یکی دیگر از استیبل کوین های با ارزش ثابت معادل یک دلار دای نام دارد. این ارز یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و بر بستر اتریوم است. برای آشنایی بیشتر با استیبل کوین دای، کیف پول های دای و آینده ارز DAI تا انتهای این مقاله همراه باشید.

معرفی ارز دیجیتال دای (DAI)

قیمت تمامی ارزهای دیجیتال در مدت زمان کوتاهی دارای نوسانات بسیار بالایی است. این نوسانات برای بیت کوین به عنوان رمزارزی با حجم بازار بسیار بالا نیز اتفاق می افتد. معامله گران در بازار ارزهای دیجیتال می توانند از طریق این نوسانات سودهای زیادی کسب کنند.

از طرفی این نوسانات شدید علاوه بر سودهای هنگفت می تواند ضررهای سنگینی را نیز برای معامله گرانی که به صورت روزانه ترید انجام می دهند به وجود آورد. استیبل کوین ها یا ارزهای دیجیتال با ثبات برای حل این مشکل وارد بازار شدند. این ارزها دارای ارزش ثابتی هستند که از دارایی معامله گران در برابر نوسانات شدید محافظت می کند.

پشتوانه استیبل کوین ها ارزهای فیات نظیر دلار آمریکا هستند.

از مشهورترین استیبل کوین ها می توان تتر را نام برد. این ارز با نماد USDT در کوین مارکت کپ نمایش داده می شود و پشتوانه آن دلار است. روش کار استیبل کوین ها به این صورت است که به اندازه میزان واحدهای تولید شده ارزی معادل آن در حساب های بانکی نگهداری می شود.

به طور مثال اگر 100 میلیون واحد USDT صادر گردد، باید معادل 100 میلیون دلار پول واقعی در حساب بانکی آن ذخیره گردد.

اما می خواهیم بدانیم استیبل کوین دای چه تفاوتی با دیگر استیبل کوین ها نظیر تتر دارد؟

ثابت ماندن قیمت ارزهای دیجیتال با ثبات نظیر تتر با پشتوانه ارز سپرده گذاری شده در بانک صورت می گیرد. اما ثابت ماندن قیمت استیبل کوین دای از طریق وثیقه گذاشتن یک ارز دیگر نظیر اتریوم در یک قرارداد هوشمند تحت عنوان صندوق سپرده گذاری ثابت می ماند.

یکی دیگر از تفاوت های مهم ارز دیجیتال دای با دیگر استیبل کوین ها، غیرمتمرکز بودن دای است. به این صورت که برای استفاده از آن نیازی نیست به هیچ سازمان یا نهاد شخص ثالثی اعتماد کرد.

بر این اساس استیل کوین ها در دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می شوند.

ارز دیجیتال دای چیست

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال با ثبات یا استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین متمرکز

تمامی استیبل کوین هایی که به صورت متمرکز هستند توسط یک ارز فیات نظیر دلار یا یک کالا مورد پشتیبانی قرار می گیرند. تتر نمونه ای از یک استیبل کوین متمرکز است که توسط دلار پشتیبانی می شود. پترو دیگر ارز دیجیتالی است که توسط نفت پشتیبانی می گردد. این ارز تولید شده توسط دولت ونزوئلا است و هدف از ایجاد آن مقابله با ابَرتورم جاری در این کشور بود.

استیبل کوین غیرمتمرکز

این دسته از استیبل کوین ها توسط ارزهای دیجیتال پشتیبانی می شوند. هدف از ایجاد این دسته از استیبل کوین ها امنیت و شفافیت بیشتر و سرعت بالاتر است. همچنین در صورت استفاده از این استیبل کوین ها نیازی نیست به یک نهاد مشخص یا یک ارز فیات مانند دلار اعتماد کنیم.

استیبل کوین های غیرمتمرکز برای اینکه قیمت خود را ثابت نگه دارند از فناوری بلاک چین استفاده می کنند. این اصلی ترین تفاوت آنها با استیبل کوین های متمرکز محسوب می شود.

تضمین ثابت ماندن قیمت در این ارزها، از طریق وثیقه گذاری و معرفی ابزارهای اضافی است.

بر این اساس می توان گفت اولین ارز دیجیتال استیبل کوین غیرمتمرکز دای نام دارد. هدف از ایجاد آن حفظ ثبات قیمت بدون نیاز به وجود پشتوانه های فیزیکی مانند ارزهای فیات یا کالا هستند.

برای اینکه بتوانید ارز دیجیتال دای در اختیار داشته باشید دو راه وجود دارد:

  1. روش اول خرید دای از صرافی های ارز دیجیتال است که دردسر آن کمتر و آسان تر است.
  2. روش دوم "تولید ارز دای" است. این ویژگی ارز دیجیتال دای را از دیگر ارزهای دیجیتال متمایز می کند.

ارز دیجیتال دای

ویژگی های ارز دیجیتال دای DAI

این ارز به عنوان یک استیبل کوین غیرمتمرکز دارای یک سری ویژگی هاست. در ادامه با مهم ترین ویژگی های ارز دیجیتال دای آشنا خواهید شد.

  1. ثابت بودن قیمت دای از مهم ترین ویژگی های این رمزارز محسوب می گردد. این قیمت نسبت به دلار آمریکا محاسبه می گردد. ارزهای دیجیتال دنیایی با نوسانات بسیار شدید هستند. حتی بیت کوین به عنوان بزرگ ترین کوین در یک روز ممکن است نوسانی معادل 10% را تجربه کند.
    بر این اساس داشتن استیبل کوین ها در لیست دارایی ها می تواند به عنوان روشی برای کمک به جبران نوسانات بازار رمزارزها محسوب شود. یکی از این استیبل کوین ها با ارزش پایدار دای نام دارد.
  2. توسعه نرم افزار بر اساس رای گیری مستقیم کل شرکت کنندگان اکوسیستم صورت می گیرد.
  3. غیرمتمرکز بودن از مهم ترین ویژگی های این رمزارز به شمار می رود. به این معنا که توسط هیچ سازمان یا نهاد شخص ثالثی مدیریت نمی شود.

بیشتر بخوانید: دیفای یا سیستم غیرمتمرکز چیست؟

ارز دیجیتال DAI چگونه کار می کند؟

قیمت استیبل کوین دای با قیمت دلار آمریکا برابر است. در واقع قیمت آن همیشه معادل یک دلار است. این استیبل کوین در یک قرارداد هوشمند اتریوم به نام میکرودائو تولید شد.

و اما میکرودائو یکی از قراردادهای هوشمند است که روی شبکه اتریوم قرار دارد. این قرارداد هوشمند توسط ارز دیجیتال شبکه اتریوم یعنی اتر و برخی از دیگر ارزهای دیجیتال نظیر BAT پشتیبانی می گردد. از آنجا که اتریوم یک شبکه غیرمتمرکز است، میکرودائو نیز کاملا غیرمتمرکز است. دلیل آن این است که ثابت ماندن قیمت آن توسط یک اکوسیستم کاملا غیرمتمرکز محفوظ می ماند. علاوه بر این وابسته به هیچ نهاد، بانک یا سازمان متمرکز نیست.

اما سوال این است با وجود اینکه پشتوانه دای یک ارز دیجیتال با قیمت متغیر است قیمت آن چگونه ثابت باقی می ماند؟

مزیت های استیبل کوین دای نسبت به فیات و دیگر ارزهای با ثبات

ارز دای در مقایسه با ارزهای دیجیتال با ثبات متمرکز نظیر تتر و ارزهای فیات نظیر دلار دارای مزیت هایی است که در ادامه به آنها می پردازیم:

  • غیرمتمرکز
    ویژگی غیرمتمرکز بودن دای علاوه بر ارزهای فیات منجر به برتری آن نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال با ثبات می گردد. به طور مثال به ازای تولید هر تتر، در بانک یک دلار سپرده می شود. این یک دلار در واقع پشتوانه همان تتری است که تولید شده است. ما برای اینکه از تتر استفاده کنیم ناچارا باید به بنیاد تتر به عنوان یک نهاد کاملا متمرکز اعتماد کنیم.
    اما دای به دلیل غیرمتمرکز بودن وابسته به هیچ نهادی نیست. پشتوانه دای یکی از ارزهای غیرمتمرکز اتر و یا بت است. این ارز از فناوری بلاک چین استفاده می کند و هیچ ارز فیاتی نظیر دلار و یورو آن را پشتیبانی نمی کند.
  • متن باز و کاملا شفاف
    قابلیت متن باز بودن این ارز به این معناست که کدهای آن قابل تغییر است و همه به آن دسترسی دارند. بر این اساس یک ارز دیجیتال کاملا شفاف برای عموم کاربران محسوب می گردد.
  • انتقال آسان
    جابه جایی و انتقال پول نقد به ویژه در سطح بین المللی کار دشواری است. همچنین به کاربردن سیستم هایی نظیر سوئیفت به کارمزدهای بالا و زمان زیادی نیاز دارد. این در حالی است که استفاده از دای سرعت انجام تراکنش ها را افزایش داده و دیگر نیازی به پرداخت کارمزدهای بالا نخواهیم داشت.
  • دارای امکان برنامه ریزی
    با توجه به اینکه قابلیت برنامه ریزی دارد می توان از آن برای کاربردهای مختلف استفاده نمود. به طور مثال به کمک ارز دای و یک قرارداد هوشمند شما قادر خواهید بود هر ماه حقوق صدها نفر را با ارز دیجیتال پرداخت نمایید. علاوه بر این بدون محدودیت ساعت کاری می توان قراردادهای هوشمند را در هر زمانی از روز اجرا کرد.
  • بدون مرز
    با توجه به اینکه بیش از یک چهارم جمعیت کل دنیا امکان دسترسی به بانک ندارند قادر نیستند از خدمات مربوط به ارزهای فیات نظیر دلار استفاده کنند. ارز دیجیتال دای این امکان را برای کل مردم دنیا فراهم کرده است تا بدون نیاز به وجود بانک بتوانند بدون محدودیت از خدمات مالی بهره مند گردند.
  • دارای پشتوانه
    تمامی قراردادهای هوشمندی که ارز دیجیتال دای را تولید می کنند، به ازای هر واحد دای، مقداری وثیقه در صندوق سپرده گذاری خواهد شد که ارزشی معادل 1 و نیم دلار دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن

معرفی کیف پول های ارز دیجیتال دای

همانطور که گفتیم دای یک توکن بر بستر ERC-20 اتریوم است. به همین خاطر می توان از تمامی کیف پول هایی که از اتریوم پشتیبانی می کنند استفاده نمود. در ادامه شما را با برخی از این کیف پول ها آشنا می کنیم.

  • کیف پول ارز دیجیتال DAIکیف پول های تحت وب
    مناسب ترین کیف پول های تحت وب برای ذخیره دای در فضای وب مای کریپتو، مای اتروالت و متامسک هستند.
    با توجه به اینکه مای اتروالت به عنوان کیف پول رسمی برای ذخیره توکن های ERC-20  شناخته می شود، پیشنهاد می گردد برای ذخیره دای از این کیف پول استفاده گردد.
  • کیف پول های سخت افزاری
    با توجه به اینکه کیف پول های سخت افزاری امنیت بالایی را برای ذخیره رمزارزها تامین می کنند، به عنوان بهترین انتخاب در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می شوند. کیف پول های لجر، ترزور و کیپ کی همگی از رمزارز دای پشتیبانی می کنند.
  • کیف پول های موبایلی
    آرگنت(Argent)
    اج(Edge)
    بی آردی(BRD)
    Ethos Universal Wallet
  • کیف پول های دسکتاپ
    اتمیک
    اکسودوس

کیف پول های ارز دیجیتال دای

 بررسی آینده ارز دیجیتال دای DAI

احتمال اینکه ارز دیجیتال دای تبدیل به یکی از ارزهای آینده دار در کریپتوکارنسی شود بسیار زیاد است. این ارز به دلیل ثابت بودن ارزش آن مناسب برای معاملات است. اکثر تحلیل گران بر این عقیده هستند که این ارز در آینده ای نزدیک به منظور انجام پرداخت های بین المللی و انتقال پول مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کیف پول های اتریوم

چگونه ارز DAI بخریم؟

برای خرید این رمزارز لازم است از طریق صرافی هایی که این ارز را پشتیبانی کرده اند اقدام نمایید.

قبل از هر چیز لازم است در صرافی مورد نظر ثبت نام نمایید. از آنجا که صرافی های خارجی میزان کارمزد کمتری در برابر صرافی های داخلی دریافت می کنند انتخاب مناسب تری خواهند بود. روند فروش این ارز نیز کاملا مشابه مراحل خرید آن است.

ارز دیجیتال دای را می توان از هر دو نوع صرافی متمرکز و غیرمتمرکز خریداری نمود.

صرافی های ارز دیجیتال DAI

در صورتی که قصد خرید و فروش رمزارز دای را دارید می توانید از طریق یکی از صرافی های آنلاین خارجی اقدام نمایید. در ادامه به معرفی لیستی از این صرافی ها می پردازیم.

  • Binance
    از مشهورترین صرافی های ارز دیجیتال است که در طول روز میزان حجم بالایی از معاملات را پوشش می دهد.
  • Uniswap
    این صرافی در تاریخ 2 نوامبر 2018 راه اندازی شد. به منظور مبادله رمزارزها می توان از این صرافی استفاده نمود. در واقع جهت تعویض توکن های ERC-20 از این صرافی به عنوان یک رابط قرارداد ساده هوشمند استفاده می گردد.
  • HitBTC
    این صرافی توسط تعدادی از متخصصان ممتاز در زمینه ارزهای دیجیتال در سال 2013 راه اندازی شد. امنیت این صرافی بسیار بالاست و امکان مبادله ارزهای دیجیتال از طریق تلفن همراه نیز برای شما فراهم شده است.
  • Coinbase pro
    موقعیت این صرافی در سانفرانسیسکو است و از سال 2015 آغاز به فعالیت کرده است. علاوه بر رمزارز دای شما می توانید برای مبادله ارزهایی نظیر بیت کوین، اتریوم و لایت کوین از این صرافی استفاده کنید.
  • Okex
    یکی از پلتفرم های مبادلاتی با پشتیبانی بیش از 400 جفت معاملاتی به شمار می رود. تعداد کاربران این صرافی چیزی بالغ بر 20 میلیون کاربر در سراسر جهان است.
  • Compound
    این صرافی به عنوان یک پلتفرم کاملا غیرمتمرکز DeFi به شمار می رود. امکان خرید ارزهای دیجیتال به راحتی از این صرافی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع صرافی های ارز دیجیتال

چگونه می توان ارز دیجیتال دای تولید کرد؟

برای اینکه بتوانید دای تولید کنید لازم است مقداری اتر یا بت در اختیار داشته باشید. در صورت نداشتن اتر لازم است ابتدا آن را  از یک صرافی ارز دیجیتال خریداری کنید. برای خرید ارز دیجیتال اتر می توانید به یکی از دو روش مستقیم و یا از طریق ریال در یکی از صرافی های داخلی اقدام نمایید.

اما برای تولید ارز دیجیتال دای لازم است به سایت رسمی میکرادائو و بخش وثیقه گذاری سایت مراجعه کنید.

در مرحله بعد لازم است برای خود کیف پول بسازید. برای این کار روی عبارت MetaMask کلیک کنید. تا دای تولید شده به حساب همین کیف پول واریز گردد. پس از انجام این کار اکنون می توانید یک صندوق سپرده گذاری بسازید.

تولید ارز دای

برای این کار روی گزینه open CDP کلیک کرده و به منظور فریز کردن اتر و تولید دای یک صندوق سپرده گذاری ایجاد کنید.

ارز دیجیتال دای

اکنون می توانید مقدار دای مورد نیاز خود را در فیلد سمت راست وارد نمایید. در فیلد مقابل آن مقدار اتری که قصد وثیقه گذاری آن را دارید مشخص کنید.

ارز دیجیتال dai

نکته: توجه داشته باشید میزان ارزش دلاری اتر باید از یک و نیم برابر میزان دای درخواستی بیشتر باشد.

این عدد توسط وب سایت محاسبه می گردد. این میزان کمترین میزان اتری است که لازم است واریز کنید. اما امکان سپرده گذاری مبالغ بیشتر هم وجود دارد. در انتها روی عبارت “Collateralize & Generate Dai” کلیک کنید. میزان دای درخواستی برای شما تولید شده و به کیف متامسک واریز می گردد.

امکان انتقال آن به کیف پول شخصی خود یا صرافی مورد نظرتان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: ارز فیات چیست؟

در این مطلب از کوینی فا به معرفی دای یکی دیگر از استیبل کوین های بازار رمزارزها پرداختیم. ارز دیجیتال DAI یک ارز با ثبات است که قیمتی تقریبا برابر با یک دلار آمریکا دارد.

ثابت ماندن قیمت دیگر ارزهای دیجیتال با ثبات نظیر تتر با پشتوانه فیات صورت می گیرد. اما ارز دیجیتال دای ارزش خود را از طریق وثیقه گذاری یک ارز دیجیتال نظیر اتریوم در یک قرارداد هوشمند غیرمتمرکز به نام صندوق سپرده گذاری در حدود یک دلار ثابت نگه می دارد.