صادر کنید.
    کاربرد اتریوم
  4. ذخیره امن اطلاعات
    از آنجا که برخی از شرکت های بزرگ نظیر مایکروسافت یا دراپ باکس حجم بسیار زیادی از اطلاعات را روی مزارع سرور ذخیره می کنند امکان اینکه این اطلاعات در معرض خطر نابودی قرار بگیرد بسیار زیاد است. لذا برای حل این مشکل می توان اطلاعات را به صورت غیرمتمرکز ذخیره نمود. به این صورت که اطلاعات به جای ذخیره در چند مزرعه سرور در ایالات متحده، در صدها و یا هزاران پایگاه داده در سرتاسر جهان نگهداری می شوند. در واقع اتریوم روشی برای حل این مشکل به شمار می رود. با استفاده از فناوری بلاک چین بکار رفته در اتریوم می توان برای ارسال سریع داده ها و رمزگذاری آنها استفاده نمود.
  5. دموکراسی سیاسی
    با توجه به اینکه در سیستم انتخابات سیاسی ممکن است تقلبی رخ دهد، از اتریوم می توان در سیستم رای دهی استفاده نمود. در سیستم اتریوم هیچ کس امکان کنترل مستقیم روی شبکه را ندارد. در نتیجه امکان تحریف در نتایج آرا وجود نخواهد داشت. در واقع اتریوم به اجرای هر چه بیشتر مردم سالاری کمک می کند.
  6. انقلابی در حوزه سلامت
    اتریوم می تواند در سیستم سلامت دنیا انقلابی عظیم به وجود آورد. با ذخیره سوابق بیماران روی بلاک چین امکان دسترسی به آنها در هرجایی فراهم می شود. این کار کمک زیادی به روند تولید و توسعه واکسن ها و جلوگیری از شیوع بیماری های کشنده می کند. به این صورت که شما در تعطیلات قادر هستید در تایلند به دکتر مراجعه کرده و معاینه شوید و در زمان برگشت به خانه خود در نیویورک نتایج آن را به دکترتان نشان دهید.
    اما این فقط به اینجا ختم نمی شود. گجت های هوشمند نظیر ساعت های هوشمند شما با در اختیار قرار دادن اطلاعات ثبت شده از شما در بیمارستان های سراسر جهان می توانند یک سری الگو از شرایط پزشکی نظیر سکته ها و یا حملات قلبی را ثبت کرده و پیش از رخ دادن آنها به افراد هشدار دهند. این اتفاق تنها به کمک اتریوم امکان پذیر است. تا جایی که می تواند نجات دهنده جان شما باشد.
  7. بازارهای پیش بینی
    یکی دیگر از مهم ترین کاربردهای اتریوم به کارگیری قراردادهای هوشمند اتریوم در بازارهای پیش بینی است.
    جنوسیس و آگر پلتفرم های بازارهای پیش بینی به شمار می روند که در آنها از بلاک چین اتریوم و قراردادهای هوشمند به کار رفته است.
    بازارهای پیش بینی امکان پیش بینی یک رویداد یا اتفاق خاص را برای شما فراهم می کنند. مانند پیش بینی نتیجه یک بازی فوتبال، حدس قیمت اجناس، نتیجه کارزار انتخاباتی و... از جمله مواردی هستند که در بازارهای پیش بینی قابل پیش بینی هستند.
    در این بازارها می توان به افراد مشارکت کننده و افرادی که پیش بینی درستی می کنند و به عنوان برنده شناخته می شوند توکن و قراردادهای هوشمند اتریوم را اعطا کرد.
    بنابراین مراکز شرط بندی و یا نظرسنجی در مورد عرضه یک محصول خاص از جمله کاربردهای قرارداد هوشمند اتریوم به شمار می روند.
    بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند در ارز دیجیتال چیست؟
  8. بهبود خدمات مالی و بانکی
    اتریوم در حوزه بانکی و مالی استفاده های زیادی دارد. فعالیت های مربوط به قراردادها، پرداخت و امور بیمه ای، اوراق قرضه و... از جمله موارد استفاده از اتریوم در حوزه بانکی است.
    به طور مثال در نظر بگیرید فردی قادر به پرداخت اقساط ماهیانه خود نیست. در صورت وقوع این اتفاق می توان از یک قرارداد هوشمند تمام وقت استفاده نمود که در آن به جای اینکه تمام حقوق فرد وام گیرنده از سمت اعطاکننده وام سلب شود، با استفاده از قرارداد هوشمند تمامی شرایط و مقررات پرداخت و دریافت معین شده باشد. یعنی در صورتی که فرد قسط های خود را پرداخت نکرد فلان اتفاق رخ دهد.
    و یا در رابطه با اوراق قرضه دولتی، در صورت اجرای قرارداد توسط قراردادهای هوشمند، در تاریخ معین امکان اعطای مبلغ مورد نظر به فرد خریدار وجود دارد.

موارد گفته شده از بهترین کاربردهای اتریوم در نظام های بانکی و مالی به شمار می رود.

کاربرد اتریوم چیست

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

نرم افزارهای پرداخت های مالی غیرمتمرکز از دیگر موارد پرکاربرد استفاده اتریوم در دنیای واقعی به شمار می رود. وام ها و قروضی که بر بستر قراردادهای هوشمند و صرافی های غیرمتمرکز اجرا می شوند از جمله این پرداخت ها هستند.

به این نوع پرداخت ها دیفای نیز می گویند. یکی از مشهورترین پروژه ها که از طریق استفاده از قراردادهای هوشمند اتریوم یک ارز دیجیتال با ثبات به نام DAI را تولید کرده و توسط اتر(Ether) پشتوانه سازی می شود میکرودائو(MakerDAO) نام دارد. قیمت ثابت و دائمی این پروژه یک دلار است.

از آنجا که نظام اقتصاد جهان بر پایه تراکنش هاست، اتریوم قرار است آن را برای همیشه تغییر دهد. به کمک قراردادهای هوشمند اتریوم امکان انتقال هر چیز ارزشمندی بدون خطرات احتمالی فراهم شده است.

در واقع با استفاده از قراردادهای هوشمند می توان نسخه ای از یک قرارداد سنتی کاغذی را بدون امضا به صورت کدهای رایانه ای ثبت نمود.

در نظر بگیرید بدون نیاز به خرید یک عکس از پلتفرم شاتر استوک می توانید مستقیما آن عکس را از عکاس آن بخرید. برای این کار تنها لازم است یک قرارداد دوطرفه ایجاد کنید.

این کار به سادگی تنها با چند دستور ساده در پلتفرم اتریوم قابل انجام است. به عنوان مثال اگر یک خریدار پول را در یک حساب قراردادی قرار دهد، بارگذاری عکس شروع خواهد شد.

معرفی کاربردهای اتریوم

بیشتر بخوانید: سازمان خودگردان غیرمتمرکز یا دائو چیست؟

در این مطلب با مهم ترین کاربردهای اتریوم در دنیای تکنولوژی آشنا شدیم. تا کنون بیش از 900 هزار حساب کاربری اتریوم ثبت شده است که از قراردادهای هوشمند مختلف استفاده می کنند و این تعداد هر روز در حال افزایش است. همچنین تعداد برنامه های غیرمتمرکز اتریوم رو به افزایش است و تا کنون بیش از 1300 برنامه غیرمتمرکز اتریوم ایجاد شده است. این اطلاعات نشان می دهند در آینده پیش رو قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز حضور بیشتری در صنایع مختلف خواهند داشت.