اکنون که در حال صحبت در مورد ارزهایی دیجیتال هستیم کمتر از 10 سال از پیدایش آن می گذرد. 10 سال گذشته صحبت از بیت کوین جایگاهی نداشت. اما در دنیای کنونی خرید بیت کوین توسط بزرگ ترین شرکت های فناوری برای افزایش و کسب درآمد کاری عادی است. ویزا و پی پال به عنوان غول های صنعت پرداخت با خرید و فروش ارزهای دیجیتال توسط کاربران خود درآمد کسب می کنند. سلبریتی ها و افراد مشهور مدام در مورد ارزهای دیجیتال توییت می کنند و خیلی از هنرمندان آثار هنری خود را در قالب توکن غیرمثلی (NFT) می فروشند. بنابراین سرمایه گذاری در ارز دیجیتال در حال حاضر اهمیت زیادی پیدا کرده است.

اگر شما هم مانند بسیاری از افراد که وارد دنیای ارز دیجیتال شده اند تصمیم به سرمایه گذاری در بازار رمزارزها را دارید، لازم است قبل از اقدام عجولانه نکاتی را در نظر داشته باشید.
اما این به این مفهوم نیست که سرمایه گذاری در این بازار کار اشتباهی است. با توجه به اینکه ریسک بازار ارزهای دیجیتال بسیار بالاست، لازم است با دید بازتر و دانش بیشتری وارد این عرصه شوید. زیرا نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه و خوش بینی به تنهایی نتیجه ای جز شکست برای شما به همراه نخواهد داشت. در ادامه این مطلب می خواهیم با 10 نکته مهم برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال قبل از ورود به دنیای رمزارزها آشنا شویم.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

1. با مبلغ کم شروع کنید.

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال از بسیاری از بازارهای دیگر ریسک بیشتری دارد. همچنین قانون مشخصی در مورد این ارزها نوشته نشده است. البته این به معنای غیرقانونی بودن ارزهای دیجیتال نیست، بلکه در بسیاری از کشورها هنوز قانون گذاری مشخصی در مورد این ارزها صورت نگرفته است. امکان بیمه کردن این ارزها و ضمانتی برای فروش آنها وجود ندارد.
نوسانات بازار ارزهای دیجیتال بسیار زیاد است. بنابراین در صورت مشاهده نمودار صعودی ارزها هرگز تصور نکنید همیشه بازار ارزهای دیجیتال به صورت صعودی است. قیمت ها اصلاح می شوند و اخبارهای بد و منفی این توان را دارند بازار را نزولی کنند.
سقوط بازار رمزارزها در مه 2021 (اردیبهشت 1400) نزدیک ترین مثال مربوط به نزولی شدن بازار رمزارزهاست که اخیرا اتفاق افتاد. قطعا این اتفاق و مشابه این در بازار باز هم تکرار خواهد شد.
البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید درصد خطر برای ارزهای مختلف متفاوت است.
مثلا بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال جهان و پادشاه رمزارزها قدمتی حدود 10 ساله دارد و احتمال نابودی آن بسیار کمتر از دیگر ارزهاست. با این حال بیت کوین هم در معرض خطر سقوط است.

بر این اساس هرگز کل سرمایه زندگیتان را در این بازار سرمایه گذاری نکنید. بهتر است با مبلغ کم شروع کنید و مبلغی را در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید که توانایی از دست دادن آن را دارید.

نکات مهم سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

2. در مورد این بازار به طور کامل تحقیق کنید.

موکدا توصیه می گردد پیش از اینکه پای خود را در بازار رمزارزها بگذارید و اقدام به سرمایه گذاری در ارز دیجیتال کنید، مدت زمانی را برای تحقیق اختصاص داده و تا جایی که امکان دارد در مورد این بازار مطالعه کنید. تنها با پژوهش و مطالعه در این بازار می توانید ریسک های بازار و ارزش آن را دریابید.
برای این منظور می توانید از منابع داخلی و خارجی موجود در اینترنت کمک بگیرید. سایت کوینی فا یکی از این منابع به شمار می رود که سعی دارد با ارائه آموزش های پایه ای و اصولی در مورد مفاهیم ارزهای دیجیتال دانش شما را در این زمینه افزایش دهد.
همچنین کتاب هایی مرتبط در این زمینه نیز وجود دارد که با مطالعه آنها و با شرکت در دورهمی ها و دنبال کردن اخبار مختلف در این زمینه اطلاعات خود را افزایش دهید.

در صورتی که در رابطه با این حوزه و مفاهیم مربوط به آن دچار مشکل شدید حتما به دنبال راه حل و پاسخ آن باشید. دنیای ارزهای دیجیتال دارای مفاهیم و اصطلاحات بسیار زیاد و اغلب پیچیده ای است. سعی کنید با تمام اصطلاحات آن آشنا شوید. در این رابطه از اشخاصی که در این بازار فعال هستند کمک بگیرید.
اگر پیشنهاد سرمایه گذاری در یک ارز از شخصی را داشتید همه جوانب را درنظر بگیرید. از افراد مختلفی مشورت و کمک بگیرید و به دنبال یافتن پاسخ برای این سوال باشید که آیا با سرمایه گذاری من، شخص مقابل سودی کسب می کند یا خیر؟

بنابراین هرگز از تحقیق و مطالعه دست نکشید، زیرا دنیای ارزهای دیجیتال روز به روز در حال پیشرفت و گسترش است و موفقیت در این بازار مستلزم کسب دانش لازم و تحقیق و پروهش خواهد بود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با اصطلاحات و زبان تخصصی ارزهای دیجیتال

3. هرگز "ترس از دست دادن" نداشته باشید.

یکی از ترس های وحشتناک و رایج در دنیای ارزهای دیجیتال ترس از دست دادن است که اصطلاحا فومو ( مخفف (Fear of missing out) نام دارد. این ترس می تواند آسیب زیادی به سرمایه گذار بزند و حتی ممکن است منجر به نابودی کل سرمایه، سرمایه گذار شود. علت آن این است که ترس از دست دادن باعث می شود بدون تحقیق کافی و کاملا هیجانی دست به عمل می زنید. قطعا هر کار بدون فکری نتیجه خوشایندی نخواهد داشت.

یکی از دلایلی که معمولا به منظور جذب شما به بازار ارزهای دیجیتال عنوان می گردد این است که تا کنون هر کسی در هر قیمتی بیت کوین خریده سود کرده است. بله این حرف درست است حتی اگر در اوج قیمت بیت کوین این ارز را خرید کرده باشید در طولانی مدت قطعا سود کرده اید. اما تنها کسانی می توانند طعم سود را بچشند که در زمان ضررهای سنگین قادر باشند به احساسات خود غلبه کنند و ارز خود را با ضرر نفروشند. بنابراین باید قبل از هر چیز نسبت به ماهیت ارزهای دیجیتال شناخت کامل پیدا کرده و بدانید دقیقا روی چه ارزی سرمایه گذاری کرده اید.
یک سری افراد در بازار کریپتوکارنسی با به کار بردن تکنیک ها و روش هایی خاص قیمت ارزها را به صورت کاملا عمدی بالا می برند که اصطلاحا "پامپ" نامیده می شود. بنابراین با مشاهده روند رشد ارزهای دیجیتال در نمودارهای معاملاتی نباید گول صعودی بودن بازار را بخورید.

نکات مهم سرمایه گذاری در بازار رمزارزها

بیشتر بخوانید: پامپ و دامپ در ارزهای دیجیتال چیست؟

4. به پروژه های بیش از حد خوب شک کنید!

در دنیای بازارهای مالی، کلاه برداری و دزدی امری طبیعی است. بازار کریپتوکارنسی نیز از این موضوع مستثنا نیست. در این بازار هر چند وقت یکبار افرادی با ارائه یک پروژه جدید ادعا می کنند، پروژه آنها قرار است جایگزین بیت کوین شود، اما ممکن است از بین صدها پروژه فقط یکی از آنها موفق شود.
برخی از تبلیغات کلاهبرداری نیست و کاملا جدی است اما فقط جنبه مثبت ماجرا را برای شما بازگو می کند، بنابراین شما باید جوانب منفی آن را هم در نظر بگیرید. مثلا برخی از صرافی های ارز دیجیتال این امکان را برای شما فراهم می کنند بتوانید از اهرم های 100 برابری در معاملات مارجین استفاده نمایید. این امکان در صورت کسب موفقیت، سود شگفت انگیزی برای شما به همراه دارد. اما از طرف دیگر در صورتی که اوضاع برخلاف میل شما اتفاق بیفتد، ضرر وحشتناکی را متحمل می شوید.

5. به راحتی اعتماد نکنید.

در هر کجا که با میزان پول یا سود زیاد مواجه شدید بدانید کلاهبرداران هم حضور دارند. در دنیای رمزارزها نیز وجود این افراد غیرمنطقی نیست. روش هایی که کلاهبرداران برای فریب شما به کار می گیرند شامل موارد زیر است:

  • طراحی صرافی ها و کیف پول های جعلی و تقلبی
  •  حملات فیشینگ و دزدی اطلاعات حساس از طریق ایمیل ها و یا وبسایت های جعلی
  •  معرفی طرح های پانزی، شبکه ای و هرمی
  •  سوء استفاده از نام افراد مشهور و شناخته شده و دریافت مبالغی تحت عنوان خیریه و...
  •  تبلیغ توکن های بی ارزش و معرفی پروژه های اسکم
  •  استخراج ابری( وعده کسب سودهای نجومی در ازای اجاره هش ریت )

همگی موارد گفته شده را می توان با بررسی دقیق شناسایی کرد. برای این منظور لازم است منطق سودهای پیشنهادی را مورد بررسی قرار دهید، اگر کوچک ترین چیز مبهمی کشف کردید لازم است از سرمایه گذاری در ارز دیجیتال صرف نظر کنید.
جدیدترین کلاهبرداری که اخیرا صورت گرفت مربوط به یک برنامه کمدی بود که ایلان ماسک میلیاردر آمریکایی در نقش یک متخصص ارزهای دیجیتال حضور پیدا کرد. بعد از آن کلاهبرداران یک حساب جعلی توییتری تحت عنوان این برنامه ایجاد کردند و به کاربران خود وعده جایزه ای بزرگ را دادند. در نهایت از آنها درخواست کردند به منظور تایید حساب خود مبالغی کم در قالب ارز دیجیتال واریز نمایند، این مبالغ کم در نهایت تبدیل به یک کلاهبرداری بزرگ 100 هزار دلاری شد بدون اینکه جایزه ای در کار باشد.

نکات مهم سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: فیشینگ در ارز دیجیتال چیست؟

6. قیمت یک ارز به تنهایی ارزش آن را مشخص نمی کند.

با توجه به اینکه ماهیت هر کدام از ارزهای دیجیتال متفاوت است، در این جهان هر کس می تواند ارز دیجیتال منحصر به فرد خود را توسعه دهد. هدف برخی از این پروژه ها حل یک سری مشکلات است، اما برخی از آنها با هدف تقلید از بیت کوین ایجاد می شوند.
هر توسعه دهنده در دنیای ارزهای دیجیتال از روش خاص خود برای کسب موفقیت استفاده می کند. مثلا قیمت یک ارز دیجیتال ممکن است کم باشد اما به دلیل وجود تعداد کوین های زیاد می تواند ایجاد کننده حجم بازار زیادی باشد. به طور مثال ارز دیجیتال کاردانو در زمان نگارش این مقاله ارزشی معادل 1.24 دلار دارد اما از نظر میزان حجم بازار در رتبه ششم سایت کوین مارکت کپ قرار دارد. این در حالی است که بیت کوین با وجود عرضه محدود، به دلیل قیمت بسیار بالا در رتبه اول سایت قرار دارد.

بنابراین قیمت یک ارز ارزش آن را مشخص نمی کند و اگر یک ارز قیمتی معادل یک دلار دارد به این معنی نیست که ارزش آن از یک ارز 5 دلاری کمتر است. در واقع در بسیاری از پروژه ها توسعه دهندگان پروژه عمدا تعداد واحدهای بیشتری را برای ارز خود در نظر می گیرند. در این صورت این ارزها مناسب ریزپرداخت ها خواهند بود.
اگر به دنبال سنجش ارزش یک ارز هستید باید این سوال را از خودتان بپرسید که این ارز چرا به وجود آمده و هدفش چیست؟ توسعه دهندگان این ارز چه کسانی هستند؟ سابقه کاری آنها چیست؟ آیا کد این ارز در برخی سایت ها مانند گیت هاپ مرتبا ویرایش می شود یا نه؟ الگوریتم اجماع آن چیست؟ از نوع اثبات کار است یا اثبات سهام؟ هش ریت شبکه آن در مقایسه با دیگر شبکه ها چقدر است؟

به عبارت دیگر پروژه ها را با خودشان مقایسه کنید نه نسبت به ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین.

  بیشتر بخوانید: وایت پیپر در ارز دیجیتال چیست؟

7. در صورتی که کنترل کلیدهای خصوصی تان را در اختیار ندارید مالک ارز نیستید!

مهم ترین شباهت دارایی های دیجیتال با طلا و یا پول نقد این است که مالکیت آن در هیچ جایی ثبت نمی گردد و در صورت گم شدن و یا به سرقت رفتن آن دارایی به طور کامل از دست می رود.
بنابراین علت آنکه افراد متخصص و معامله گران در ارزهای دیجیتال نگهداری آنها را در حساب صرافی ها توصیه نمی کنند نیز همین است. با توجه به اینکه هدف اصلی ایجاد ارزهای دیجیتال حذف واسطه ها بود و صرافی های ارزهای دیجیتال به عنوان واسطه ای برای نگهداری کلیدهای خصوصی شما نزد خود هستند، اعتماد کردن به این واسطه ها منطقی به نظر نمی رسد.
همچنین با توجه به اینکه در اکثر کشورهای جهان قانون گذاری مشخصی برای ارزهای دیجیتال وجود ندارد، در صورتی که این صرافی ها دارایی های شما را به سرقت ببرند و یا هک شوند امکان برگشت پول شما وجود نخواهد داشت.
اما مطرح ترین اتفاقاتی که در این زمینه رخ داد، هک صرافی های کوکوین، Mt و Gox و کلاهبرداری صرافی ترکیه ای تادکس بود.
غیر از این موارد مشکل دیگری که ممکن است در زمان استفاده از صرافی ها برای شما رخ دهد این است که قادر هستند در هر زمانی دسترسی های شما را به دارایی هایتان مسدود کنند. احتمال رخ دادن این اتفاق به ویژه برای کاربران ایرانی به دلیل وجود تحریم ها بسیار بیشتر است. همچنین صرافی ها در ساعاتی از شبانه روز مثلا در زمان هایی که شبکه شلوغ است قادر نیستند به کاربران خود خدمات بدهند.
طبق مطالب گفته شده اگر شما ارزهای دیجیتال خود را در حساب صرافی ها نگهداری می کنید، به این مفهوم است که مالکیت اصلی آنها را در اختیار ندارید.

اما اگر بخواهیم خودمان مسئولیت نگهداری کلیدهای خصوصی مان را برعهده بگیریم باید مراقب عبارت بازیابی 12 یا 24 کلمه ای باشیم.
باید این عبارت بازیابی را در جایی مطمئن یادداشت کرده و تمام تلاش خود را در حفظ و نگهداری آن بکار بگیریم. نباید آن را در اختیار کسی قرار دهیم، اگر آن را گم و یا فراموش کردیم کل دارایی مان را از دست خواهیم داد. چون کیف پول های ارز دیجیتال مانند کارت های بانکی نیست که با فراموشی رمزعبور به بانک مراجعه کرده و مشکلاتان را حل کنید. در دنیای ارزهای دیجیتال واسطه ای وجود ندارد.

8. نیازی به خرید یک واحد کامل یک ارز را ندارید.

زمانی که قصد خرید ارزهای دیجیتال را دارید لازم نیست یک واحد کامل از ارز موردنظرتان را خریداری کنید. مثلا ارز بیت کوین تا 8 رقم اعشار قابل تقسیم است و شما ملزم نیستید یک واحد کامل بیت کوین بخرید.
این ویژگی ارز دیجیتال دست شما را باز می گذارد تا متناسب با میزان موجودی دلاری یا ریالی خود ارز بخرید. بنابراین برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال نیاز به خرید یک واحد کامل از یک ارز را ندارید.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟

9. قانون گذاری های احتمالی آینده و تخصیص مالیات را در نظر بگیرید.

همانطور که گفتیم در حال حاضر قانون گذاری مشخصی در مورد ارزهای دیجیتال وجود ندارد. اما این به مفهوم این نیست که در آینده نیز چنین اتفاقی رخ نمی دهد. به طور مثال برخلاف قانون گذاری های انجام شده برای ماینینگ در سال قبل و نیاز به مجوز برای استخراج قانونی، ممکن است در فصل گرما به دلیل افزایش مصرف برق فعالیت ماینرها در آن بازه زمانی موقتا متوقف گردد.
علاوه بر این ممکن است به دلیل اختلافات نظر در حوزه های قانون گذاری، چندین تصمیم برای یک موضوع خاص گرفته شود. مثلا مدتی پیش رئیس مجلس درخواست مسدود کردن درگاه های پرداخت صرافی های ارز دیجیتال را کرد، اما بانک مرکزی اعلام کرد از انجام هرگونه اقدام شتاپ زده در این زمینه جلوگیری می کند. در آخر رئیس جمهور دستور جلوگیری از مسدود کردن درگاه های پرداختی صرافی ها را صادر کرد.

نکات مهم سرمایه گذاری در رمزارزها

10. کنترل احساسات خود در برابر نوسانات قیمت

ارزهای دیجیتال نیز مانند دیگر بازارهای مالی دستخوش نوسانات قیمت است. این نوسانات به صورت لحظه ای تغییر می کند. اما وقوع این نوسانات نباید شما را دچار نگرانی کند و کل زندگی شما را مختل گرداند. به ویژه در سرمایه گذاری های بلند مدت نوسان های مقطعی مفهومی ندارد.
مثلا ممکن است یک روز پس از خرید ارزی مانند بیت کوین با خبر سقوط این ارز مواجه شوید. در چنین حالتی کافیست آرامش خود را حفظ کرده و اطمینان خاطر داشته باشید در طولانی مدت قیمت آن روندی صعودی پیدا خواهد کرد. در صورتی که از خرید خود پشیمان شوید و یا حس کنید می توانستید این ارز را با قیمت کمتر خریداری کنید، خودتان را آزار داده اید.

برای اینکه کمتر دچار استرس و ناراحتی شوید بهتر است مبلغی را در این بازار سرمایه گذاری کنید، که خطر از دست دادن آن را پذیرفته اید. پس از خرید ارز مورد نظر خود تلاش کنید رویکرد بلند مدت خود را نسبت به سرمایه گذاری در خود افزایش دهید. بنابراین نگران نوسانات زودگذر نباشید.

بیشتر بخوانید: ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال چیست؟

در واقع ارزهای دیجیتال را می توان رویدادی ناب و شگفت انگیز دانست که قادر است جهان آینده بشر را تغییر دهد. با این حال لازم است با توجه به پیچیدگی دنیای رمزارزها با دیدی باز و وسیع و با آگاهی و دانش کافی وارد دنیای ارز دیجیتال شوید و ریسک معامله در این بازار را بپذیرید. بنابراین لازم است برای موفقیت در این بازار تا جایی که می توانید خود را به روز نگه دارید و اطلاعات جدیدی کشف کنید.