در دنیای امروز برای خرید دلار نیازی نیست در صف صرافی ها بایستیم و یا به افراد دست فروش اعتماد کنیم. کافیست در یک صرافی ارز دیجیتال آنلاین ثبت نام کرده و تتر یا استیبل کوین های دیگر را خریداری کنیم. با انجام این کار در کسری از ثانیه سرمایه خود را به دلار تبدیل خواهید کرد. در ادامه می خواهیم با استیبل کوین ها و معروف ترین آنها آشنا شویم. ما را تا انتها دنبال کنید. یکی از روش های اصلی برای سرمایه گذاری در جهان، ارزهای دیجیتال محسوب می شوند. برای ورود به این بازار لازم است با مفاهیم اصلی و پایه دنیای رمزارزها آشنا شوید. یکی از  پرکاربردترین این مفاهیم استیبل کوین ها هستند.

استیبل کوین چیست؟

نوعی ارزهای دیجیتال با پشتوانه ارزهای فیات نظیر دلار و یورو استبیل کوین نام دارند. هدف اصلی از ایجاد این دسته از ارزهای دیجیتال کنترل نوسانات بازار رمزارزهاست. زیرا نوسان قیمت این دسته از ارزهای دیجیتال وابسته به تغییر قیمت ارزهای فیات  بوده و از آنجا که ارزهای فیات نوسان قیمت زیادی ندارند یک ارز با ثبات محسوب می گردند.

به عبارت دیگر ارزهای فیات از آسیب نوسانات بازار رمزارزها به سرمایه شما جلوگیری می کنند.

استیبل کوین چیست

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال با ثبات یا استیبل کوین چیست؟

بهترین استیبل کوین های بازار ارزهای دیجیتال

در بازار رمزارزها یک روش برای حفظ سود به دست آمده و یا جلوگیری از متضرر شدن نقد کردن دارایی تان است. اما این کار علاوه بر اینکه شما را ملزم به پرداخت کارمزدهای تراکنش های بانکی می کند منجر به کاهش سرعت ترید می شود. در چنین حالتی برای داشتن عملکرد سریع در بازار ارز دیجیتال و جلوگیری از دست دادن فرصت ها استیبل کوین ها بهترین گزینه هستند. اما شناخت بهترین استیبل کوین که بتواند در نوسانات بازار رمزارزها همیشه قیمت ثابت و پایداری داشته باشد بسیار اهمیت دارد.

همانند دیگر ارزهای دیجیتال نمی توان به راحتی به هر استیبل کوین موجود در بازار اعتماد نمود. زیرا این استیبل کوین به عنوان یک پناهگاه امن در نوسانات بازار رمزارزها مورد استفاده قرار می گیرد.

معمولا شما ممکن است برای کسب سود روی چند برابر شدن قیمت کوین های مختلفی ریسک کنید ولی قطعا انتظار شما از یک استیبل کوین ثبات قیمت آنهاست. بهترین استیبل کوین ها آنهایی هستند که در بدترین شرایط و نوسانات شدید رمزارزها همچنان قیمت خود را بدون تغییر حفظ نموده اند.

بهترین استیبل کوین های متمرکز

در استیبل کوین های متمرکز یک نهاد، شرکت یا سازمان کنترل شبکه را بر عهده دارد. با این وجود استیبل کوین های متمرکز نسبت به دیگر استیبل کوین ها از میزان کاربرد و حجم معامله بالاتری برخوردارند. در ادامه با بهترین استیبل کوین های متمرکز آشنا خواهید شد:

  • تتر(USDT)
    اولین رمزارز استیبل کوین در سال 2014 با نام Realcoin معرفی شد. پس از مدتی نام آن به تتر تغییر یافت. طی گذشت 8 سال تتر عمده ترین بخش از بازار رمزارزها را با ارزش بازاری معادل 8 میلیارد دلار مختص خود کرد.
    ایده اصلی ایجاد رمزارز تتر در سال 2012 در یک وایت پیپر تحت عنوان رمزارز مبتنی بر ارز فیات به بازار معرفی گردید. ارزش و قیمت این ارز کاملا وابسته به دلار آمریکا بوده و همواره معادل یک دلار است.
    بهترین استیبل کوین
  • بایننس یو اس دی(BUSD) USD
    همانطور که می دانید صرافی بایننس بزرگ ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا با بالاترین اختلاف از نظر حجم معاملات روزانه است. اکوسیستم بلاکچینی بایننس دارای دو رمزارز بایننس کوین(BNB) و بایننس یو اس دی(BUSD) است. بایننس یو اس دی یکی دیگر از استیبل کوین ها دارای پشتوانه دلار آمریکاست. به این مفهوم که هر واحد آن معادل یک دلار آمریکاست. شرکت پاکسوس توسعه دهنده این رمزارز بوده و خود یک استیبل کوین به نام پکس دلار دارد.
    دسترسی، انعطاف پذیری و سرعت از ویژگی های کلیدی بایننس یو اس دی در تراکنش های رمزارزی محسوب می گردد.
    با  توجه به میزان اعتبار زیاد صرافی بایننس، بالا بودن حجم معاملات نسبت به دیگر پلتفرم های خرید و فروش ارز دیجیتال و وجود علاقه و اعتماد کاربران به این اکوسیستم،BUSD در لیست بهترین و پرکاربردترین استیبل کوین ها قرار دارد.
    بهترین استیبل کوین
  • TrueUSD(TUSD)
    این ارز دیجیتال به عنوان اولین استیبل کوین قانون گذاری شده است که کاملا تحت پشتیبانی دلار آمریکا قرار دارد. فعالیت این ارز توسط صرافی تامین کننده آن TrustToken Inc نظارت و کنترل می شود.
    بهترین استیبل کوین
  • (USDP) Pax Dollar
    این استیبل کوین توسط شرکت پاکسوس برای صرافی بایننس به وجود آمد. نام این ارز پایدار در ابتدا پاکسوس استاندارد بود. اما در حال حاضر با نام پکس دلار در بازار رمزارزها شناخته می شود. نماد این ارز از PAX به USDP تغییر یافت. عرضه این ارز از سال 1397 آغاز شد و پشتوانه آن دلار آمریکاست. در ازای هر واحد USDP در شبکه بلاکچین اتریوم یک دلار آمریکا در صندوق بانک ذخیره می گردد.
    بهترین استیبل کوین

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی ارز دیجیتال تتر

بهترین استیبل کوین های غیرمتمرکز

محبوبیت استیبل کوین های غیرمتمرکز به دلیل محدودیت ها و فشار بیش از حد دولت ها و دستگاه های نظارتی برای کنترل ارزهای دیجیتال قطعا بیشتر است. در این دسته از استیبل کوین ها هیچ گونه نظارتی توسط شرکتها و یا نهادها روی شبکه وجود ندارد. از جمله محبوب ترین استیبل کوین غیرمتمرکز می توان دای را نام برد.

دای(DAI)

ارز دیجیتال دای در سال 2017 به عنوان یک ارز استیبل کوین قرار گرفته روی شبکه اتریوم(ERC20) به بازار رمزارزها معرفی گردید. اما بخشی از آن روی شبکه بایننس و بایننس اسمارت چین عرضه گردید. میزان ارزش این رمزارز نیز همانند دیگر استیبل کوین ها وابسته به دلار آمریکاست.

اصلی ترین تفاوت ارز دیجیتال دای با سایر استیبل کوین ها امکان استفاده از آن به عنوان وثیقه مشابه اتریوم وUSD Coin است. به ازای هر توکن دای که در بازار رمزارزها عرضه می گردد آنها در برخی قراردادهای هوشمند مربوط به این پروژه سپرده می شود. به این مفهوم که به ازای هر توکن دای به جای ذخیره کردن یک دلار آمریکا یا دیگر ارزهای فیات در حساب های بانکی، تعدادی ارز دیجیتال مانند اتریوم در یک سری قرارداد هوشمند ذخیره می گردند. ارزش بازار این رمزارز بیش از 9 میلیارد دلار بوده و از جمله بهترین استیبل کوین ها شناخته می شود.

بهترین استیبل کوین دیفای

چرا نیاز به استفاده از بهترین استیبل کوین های متمرکز و غیرمتمرکز داریم؟

نوسان زیاد رمزارزها منجر به کسب سودهای هنگفتی در این بازار خواهد شد. اما از آنجا که از ارزهای دیجیتال به عنوان ابزاری برای پرداخت استفاده می شود در این حالت نوسان رمزارزها مشکل ایجاد می کند. اما در صورت جایگزین کردن ارزهایی نظیر بیت کوین، اتریوم و... با بهترین استیبل کوین های متمرکز و غیرمتمرکز این مشکل از بین می رود.

به طور مثال در نظر بگیرید تصمیم به خرید خودرویی با قیمت 50 هزار دلار را دارید و می خواهید پول آن را با بیت کوین (BTC) پرداخت کنید. قیمت هر واحد بیت کوین در زمان فروش برابر 50 هزار دلار است. اما قبل از انجام مراحل تسویه و دادن پول به فروشنده قیمت هر واحد بیت کوین به 49 هزار دلار کاهش می یابد. در این حالت باید چه کرد؟ بهترین راهکار برای انجام پرداخت ها و جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی استفاده از استیبل کوین های متمرکز یا غیرمتمرکز است.

بیشتر بخوانید: کاربرد استیبل کوین ها در معاملات ارز دیجیتال چیست؟

معرفی بهترین استیبل کوین ها برای کاربران ایرانی

به منظور حفظ ارزش دارایی های دیجیتال خود حتما لازم است یکی از استیبل کوین ها را در لیست دارایی های خود داشته باشید. دلیل آن نوسان قیمت بیش از حد برخی از ارزها نظیر ترون، دوج کوین و... است. در صورتی که روی رمزارزهای پر خطر مانند اینها سرمایه گذاری می کنید توصیه می کنیم حتما یکی از استیبل کوین ها را در سبد دارایی خود داشته باشید. زیرا با استفاده از استیبل کوین ها می توانید سریعا رمزارز خود را به یک دارایی با ثبات مبدل کنید. از طریق استیبل کوین ها امکان ترید سریع و شفاف رمزارزها بیشتر خواهد بود.

تتر به عنوان بهترین استیبل کوین در اکثر صرافی های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی لیست شده است. با توجه به اینکه امکان ورود ریال کاربران ایرانی به صرافی های خارجی وجود ندارد لازم است از صرافی های معتبر داخلی و با ریال اقدام به خرید تتر کنند. پس از خرید تتر می توانید آن را به کیف پول یا صرافی دیگری انتقال دهید.

بهترین استیبل کوین ها برای کاربران ایرانی

نکته: در نظر داشته باشید نرخ قیمت استیبل کوین ها کاملا وابسته به ارزش دلار آمریکاست. صرافی کوینی فا جزو بهترین صرافی های داخلی برای خرید تتر محسوب می گردد. 

از آنجا که استیبل کوین ها در بازار رمزارزها کاربردهای فراوان زیادی دارند شناخت بهترین و معروف ترین استیبل کوین ها لازم و ضروری است. در بازار پر نوسان رمزارزها حفظ ثبات قیمت و ارزش دارایی ها بسیار مهم است. زیرا امکان از دست رفتن کل سرمایه یا دارایی شما در یک چشم به هم زدن وجود دارد. در این صورت شما ضرر سنگینی خواهید دید.