در دنیای امروز ارزهای دیجیتال مختلفی به بازار رمزارزها وارد شده اند. کرومیا نیز یکی از آنهاست و شکلی از دارایی دیجیتال با نماد اختصاری CHR و یک بستر جدید بلاک چین برنامه های غیرمتمرکز به شمار می رود که به منظور برطرف کردن مشکلات و نواقص سیستم عامل های قرار گرفته روی Dapps ایجاد شده است. در ادامه این مطلب به طور مفصل در رابطه با ارز دیجیتال chromia، توکن CHR، کیف پول های ارز دیجیتال chromia، نحوه عملکرد ارز کرومیا و.... صحبت می کنیم.

ارز دیجیتال کرومیا chromia چیست؟

کرومیا به عنوان یک بستر جدید بلاکچین متن باز برای برنامه های Dapp به شمار می رود و هدف آن رفع نواقص سیستم عامل های موجود در Dapp ایجاد شده است. این پلتفرم به وسیله یک شرکت سوئدی در ماه مه سال 2019 راه اندازی شد. نام این ارز در ابتدا Chromapolis بود. پلتفرم این ارز دیجیتال تشکیل شده از شبکه ای از بلاک چین های رابطه ای است. این پلتفرم امکان ساخت برنامه های غیرمتمرکز را آسان می کند. امکان توسعه Dappها توسط توسعه دهندگان با استفاده از کرومیا فراهم شده است. کرومیا برای توسعه دهندگان محدودیت هایی را ایجاد کرده است.

معرفی ارز دیجیتال کرومیا chromia

بیشتر بخوانید: معرفی ارز دیجیتال وراسیتی VERASITY

توکن CHR چیست؟

توکن بومی ارز دیجیتال کرومیا CHR نام دارد. امکان استفاده از این توکن در Dapps ها توسط کاربران وجود دارد. این ارز دیجیتال با کمک به برنامه های Dapps امکان صدور توکن هایی که تحت پشتیبانی CHR هستند را فراهم می کند. امکان استفاده از این توکن به منظور استیکینگ و دیگر اهداف سیستم فراهم شده است.

تعداد عرضه این توکن محدود به 1 میلیارد است. این توکن ها میان سرمایه گذاران، بنیانگذاران، تیم و مشاوران، صندوق اکوسیستم و صندوق تبلیغاتی توزیع گردید. این توکن روی دو بستر اتریوم ERC-20 و زنجیره هوشمند بایننس یا بایننس اسمارت چین BEP-20 قرار گرفته است.

تاریخچه پیدایش و بنیانگذاران ارز دیجیتال کرومیا

تاسیس شرکت کرومیا توسط سه نفر به نام هایAlex Mizrahi، Henrik Hjelte و Or Perelman صورت گرفت. اعضای این تیم موسس کیف پول Safebit و پروتکل کوین های رنگی Colored Coins بودند. این تیم در سال 2014 اقدام به تاسیس یک شرکت نرم افزاری و متن باز کرد. این شرکت تبدیل به یک بستر برای قراردادهای هوشمند و صدور و انتقال دارایی های دیجیتال شد. توکن CHR در تاریخ ماه مه سال 2019 طراحی و راه اندازی شد.

بیشتر بخوانید: معرفی ارز دیجیتال تریلیوم TLM

شبکه ارز دیجیتال کرومیا چگونه کار می کند؟

ارز دیجیتال کرومیا با قرار دادن یک بلاکچین در پایگاه داده یک لایه نرم افزاری به آن اضافه می کند. نودهای ایجاد شده بین شرکت کنندگان مختلف توزیع می گردند. درخواست نوشتن داده ها به یکی از نودها منتقل می شود و آن نود درخواست را با دیگر نودها به اشتراک می گذارد. پس از بررسی درخواست توسط نودها و توافق، داده ها در بلاکچین نوشته و ثبت می گردد.

ذخیره داده های بلاکچین و وضعیت برنامه در یک پایگاه داده رابطه ای  منجر به سازگاری، تطبیق پذیری و انعطاف پذیری می شود. این اتفاق باعث می شود کرومیا همانند یک بلاکچین مستقل عمومی عمل کند. علاوه بر این با بکار گیری پلتفرم کرومیا به عنوان لایه دوم اتریوم انجام تراکنش ها سریعتر اتفاق می افتد.

پایگاه داده رابطه ای چیست؟

بر اساس مدل رابطه بین داده ها پایگاه داده رابطه ای طراحی می شود. در واقع پایگاه داده رابطه ای(Relational Database) یک مجموعه از جدول هاست. به منظور جلوگیری از تکرار فیلدها میان جدول ها رابطه ایجاد می شود. در این پایگاه داده از یک زبان برنامه نویسی به منظور اطمینان یافتن از اعتبار داده ها استفاده می گردد. برای جلوگیری از داده های تکراری از کلیدهای اصلی و خارجی استفاده می گردد.

ویژگی های ارز دیجیتال کرومیا

دلیل متمایز بودن کرومیا از دیگر پلتفرم های بلاکچین استفاده از پایگاه داده رابطه ای آن است. زبان برنامه نویسی مورد استفاده در این پلتفرم  Rellنام دارد که یادگیری آن از دیگر زبان های برنامه نویسی آسان تر است. این ویژگی منجر به کدنویسی سریعتر توسعه دهندگان می شود. از مهم ترین ویژگی های کرومیا می توان موارد زیر را نام برد:

  • امکان استفاده از کرومیا به عنوان یک بلاکچین عمومی، خصوصی و یا هیبریدی
  • استفاده از کرومیا به عنوان یک راه حل لایه 2 سریع
  • به دلیل استفاده از زبان برنامه نویسی Rell امکان کدنویسی سریعتر از دیگر بلاک چین ها فراهم شده است.

ویژگی های ارز دیجیتال کرومیا

بیشتر بخوانید: توکن غیرمثلی یا NFT چیست؟

پیش بینی و تحلیل آینده رمزارز کرومیا

همانطور که مطالعه کردید هدف اصلی ارز دیجیتال Chromia برطرف کردن مشکل مقیاس پذیری در برنامه های غیرمتمرکز است. این پلتفرم شامل شبکه ای از زنجیره های بلوکی رابطه ای است. به دلیل ساختار نوشتاری خاص Dapps ها قابل شناسایی توسط کلیه توسعه دهندگان در کل جهان خواهند بود. امکان فعالیت برنامه های غیرمتمرکز در بازی ها، پروژه های کوچکتر و برنامه های بزرگ شرکتی فراهم شده است.

بر اساس استراتژی های رشد جامعه رمزارز کرومیا نظیر همکاری با دستگاه تولید انبوه و شتاب دهنده های خارجی، همکاری با استدیوهای بازی سازی و استارتاپ ها،  ایجاد جوامع محلی با برنامه های سفیر و... پیش بینی می شود آینده درخشانی در انتظار رمزارز کرومیا باشد. همچنین این رمزارز تا به حال توانسته در لیست ترندهای سایت کوین مارکت کپ قرار گیرد.  

مزایای ارز دیجیتال chromia

در این بخش می خواهیم با مزایای پلتفرم کرومیا آشنا شویم.

  • سازگاری با دیفای
  • دارای سرعت و امنیت قابل اطمینان
  • پشتیبانی از قراردادهای هوشمند
  • امکان استفاده از خدمات بستر کرومیا به صورت نامحدود و بدون هزینه برای توسعه دهندگان
  • ارائه طیف گسترده ای از برنامه ها با استفاده از بلاکچین به عنوان یک لایه ذخیره سازی غیرمتمرکز
  • مستقل کار کردن تمامی برنامه های غیرمتمرکز Dapp که منجر به بهبود عملکرد پلتفرم می شود.
  • مالکیت بلاکچین های مستقل با استفاده از مجموعه ای از نودها
  • امکان ایجاد سایدچین یا زنجیره جانبی توسط اپلیکیشن های غیرمتمرکز

بیشتر بخوانید: دیفای یا سیستم غیرمتمرکز چیست؟

خرید و فروش ارز دیجیتال CHR

ابتدا لازم است صرافی هایی که از این رمزارز پشتیبانی می کنند را شناسایی کنید. پس از انتخاب یک صرافی معتبر و مطمئن اقدام به ثبت نام و احراز هویت نمایید. برای کاربران ایرانی به دلیل وجود محدودیت تحریم ها این امکان وجود دارد ابتدا با ریال از یک صرافی داخلی اقدام به خرید یکی از استیبل کوین ها نظیر تتر کنند و سپس آن را در یک صرافی خارجی به ارز دیجیتال کرومیا یا همان CHR تبدیل کنند.

معرفی صرافی های پشتیبان کننده ارز CHR

کیف پول ارز دیجیتال کرومیا

یکی از نکات مهم در انتخاب صرافی ها امنیت بالای آنهاست. سعی کنید صرافی ای را برای این کار انتخاب کنید که از امنیت بالایی برخوردار باشد. در ادامه لیست  برخی از صرافی های پشتیبان کننده از ارز CHR به شما نمایش داده شده است:

  • کوکوین
  • بایننس
  • Bithumb
  • Huobi Global
  • io

معرفی کیف پول های ارز دیجیتال کرومیا

به منظور ذخیره و نگهداری رمزارز کرومیا نیاز به استفاده از والت هایی داریم که از این رمزارز پشتیبانی کنند. در ادامه لیست برخی از این والت ها را به شما معرفی می کنیم:

  • اتمیک(Atomic): سازگار با انواع سیستم عامل ها از جمله اندروید، مک، لینوکس، ویندوز، آی او اس
  • تراست(Trust): یک کیف پول نرم افزاری که امکان ذخیره بسیاری از رمزارزها را فراهم می کند. قابلیت نصب این کیف پول روی گوشی های تلفن همراه فراهم شده است.
  • سیف پل(SafePal): این کیف پول در سال 2020 راه اندازی شد و امکان استفاده برای سیستم عامل های اندروید و IOS را دارد.

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن غیرمتمرکز یا Dapps چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

جمع بندی

در این مطلب به طور کامل با پلتفرم کرومیا و ارز بومی آن CHR آشنا می شوید. کرومیا پلتفرمی است که از پایگاه داده رابطه ای استفاده کرده و یک پلتفرم برای استقرار برنامه های Dapp به شمار می رود. مستقل عمل کردن تمامی برنامه های غیرمتمرکز روی این پلتفرم از مزایای مهم آن محسوب می گردد. صرافی بایننس در حال حاضر به عنوان فعال ترین صرافی در زمینه معاملات ارز کرومیا با سهم %35.24 از حجم معاملات روزانه به شمار می رود. هدف اصلی مدنظر ارز دیجیتال Chromia تمرکز روی زنجیره تامین، اینترنت اشیاء و خدمات شرکتی است. این ارز دیجیتال قابل ذخیره روی کیف پول های اتمیک، تراست و سیف پال است.