یکی از مهم ترین مشکلات شبکه اتریوم، مشکل مقیاس پذیری آن است. شبکه polygon با هدف برطرف کردن مشکل مقیاس پذیری اتریوم روی کار آمد. این پلتفرم امکان انجام تراکنش های سریعتر و با قیمت کمتر را در زنجیره اصلی فراهم می کند. در این مطلب قصد داریم نگاهی به شبکه پالیگان داشته باشیم. برای آشنایی با پلتفرم polygon و ارز متیک این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

آشنایی با شبکه polygon

با توجه به این که اتریوم دارای محبوبیت بسیار بالایی است، میزان پروژه های اجرا شده روی آن و همچنین تعداد تراکنش ها بسیار زیاد است. همه این ها منجر به کاهش سرعت انجام تراکنش ها در اتریوم می گردد. در نهایت هزینه تراکنش ها افزایش می یابد. شبکه محبوب و پرطرفدار پالیگان به عنوان راهکار لایه دوم و به منظور حل این مشکل ارائه شده است.
فعالیت این پلتفرم روی شبکه بلاک چین اتریوم و به منظور برطرف کردن مشکل مقیاس پذیری اتریوم ایجاد شده است. تا کنون برای حل این مشکل پروتکل ها و شبکه های مختلفی ایجاد شده اند. پولکادات و کاردانو نمونه هایی از آنها هستند که دارای بلاک چین مستقل هستند. هدف اصلی تعدادی از این پروتکل ها رقابت با شبکه اتریوم از طریق پشتیبانی از اپلیکیشن های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند است. اما بعضی از این شبکه ها با کمک گرفتن از خود شبکه اتریوم برای حل این مشکل استفاده می کنند.

کاربرد شبکه پالیگان چیست؟

یکی از پرکاربردترین بلاک چین های موجود اتریوم است. پالیگان مزایای زیادی برای این شبکه به همراه دارد. شبکه پالیگان به دلیل مقیاس پذیری زیاد و کارمزدهای پایین، کاربردهای زیادی داشته و قابل استفاده در حوزه های مختلف است.
• بازی های بلاک چینی
• صرافی های غیرمتمرکز
• پرداخت
• سایر کاربردها

 

کاربرد شبکه polygon

بیشتر بخوانید: آشنایی با شبکه بلاک چین اتریوم

بررسی تاریخچه شبکه polygon

در سال 2017 پروژه پالیگان با نام متیک(MATIC) توسط سه بنیانگذار هندی ایجاد شد. هدف اصلی ایجاد این پروژه حل مشکل مقیاس پذیری اتریوم بود. آنوارگ آرجون(Anurag Arjun)، سندیپ نیلوال (sandeep Nailwal) و جاینتی کانانی (Jaynti Kanani) اسامی این سه بنیانگذار بود.
ایده اجرای شبکه پالیگان توسط جاینتی کانانی مدیر عامل فعلی پالیگان ارائه شد. وی در زمان کار با بازی کریپتوکیتیز پی به حجم ترافیک بالا و میزان مقیاس پذیری کم شبکه اتریوم برد. در آن زمان حدود بیش از 12 هزار تراکنش معلق در اتریوم وجود داشت و این شبکه قادر به پاسخگویی به این حجم از نیاز کاربران نبود.

او برای اجرای این ایده از یک توسعه دهنده بلاک چینی به نام سندلیپ نیلوال و آنوارگ آرجون کمک گرفت. با همکاری این سه نفر شبکه پالیگان ایجاد شد و اکنون ارز آن در بین 30 ارز دیجیتال برتر بازار قرار دارد.
با وجود فناوری پلاسما که دارای محبوبیت بالایی بود، در آن زمان متیک توانست مشکل مقیاس پذیری اتریوم را تا حد قابل قبولی برطرف کند. بنابراین متیک به عنوان یکی از بهترین راهکارهای مقیاس پذیری در آن زمان شناخته شد.

با توجه به اینکه کارمزد تراکنش های اتریوم در سال 2020 بسیار زیاد بود، متیک با راه اندازی شبکه اصلی خود بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفت. این موضوع منجر شد تیم متیک تصمیم به گسترش مقیاس کاری خود بگیرد. در نهایت در تاریخ 9 فوریه 2021 با تغییر نام خود به پالیگان چشم انداز این پروژه نیز تغییر کرد. فعالیت پالیگان در حال حاضر روی شبکه اتریوم است. اما هدف آن ایجاد پل ارتباطی بین شبکه های مختلف و بلاک چین هاست.

شبکه polygon چگونه کار می کند؟

حل مشکل مقیاس پذیری بلاک چین ها و ایجاد تعامل بین آنها از اهداف اصلی شبکه polygon به شمار می رود. در ادامه می خواهیم با ویژگی های شبکه پالیگان آشنا شویم و با نوآوری های مورد استفاده برای دستیابی به مقیاس پذیری آن آشنا شویم.

شبکه polygon چگونه کار می کند

مهم ترین ویژگی های شبکه polygon

مقیاس پذیری

این شبکه به دلیل استفاده از الگوریتم های اجماع مقیاس پذیر و زنجیره های مخصوص خود منجر به افزایش مقیاس پذیری شده است.
با توجه به اینکه اتریوم از الگوریتم اثبات کار استفاده می کند میزان مقیاس پذیری این بلاک چین کاهش یافته و علاوه بر این کارمزد تراکنش های آن بالاست. تا حدی که گاها مجبور به پرداخت بیشتر از 10 دلار برای انجام یک تراکنش خواهید داشت. این در حالی است که کارمزد تراکنش های شبکه polygon معادل 0.0009 دلار است. در مبادلات توکن های غیرمثلی و توکن های ERC-20 این تفاوت کارمزدها وجود دارد.

اما راه حلی که شبکه Polygon برای حل این مشکل ارائه می کند بکارگیری الگوریتم اثبات سهام است. در این الگوریتم، اعتبارسنج ها با سهام گذاری توکن های متیک خود در قراردادهایی تحت عنوان قرارداد مدیریت سهام گذاری تبدیل به فول نود پالیگان می شوند. در واقع اعتبارسنج ها وظیفه اعتبارسنجی تراکنش ها و ساخت بلاک ها را بر عهده دارند.

سازگاری با اتریوم

شبکه پالیگان دارای یک معماری چند لایه است و از چهار لایه اصلی با نام های امنیت، اتریوم، اجرا و شبکه های پالیگان ایجاد شده است. قابلیت دسترسی به مزایای اتریوم از جمله امنیت و قابلیت برنامه نویسی در لایه اتریوم پالیگان فراهم شده است. در واقع مجموعه ای از قراردادهای هوشمند در این لایه قرار دارند و امکان نهایی کردن تراکنش ها، حل و فصل منازعات و سهام گذاری را فراهم می کند.

ارتباط زنجیره های مختلف در اکوسیستم پروتکل پالیگان امکان پذیر است. به منظور انتقال پیام ها بین هر دو زنجیر دلخواه پالیگان و یا بین زنجیره های پالیگان و اتریوم می توان از این پروتکل استفاده نمود. در این پروتکل کاربران می توانند تنها با یک کلیک همه بلاک چین های سازگار با اتریوم را اجرا کنند. پالیگان به شکل ماژولار طراحی شده است، بنابراین کاربران می توانند ماژولی که بیشترین میزان تطبیق را با نیازهای آنها دارد انتخاب کنند.

قابلیت ماژولار

پالیگان با ارائه طیف گسترده ای از ماژول ها این امکان را برای توسعه دهندگان فراهم می کند تا با استفاده از آنها بتوانند بلاک چین های شخصی سازی شده خود را گسترش دهند.
راهکارهای مختلف تعبیه ماشین مجازی، حاکمیت، اجماع و... به عنوان برخی از ماژول های پالیگان به شمار می روند.
به بیانی دیگر پالیگان امکان توسعه بلاک چین های شخصی سازی شده و مستقل را با استفاده از ویژگی ماژولار خود فراهم می کند.

بیشتر بخوانید: الگوریتم اثبات سهام چیست؟

استقلال

مستقل بودن پالیگان از اتریوم یکی از ویژگی های دیگر پالیگان محسوب می شود. طی گزارش ارائه شده در ماه اکتبر سال جاری از سوی پلتفرم الکمی مشخص شد تعداد اپلیکیشن های فعال روی پالیگان در حال افزایش است. این به این مفهوم است که اکوسیستم پالیگان قرار است مستقل از اتریوم عمل کند.
طی این گزارش سرعت توسعه شبکه polygon دو برابر بیشتر نسبت به شبکه اتریوم در زمان مشابهی بوده است و تعداد بیشتر از 3 هزار اپلیکیشن روی این شبکه در حال فعالیت هستند. تعداد اپلیکیشن های توسعه یافته انحصاری روی این شبکه از تعداد اپلیکیشن های مشترک روی پالیگان و اتریوم بیشتر است.

تجربه کاربری

با توجه به ویژگی های خوب این شبکه، برای کاربران این شبکه یک تجربه کاربری راحت تر و خوشایندتر محسوب می شود. سرعت بالاتر، تراکنش های با کارمزدهای نزدیک به صفر، نهایی سازی آنی تراکنش ها و... از جمله ویژگی های خوب این شبکه به شمار می روند که همگی آنها برای بهبود کیفیت تجربه کاربری و سهولت کار برای کاربران ارائه شده است.
پالیگان با به حداقل رساندن پیچیدگی های مربوط به توسعه در این شبکه، محیطی مناسب برای توسعه دهندگان خود فراهم کرده است. شما برای توسعه پروژه ها در این شبکه به دانش فنی در سطح پروتکل و یا سهام گذاری توکنی نیازی ندارید.

امنیت

به منظور تامین امنیت دارایی ها و تراکنش ها در این شبکه از راهکارهای مخصوصی استفاده می گردد.
زنجیره های جانبی پالیگان که در اختیار کاربران خود قرار می دهد دارای دو دسته بندی اصلی زنجیره های ایمن و زنجیره های مستقل است. زنجیره های مستقل برای حفظ امنیت به اتریوم وابسته نیستند و دارای مکانیسم اجماع مختص به خود هستند. با توجه به اینکه راه اندازی زنجیره های مستقل و همچنین تامین امنیت آنها کار آسانی نیست مناسب کاربران عادی نخواهد بود. بنابراین زنجیره های ایمن گزینه ای بهتر برای کاربران محسوب می شود.

لایه امنیت پالیگان در واقع شامل بخش اصلی عملیات مربوط به امنیت پالیگان است. این لایه موظف است استخر اعتبارسنج ها را مدیریت کند. همچنین قادر است تحت عنوان یک متا بلاک چین کاملا به شکل موزای با اتریوم فعالیت کند. یا اینکه با پیاده سازی مستقیم روی شبکه اتریوم و ماینرهای آن، به عنوان یک اعتبار سنج عمل کند.
نحوه دریافت پاداش اعتبار سنج ها در شبکه پالیگان این است که به شکل دوره ای صحیح بودن انجام تراکنش های موجود در شبکه پالیگان را بررسی و کنترل و در مقابل پاداش دریافت می کنند. توزیع پاداش ها هم در همین زنجیره انجام می شود.

ویژگی های شبکه polygon

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی چیست؟

توکن matic چیست؟

ارز بومی شبکه polygon متیک نام دارد. این ارز در شبکه پالیگان دو نقش اصلی دارد:

سهام گذاری

از طریق یک لایه اثبات سهام، زنجیره های جانبی متیک اجماع را اعمال می کنند. افرادی که در شبکه پالیگان مشارکت می کنند با سهام گذاری توکن متیک خود در لایه اثبات سهام شبکه، به عنوان اعتبارسنج از شبکه پاداش دریافت خواهند کرد. به منظور انجام عملیات مختلف در شبکه پالیگان نظیر انتشار اثبات ها و یا اعتبارسنجی بلاک ها، نیاز به منابع محاسباتی مختلف داریم. توکن متیک در واقع به عنوان پاداشی برای تامین کنندگان این منابع و حفظ یکپارچگی شبکه پرداخت می گردد.

کارمزد

در واقع پرداخت کارمزد تراکنش ها در شبکه polygon توسط توکن متیک انجام می شود. این توکن یک توکن کاربردی است که با هدف پرداخت و تسویه حساب در اکوسیستم پالیگان مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اثبات کار در ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول های توکن متیک

همانند دیگر ارزهای دیجیتال برای نگهداری توکن متیک نیاز به استفاده از یک کیف پول دیجیتالی دارید. با توجه به اینکه شبکه polygon سازگار با شبکه اتریوم است، امکان استفاده از تمام کیف پول های اتریوم برای نگهداری توکن متیک وجود دارد. برخی از بهترین کیف پول های اتریوم را در زیر برای شما لیست کرده ایم:
• کیف پول ترزور
• کیف پول تراست والت
• کیف پول متامسک
• کیف پول اتمیک
• کیف پول لجر
• کیف پول مای اتر والت

کیف پول ماتیک

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول های اتریوم

هشدار: برای حفظ دارایی دییجیتال خود لازم است کلید خصوصی کیف پولتان را در جایی امن و مطمئن نگهداری کنید. از در اختیار قرار دادن کلیدهای خصوصی به افراد دیگر خودداری کنید.

روش های خرید توکن متیک

به منظور خرید توکن بومی شبکه پالیگان بهترین راه این است که به یک صرافی ارز دیجیتال داخلی مراجعه کنید.

به طور کلی دو روش برای خرید این ارز وجود دارد:
• خرید مستقیم متیک از صرافی های ایرانی با کارت بانکی و ریال
• تبدیل ارزهای تتر و یا بیت کوین به متیک در صرافی های خارجی نظیر کوکوین

بیشتر بخوانید: آیا ارز دیجیتال بیت کوین قابل ردیابی است؟

پس از خواندن این مطلب به طور کامل با شبکه polygon، ویژگی ها و نحوه کار آن و ارز بومی آن یعنی متیک آشنا می شوید. هدف از ایجاد شبکه پالیگان رفع مشکل مقیاس پذیری بلاک چین اتریوم بود. در حال حاضر polygon علاوه بر حل مشکل مقیاس پذیری تبدیل به پروتکلی شده که دیگر بلاک چین ها می توانند از آن برای توسعه راهکارهای مرتبط با مقیاس پذیری خود استفاده نمایند.