کازماس (Cosmos) از دیگر شبکه های غیرمتمرکز بلاک چین های موازی و مستقل است. در واقع کازماس اکوسیستمی از بلاک چین ها با امکان همکاری با یکدیگر و مقیاس بندی است. قبل از اینکه کازماس ارائه شود، بلاک چین ها به صورت مستقل از یکدیگر فعالیت می کردند. امکان ارتباط میان بلاک چین ها بدون کمک ابزارهای شخص ثالث وجود نداشت. کازماس توانست با به کارگیری فناوری های جدید اینترنت بلاک چین را به وجود آورده و از طریق آن امکان برقراری ارتباط میان بلاک چین ها را فراهم کند. در این مطلب به بررسی شبکه کازماس و رمزارز بومی آن به نام اتم بپردازیم. برای درک بهتر این شبکه و جایگاه آن در دنیای بلاک چین این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

Cosmos چیست؟

یک پروژه شبکه ای دارای ویژگی های انحصاری است که امکان ایجاد تعامل میان بلاک چین ها را فراهم می کند. اینترنت بلاک چین ها نامی است که تیم توسعه دهنده کازماس از آن یاد می کند.

هدف اصلی پروژه کازماس امکان ایجاد ارتباط هر بلاک چین با دیگر بلاکچین هاست. به گونه ای که بتوانند با یکدیگر داده به اشتراک بگذارند و یا معامله انجام دهند. در واقع این ویژگی کازماس این امکان را فراهم می کند تا شبکه های بلاکچین دیگر بدون نیاز به رقابت برای برتر شدن در بازار بتوانند در کنار یکدیگر فعالیت داشته باشند.

کازماس این امکان را برای کاربران فراهم کرده است تا بتوانند در عرض مدت زمان کوتاهی مثلا چند هفته یا چندماه یک بلاک چین اختصاصی برای خودشان طراحی کنند.

و اما مهم ترین ویژگی های شبکه کازماس سهولت فرآیند ساخت بلاک چین و امکان ارتباط آنها با یکدیگر است.

ارز بومی اکوسیستم کازماس، اتم (ATOM) نام دارد. علت اصلی محبوبیت رمزارز کازماس در حوزه بلاک چین به دلیل جایگاه منحصر به فرد آن است. این رمزارز توانست در میان 25 ارز دیجیتال برتر جایگاه خود را تثبیت کند.

cosmos چیست

بیشتر بخوانید: ارز ایاس چیست و آینده ارز دیجیتال EOS چگونه است؟

ارز دیجیتال کازماس توسط چه کسی ساخته شد؟

یک مهندس کامپیوتر به نام جی کوآن شبکه cosmos را ایجاد کرد. طراحی پروتکل تندرمیت در سال 2014 نیز از دیگر رزومه های جی کوآن به شمار می رود. این پروتکل به عنوان هسته اصلی بلاک چین بایننس، یعنی بایننس اسمارت چین محسوب می شود.

در همان سال و بعد از پروتکل تندرمیت جی کوآن به همراه زارکو میلاسویچ(Zarko Milosevic) و ایتان باکمن(Ethan Buchman)، اقدام به طراحی کازماس کردند. کازماس به عنوان محصولی از کمپانی تندرمیت شناخته می شود. طی آن کازماس به شبکه بلاکچین پیوست. اما در سال پیش جی کوآن از سمت مدیریت عاملی کازماس استعفا داد و از پروژه جدا شد.

جایگاه کازماس در حوزه بلاک چین

بلاک چین نیز همانند اینترنت چندین نسل دارد. کازماس به عنوان سومین نسل از این فناوری شناخته می شود. برای درک بهتر جایگاه کازماس در دنیای بلاک چین لازم است ابتدا با نسل های اول و دوم بلاک چین آشنا شوید.

بلاک چین چیست؟

بلاکچین  (blockchain)یک دفتر کل دیجیتالی که توسط تعدادی از اعتبارسنج ها نگهداری شده و در صورتی که برخی از اعتبارسنج ها دچار مشکل شوند همچنان سالم باقی می ماند.

اولین و مشهورترین فناوری بلاک چین بیت کوین نام دارد. مهم ترین ویژگی بلاک چین ها غیر متمرکز بودن آنهاست. از دیگر مزیت های مهم این فناوری امکان به اشتراک گذاشتن دفتر کل توسط اعضای آن است.

تک تک اعضا و کاربران این دفتر یک نسخه از دفتر را روی کامپیوترهای خود ذخیره می کنند. هر بلوک از تراکنش را دریافت کرده و بر اساس پروتکل های موجود به روزرسانی می کنند.

ارز دیجیتال کازماس

بیشتر بخوانید: بلاکچین چیست؟

بلاک چین نسل اول: بیت کوین

همانطور که می دانید اولین بلاک چین بیت کوین نام داشت. این ارز دیجیتال همتا به همتا در سال 2008 پدید آمد. بلاک چین بیت کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می کرد. اولین برنامه غیرمتمرکز روی بستر بلاک چین بیت کوین نام داشت.

در بلاک چین بیت کوین زبان برنامه نویسی بیت کوین محدود بود. همچنین به دلیل کاربرپسند نبودن نیاز به وجود ابزارهای جدید احساس می شد.

بلاک چین نسل دوم: اتریوم

اتریوم در سال 2014 به منظور ساخت برنامه های غیرمتمرکز به حوزه بلاک چین وارد شد. ایده ای که بر اساس آن بلاک چین اتریوم به وجود آمد ایجاد یک بلاک چین مستقل بود که بتوان هر نوع برنامه ای را رویش پیاده سازی کرد. این ایده با تبدیل لایه برنامه کاربردی به یک ماشین مجازی به نام ماشین مجازی اتریوم(EVM) اجرایی شد. این ماشین مجازی در واقع قراردادهای هوشمندی را پردازش می کرد که توسعه دهنده ها بدون نیاز به داشتن مجوز می توانستند آنها را روی بلاک چین اتریوم ایجاد کنند. این روش جدید این امکان را برای هزاران توسعه دهنده فراهم کرد تا برنامه های غیرمتمرکز یا Dapp بسازند. این روش محدودیت هایی نیز به همراه داشت. استقلال، کاربردپذیری و مقیاس پذیری از جمله محدودیت های اتریوم محسوب می شوند.

لازم به ذکر است این محدودیت ها فقط مربوط به پلتفرم اتریوم نیست. تمام بلاک چین هایی که قصد دارند برای پاسخ به تمام نیازها یک پلتفرم واحد بسازند با این محدودیت ها همراه هستند. کازماس به عنوان پلتفرمی است که دقیقا مقابل این محدودیت ها قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با شبکه بلاکچین اتریوم

ویژگی های ارز دیجیتال کازماس

هدف اصلی از طراحی کازماس سهولت ارتباط، مقیاس پذیری و امکان ایجاد همکاری بین زنجیره های مستقل بوده است.

کازماس با ویژگی هایی که ارائه می دهد توانسته است بیشتر مشکلات مربوط به مقیاس پدیری را برطرف نماید. در اتریوم برنامه های غیرمتمرکز تنها قادر به مدیریت 15 تراکنش در ثانیه هستند. اما کازماس توانسته این محدودیت را از طریق بکارگیری دو نوع مقیاس پذیری افقی و عمودی برطرف کند.

  • مقیاس پذیری عمودی: با استفاده از ویژگی Tendermint BFT قادر به مدیریت بیش از هزاران تراکنش در ثانیه است. دلیل به وجود آمدن این ویژگی استفاده این شبکه از الگوریتم اجماع اثبات سهام به جای اثبات کار است.
  • مقیاس پذیری افقی: پیاده سازی و اجرای چندین زنجیره به صورت موازی منجر به بی نهایت مقیاس پذیر شدن بلاک چین ها می شود.

بلاک چین نسل سوم: کازماس

هدف اصلی پلتفرم کازماس سهولت ایجاد بلاک چین و از بین بردن موانع میان آنها با ایجاد امکان تعامل است. هدف اصلی ایجاد اینترنت غیرمتمرکز بلاک چینی است. شبکه ای از بلاک چین ها که می توانند به صورت غیرمتمرکز با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. با استفاده از پلتفرم کازماس بلاک چین ها قادر هستند مستقل عمل کنند. تراکنش ها را با سرعت بالایی پردازش کرده و با دیگر بلاک چین های موجود روی اکوسیستم ارتباط ایجاد کنند. همه این موارد منجر به افزایش کارایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اثبات کار (POW) چیست؟

مزایا و معایب اکوسیستم کازماس چیست؟

کازماس دارای یک سری ویژگی ها و قابلیت های خاصی است که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد:

مزایای کازماس

  • قابلیت مدیریت بیش از 1000 تراکنش در ثانیه
  • بهینه کردن سرعت تراکنش ها به دلیل استفاده از الگوریتم اثبات سهام به جای اثبات کار

معایب کازماس

  • از دست رفتن توکن های ATOM بر اثر مشکلات مربوط به استیکینگ
  • طولانی بودن فرآیند دریافت پاداش

ارز دیجیتال کازماس چگونه کار می کند؟

شیوه عملکرد اکوسیستم کازماس متفاوت از بیت کوین و اتریوم است. کازماس تشکیل شده از سه لایه در شبکه است که عبارتند از:

  • :Consensus امکان ایجاد توافق بین گره ها در مورد وضعیت فعلی شبکه.
  • :Networking ایجاد ارتباط بین تراکنش ها و بلاک چین ها
  • :Application مدیریت تراکنش ها و به روزرسانی وضعیت شبکه

در کازماس امکان ساخت برنامه ها روی بلاک چین های موازی دیگر و یا چندین بلاک چین وجود دارد و برنامه ها به یک شبکه بلاکچین خاص وابسته نیستند.

در این پلتفرم یک بلاک چین این امکان را دارد که کاربرد خصوصی داشته باشد. مثلا یک بلاک چین در این شبکه قادر است بدون وارد کردن آسیب به دیگر بلاک چین ها بازی ای را با گرافیک بالا به کاربران خود ارائه دهد.

ارز دیجیتال کازماس چیست؟

بیشتر بخوانید: الگوریتم اثبات سهام (POW) چیست؟

کیف پول های ارز دیجیتال کازماس کدام است؟

اگر بخواهیم لیستی از بهترین کیف پول های کازماس برای نگهداری، ارسال و استیک را نام ببریم به ترتیب عبارتند از:

  • Ledger Nano X
  • Keplr
  • Cosmostation
  • Guarda
  • Exodus
  • Atomic
  • Math
  • Coin98
  • Trust
  • Lunie

کیف پول ارز دیجیتال کازماس

کاربردهای ارز دیجیتال کازماس

یکی از مهم ترین کاربردهای کازماس کمک به توسعه دهندگان بلاک چین برای ایجاد بلاک چین هاست. در واقع کازماس این اجازه را به بلاک چین ها می دهد تا با حفظ حاکمیت خود به صورت موثرتری تراکنش ها را پردازش کنند. ایجاد ارتباط موثر میان بلاک چین ها از دیگر ویژگی های کازماس به شمار می رود. کازماس به منظور ایجاد بلاک چین های سفارشی و امن که امکان همکاری را فراهم می آورند از ابزارهای منبع بازی نظیر IBC، Tedermint، Cosmos SDK و... استفاده می کند.

بررسی و پیش بینی آینده ارز دیجیتال کازماس

طبق پیش بینی های انجام شده در صورتی که تا اوایل سال 2022  اتریوم 2.0 راه اندازی نشود این امکان وجود دارد بسیاری از افراد توسعه دهنده بلاک چین از پلتفرم کازماس استفاده کنند. این اتفاق منجر به افزایش فعالیت ها در شبکه شده و توکن های ATOM به شدت رشد خواهند کرد.

آینده ارز دیجیتال کازماس

بیشتر بخوانید: آشنایی با کیف پول های ارز دیجیتال و انواع آن 

پس از مطالعه این مطلب با اکوسیستم کازماس آشنا خواهید شد و به نظر می رسد آینده روشنی پیش رو داشته باشد. اتم ارز بومی این شبکه شناخته شده است. این شبکه قابلیت هایی ارائه می دهد که حتی شبکه اتریوم قادر به فراهم کردن این ویژگی ها برای کاربران خود نیست.