تقریبا تمامی افراد فعال در حوزه کریپتوکارنسی با متاورس یا همان دنیای مجازی آشنا شده اند. این دنیا امکان ایجاد جهان های مجازی موازی را فراهم کرده است. کاربران می توانند به کمک آواتارهای طراحی شده در این جهان مجازی فعالیت کرده و به بیانی دیگر زندگی کنند. اما پروژه سندباکس(SandBox) یکی از محبوب ترین پروژه های شناخته شده متاورس به شمار می رود. سندباکس در واقع یک بازی بر بستر اتریوم است و جزو توکن های NFT یا همان غیرمثلی به شمار می رود. این بازی امکان کسب درآمد را برای کاربران خود فراهم می کند. در بازی سندباکس کاربران می توانند آیتم های بازی را خریداری کرده و یا از آیتم های رایگان استفاده کنند. همچنین در صورت تمایل می توانند این دارایی ها را در بازار سندباکس به فروش رسانده و از این طریق کسب درآمد کنند.علاوه بر این امکان خرید زمین در این پلتفرم فراهم شده است. برای آشنایی با پلتفرم سندباکس و توکن های آن این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: گیمیفای یا بازی های مبتنی بر بلاک چین چیست؟

بازی سندباکس (The SandBox) چیست؟

یکی از جهان های مجازی بر بستر بلاک چین که باعث ایجاد تحول در صنعت بازی شده و در ازای انجام یک فعالیت مشخص به بازیکنان پاداش می دهد را سندباکس می نامند. این پلتفرم به صورت غیرمتمرکز (DeFi) روی بلاک چین اتریوم طراحی شده است. با در اختیار قرار دادن ابزارهای رایگان امکان ساخت بازی ها و طراحی آواتارهای دیجیتال را برای کاربران فراهم می کند. در این صورت کاربران می توانند آنها را در بازی استفاده کرده و با استفاده از آواتارها با بازیکنان دیگر تعامل کرده و یا آنها را با توکن بومی پلتفرم سندباکس که SAND نام دارد مبادله کنند.

در واقع پلتفرم سندباکس یک بازی متاورس به منظور کسب درآمد است که امکان طراحی و ایجاد دنیای مجازی را با استفاده از توکن های غیرمثلی برای کاربران فراهم کرده است.

در متاورس سندباکس هر قطعه زمین توکن لند(LAND) نام دارد.  این توکن در واقع یک توکن NFT با استاندارد ERC721 است که روی بلاک چین اتریوم قرار دارد. در صورتی که قصد خرید این زمین ها را دارید لازم است توکن بومی پلتفرم سندباکس یعنی SAND را در اختیار داشته باشید. بنابراین سند توکن حاکمیتی سندباکس به شمار می رود که علاوه بر حق رای بازیکنان، کاربرد اقتصادی دارد.

بازی سندباکس چیستبیشتر بخوانید: توکن غیرمثلی (NFT) چیست؟

داستان پیدایش سندباکس

در دنیای متاورس در حال حاضر سندباکس به عنوان پیشتازان شناخته شده است. در سال 2012 در استودیوی بازی پیکسول توسط سباستین بورگت و آرتور مادرید نسخه موبایل این بازی عرضه شد. و در سال 2015 نسخه رایانه ای بازی به بازار عرضه گردید.

در آغاز به کار این بازی به صورت دو بعدی طراحی شده بود و به بازیکنان امکان ایجاد جهان خود و تغییر عناصر جهان را می داد. پس از گذشت مدت زمانی سندباکس توانست شهرت ویژه ای در سراسر جهان بدست آورد و تعداد دانلود آن به بیش از 40 میلیون رسید. به همین خاطر در سال 2016 نسخه جدید سندباکس به نام سندباکس ایولوشن به بازار آمد. در نهایت یک شرکت بلاک چینی به نام انیموکا برندز با مبلغ 5 میلیون دلار استودیوی پیکسول را خریداری کرد. هدف آن توسعه بازی با ادغام فناوری بلاک چین بود.

نقطه عطف بازی سندباکس در سال 2020 با ایجاد انقلاب توکن های NFT شکل گرفت و منجر به ارتقاء کارکرد این بازی به سطح بسیار جذاب تر شد. سندباکس متاورس به عنوان نسخه بلاک چینی این بازی امکان مالکیت زمین ها و آیتم های ایجاد شده خود را به آنها می دهد. علاوه بر این می توانند به کمک این بازی درآمد کسب کنند. نسخه بلاک چینی بازی کاملا سه بعدی طراحی شده است. پروژه سندباکس نیز همانند دیگر پلتفرم های بازی همانند دیسنترالند و اکسی اینفینیتی رشد فوق العاده ای را تجربه کرد. در نهایت به یکی از پلتفرم های مطرح در زمینه خرید و فروش زمین های مجازی تبدیل شد.

بازی سندباکس تا این لحظه توانسته است مبلغ بیش از 100 میلیون دلار جمع آوری کند. یکی از بزرگ ترین سرمایه گذاران بازی سندباکس شرکت سافت بنک نام دارد. در حال حاضر شرکت های معروفی نظیر آدیداس، سامسونگ، آتاری و اسنوپ داگ جزو حامیان مالی و شریکان این بازی به شمار می روند.

ارز دیجیتال سندباکس چیست

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال دسنترالند چیست؟

آشنایی با توکن های سندباکس

این بازی توکن های مختلفی ارائه کرده است اما اصلی ترین توکن سندباکس SAND نام دارد که با استفاده از آن می توان تعاملات و تراکنش های درون بازی را انجام داد.

توکن SAND

پلتفرم سندباکس یک توکن بومی به نام سند دارد که امکان انجام تراکنش ها و معاملات را فراهم می کند. توکن سند روی بلاک چین اتریوم قرار دارد و مبتنی بر استاندارد ERC20 است. در پلتفرم سندباکس به منظور بازی کردن، خرید تجهیزات و یا شخصی سازی آواتارها نیاز به توکن سند خواهیم داشت.

همچنین در صورت نیاز برای ایجاد تغییرات در اکوسیستم سند باکس نیاز به توکن سند داریم. علاوه بر اینها، دریافت پاداش و یا سهام گذاری از طریق توکن سند امکان پذیر است. توکن سند دارای محدودیت عرضه تا سقف 3 میلیارد واحد است. برای به دست آوردن توکن سند چندین راه وجود دارد. انجام بازی در سندباکس و خرید آن از طریق صرافی های ارز دیجیتال از جمله این روش ها به شمار می روند.

ارز دیجیتال سندباکس چیست

توکن LAND

هر یک از قطعات زمین در متاورس سندباکس را لند می نامند. این توکن یک توکن NFT است. مبتنی بر استاندارد ERC721 بوده و بر بستر بلاک چین اتریوم فعالیت می کند. طراحان بازی ها به منظور ایجاد تجربه های دیجیتالی از لند استفاده می کنند. پر کردن زمین های لند سندباکس از طریق توکن ASSET انجام می شود. این توکن از دیگر توکن های پلتفرم سندباکس به شمار می رود.

بسیاری از افراد خرید توکن های لند و قطعه زمین های سندباکس را یک روش سرمایه گذاری می دانند. به طور کلی تعداد 166,464 عدد توکن لند یا همان قطعه زمین روی پلتفرم سند باکس وجود دارد. شما می توانید نقشه آن را در سایت رسمی پلتفرم سندباکس مشاهده کنید. در اختیار داشتن هر کدام از این قطعات به مفهوم حق رای و مشارکت در حاکمیت پلتفرم است.

کنار هم قرار گرفتن چند لند یک ESTATE را به وجود می آورد.  یک قطعه زمین با بیش از یک مالک DISTRICT نام دارد. اینکه قطعه زمین لند مورد نظر در کجای نقشه قرار داشته باشد روی تجارت، قیمت و میزان بازدیدکنندگان آن نقش مهمی دارد.   یکی از روش های کسب درآمد در این پلتفرم این است که مالکین هر لند از بازدیدکنندگان زمین خود و یا بازی کنندگان هزینه دریافت کنند. می توانند میزبان یک رویداد بوده یا زمین خود را اجاره داده و یا حتی بفروشند و در ازای آن توکن سند دریافت کنند. برخی از افرادی که سازنده بازی ها هستند یکی از لندها را از مالکین اجاره کرده و با استفاده از یک نرم افزار بازی ساز نظیر گیم میکر یک نسخه از بازی خود را روی آن ایجاد می کنند.

ارز دیجیتال SANDBOX

توکن ASSET

توکن ASSET در واقع همان آواتارهای طراحی شده توسط کاربران درون بازی سندباکس هستند. این توکن ها در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. از جمله این دسته بندی ها می توان به حیوانات، تجهیزات و سلاح ها، لباس ها و پوشیدنی ها، آثار هنری، شخصیت های غیرقابل بازی و عناصر مختلف نظیر گِل، شن، آتش، آب و... اشاره نمود. زمانی که بخواهید زمین خود را سفارشی سازی کنید می توانید از این دارایی ها استفاده کنید. کاربران می توانند در صورت تمایل توسط نرم افزار واکس ادیت آنها را طراحی و در بازی های گوناگون استفاده کنند. امکان فروش این توکن ها در بازار سندباکس نیز فراهم شده است.

توکن GEM

ویژگی های مربوط به دارایی های دیجیتال در بازی سندباکس با توکن GEM نشان داده می شود. این توکن مبتنی بر استاندارد ERC20 است. ارزش یک دارایی و میزان سود آن با ویژگی های داده شده توسط شما مشخص می گردد.

هر یک از توکن های GEM این امکان را دارد 25 امتیاز ویژگی خاص به دارایی شما اعطا کند. اگر از توکن CATALYST استفاده کنید می توانید 100 ویژگی خاص به هر دارایی خود اختصاص دهید. در صورتی که توکن های سند خود را سهام گذاری کنید پاداش آن در قالب توکن های GEM به شما داده می شود.

نکته: لازم به ذکر است پس از استفاده از توکن های GEM آنها سوزانده می شوند.

امکان خرید این توکن از بازار سندباکس نیز وجود دارد.

توکن CATALYST

با استفاده از توکن CATALYST میزان کمیاب بودن دارایی، سطح و رتبه آن مشخص می گردد. بنابراین این توکن نیز همانند توکن GEM عمل می کند. این توکن یک روش برای اضافه کردن توکن های GEM فراهم می کند. توکن CATALYST نیز همانند توکن GEM پس از استفاده سوزانده می شود. سهام گذاری و یا خرید از بازار سندباکس در واقع روش های به دست آوردن توکن CATALYST به شمار می روند.

بیشتر بخوانید: معرفی ارز دیجیتال مانا

پیش بینی آینده سندباکس

به نظر می رسد پروژه سندباکس با ایجاد انقلاب بزرگ در صنعت بازی و به دلیل ادغام شدن با تکنولوژی بلاک چین آینده درخشانی در پیش دارد. مزیت های فراوان پروژه سندباکس از جمله امکان خرید زمین، خرید و فروش NFT و کسب درآمد از آن منجر به افزایش علاقمندی تعداد کاربران زیادی شده است. در واقع این پروژه به بازیکنان این امکان را داد تا جهان مجازی خود را با آیتم های دلخواهشان طراحی و ایجاد کنند. علاوه بر این بر اساس پیش بینی انجام شده توسط تحلیلگران قیمت این ارز در سالهای آینده رو به رشد است و روند صعودی خود را طی می کند.

یکی از پلتفرم های متاورس مبتنی بر بلاک چین سندباکس نام دارد. این پلتفرم امکان خلق یک بازی جدید را در یک جهان مجازی برای کاربران فراهم می کند. علاوه بر این کاربر می تواند در این پلتفرم درآمد کسب کند. در این مطلب به معرفی پلتفرم سندباکس، توکن های سندباکس و برخی موضوعات دیگر پرداختیم. با این وجود پروژه سندباکس یک پروژه نوظهور به شمار می رود که هر روز در حال افزایش قابلیت های خود می باشد.