یکی دیگر از ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین EOS.IO که با هدف اجرای برنامه ها و نرم افزارهای غیرمتمرکز در کل دنیا مورد استفاده قرار می گیرد ایاس نام دارد. یکی از مهم ترین مزیت های ارز دیجیتال ایاس انجام تراکنش ها بدون کارمزد است. این ارز از ژوئن سال 2017 به بازار معرفی شد. اما فعالیت رسمی این شبکه از سال 2018 شروع شد. برای آشنایی بیشتر با ارز دیجیتال ایاس و نحوه کار آن این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

بررسی تاریخچه پیدایش ارز دیجیتال EOS

پیدایش بیت کوین در سال 2008 شروعی برای تغییر سیستم مالی بود.

در گذشته شبکه ها و غول های فناوری اطلاعات نظیر فیس بوک و آمازون حجم عظیمی از اطلاعات کاربران را در اختیار داشتند. بنابراین هدف اصلی طراحی و اختراع بیت کوین ایجاد یک تحول عظیم بود. توسعه دهندگان بیت کوین توانستند شبکه بلاک چین را به منظور استفاده های مختلف گسترش دهند. پلتفرم گولم از جمله این پروژه ها بود. این پروژه قرار بود یک ابر رایانه غیرمتمرکز در سراسر دنیا عرضه کند. علاوه بر این پروژه، پروژه های موفق دیگری نیز پدید آمدند. صرافی بیت شرز و رسانه اجتماعی استیم جزو مهم ترین پروژه های بلاک چین محسوب میشد که توسط دنیل لریمر بنیان گذاری شد و موفقیت های چشمگیری را به همراه داشت.

اتریوم شبکه بلاک چین دیگری بود که در سال 2015 ایجاد شد. هدف اصلی آن تبدیل کردن بلاک چین های تک منظوره به بلاک چین های چند منظوره با میزان توانایی بیشتر بود. این شبکه از انواع اپلیکیشن ها و قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کرد. اتریوم برای اجرای برنامه های غیرمتمرکز مورد استفاده قرار می گرفت اما نتایج آن چندان مورد قبول نبود. دلیل آن طولانی شدن مدت زمان انجام تراکنش ها و مبلغ بالای کارمزد تا 10 دلار بود. این ها دلایلی بر عدم مقیاس پذیری اتریوم محسوب می شدند. از این رو بنیان گذار اتریوم با تغییر مکانیسم کلی اتریوم می خواست موانع را برطرف کرده و تغییرات اساسی روی شبکه اعمال کند. بعد از آن توسعه دهندگان تصمیم گرفتند به دلیل مشکلات زیاد اتریوم یک شبکه بلاک چین جایگزین دیگر به وجود آورند. پس از ارائه پیشنهادهای مختلف توسط افراد متفاوت در پایان برندن بلومر و دنیل لریمر با هدف ایجاد تحولی عظیم در صنعت بلاک چین یک شرکت جدید به نام بلاک وان در سال 2017 تاسیس کردند. تیم تشکیل دهنده این شرکت از طریق تحقیقاتی که لریمر انجام داده بود، شبکه مقیاس پذیر EOS را شروع کردند.

ارز دیجیتال ایاس یکی دیگر از ارزهای دیجیتال مشابه اتریوم است که به عنوان جایگزینی برای شبکه اتریوم و با هدف بهبود مشکلات این شبکه روی کار آمد. این ارز دیجیتال به دلیل استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام به جای اثبات کار توانست مشکلات مقیاس پذیری اتریوم و بیت کوین را حل کرده و امکان انجام یک میلیون تراکنش در ثانیه را فراهم کند. میزان کارمزد تراکنش ها در این ارز دیجیتال به صفر رسیده است. 

 

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با شبکه بلاک چین اتریوم

تاریخچه ارز دیجیتال ایاس

ارز دیجیتال ایاس چگونه کار می کند؟

از آنجا که ارز دیجیتال ایاس قادر است تمام فعالیت های اتریوم را به شیوه ای کاملا بهینه تر انجام دهد به آن "قاتل اتریوم" نیز می گویند.

کار اصلی هر دو شبکه بلاک چین اتریوم و ایاس پشتیبانی از برنامه های غیرمتمرکز (Dapps) هاست. تفاوت اصلی این دو شبکه در سرعت پردازش آنهاست که نام دیگر آن مقیاس پذیری است. در واقع ویژگی مقیاس پذیری از مهم ترین فاکتورهایی است که در زمان بررسی یک بلاک چین لازم است مدنظر قرار دهیم.

شبکه اتریوم در هر ثانیه تنها قادر است 15 تراکنش را پاسخ دهد. این در حالی است که شبکه بلاکچین ایاس در تلاش است این مقدار را به بیش از یک میلیون در ثانیه برساند.

اما چرا اتریوم نمی تواند تراکنش های زیادی را پردازش کند؟

علت آن شیوه مدیریت داده های آن است. به این مفهوم که هر بلاک فقط می تواند تعداد محدودی از اطلاعات را در خود نگهداری کند. به تکنولوژی مورد استفاده برای پردازش تراکنش ها در شبکه اتریوم الگوریتم گواهی اثبات کار (Proof Of Work) می گویند. این الگوریتم بسیار کند است، هزینه زیادی در بردارد و برای شبکه ارزهای دیجیتال نامناسب است.

بلاک چین ایاس از مدل اجماع جدید به نام گواهی اثبات سهام (POS) به جای گواهی اثبات کار(POW) استفاده می کند. استفاده از این الگوریتم قادر است کلیه مشکلات شبکه اتریوم را حل و برطرف کند.

تراکنش های این الگوریتم با سرعت بالاتری انجام می شوند. همچنین میزان کارمزد این الگوریتم بسیار کم است. انجام هر تراکنش با این الگوریتم مدت 3 ثانیه طول می کشد. دلیل کند بودن بلاک چین اتریوم این است که در این شبکه برای تایید هرتراکنش نیاز به اجماع کل کامپیوترها(نودها)ی موجود در شبکه داریم.

در شبکه ایاس امکان مسدود کردن تراکنش ها وجود دارد. اما چرا این کار اهمیت دارد؟

در سال 2016 میلادی هک DAO اتفاق افتاد و طی آن بیش از 50 میلیون دلار اتر دزدیده شد. حال اگر بلاک چین اتریوم به جای الگوریتم اثبات کار از الگوریتم اثبات سهام استفاده می کرد به دلیل مسدودسازی تراکنش ها هیچ گاه این اتفاق رخ نمی داد.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی چیست؟

استخراج رمزارز ایاس چگونه انجام می شود؟

بهترین شیوه برای به دست آوردن ارز دیجیتال ایاس استخراج اتریوم است. به منظور استخراج EOS لازم است روش زیر را به کار ببرید.

  • تنظیم دستگاه استخراج با استخر استخراج اتریوم
  • استخراج مقداری اتریوم
  • حالا از طریق سایت های صرافی ارز دیجیتال به راحتی اتریوم را تبدیل به ایاس EOS کنید.
  • اکنون شما کوین ایاس در اختیار دارید.

بیشتر بخوانید: ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال چگونه است؟

سیستم استخراج ابری روش دیگری برای استخراج ایاس محسوب می شود. این روش مناسب کسانی است که با عملیات استخراج آشنایی زیادی ندارند. نمونه هایی از پلتفرم های استخراج ابری در زیر لیست شده اند:

  • Hashflare
  • Genesis Mining
  • Nuvoo Mining
  • IQ Mining
  • CCG mining

بیشتر بخوانید: الگوریتم اثبات کار چیست؟

ویژگی رمزارز ایاس

امکان انجام 20 تراکنش در ثانیه و اعتبارسنجی از مهم ترین ویژگی های رمزارز ایاس به شمار می روند. این در حالی است که ارز دیجیتال بیت کوین قادر است تنها 8 ترانش را در ثانیه انجام دهد.

در واقع دلیل اصلی این تفاوت، استفاده از الگوریتم اثبات سهام در ایاس است.

استخراج ایاس

مزایای ارز دیجیتال ایاس EOS

  • بالا بودن سرعت پردازش
  • تراکنش های رایگان
  • پشتیبانی از برنامه های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند
  • استفاده از الگوریتم اثبات سهام محول شده
  • استفاده راحت توسعه دهندگان
  • در اختیار داشتن مالکیت شبکه ایاس بر اساس میزان توکن و به همان مقدار دسترسی به پهنای باند شبکه

معایب ارز دیجیتال ایاس EOS

  • پشتیبانی از توکن های بدون پشتوانه
  • احتمال ایجاد تمرکزگرایی در رمزارز EOS
  • سوء استفاده و تقلب در بلاکچین ایاس
  • مخفی کردن میزان کل دارایی

بیشتر بخوانید: الگوریتم اثبات سهام چیست؟

خرید ارز دیجیتال ایاس چگونه است؟

آسان ترین روش برای خرید ارز دیجیتال ایاس مراجعه به صرافی و خرید آن به دو صورت است:

  1. خریداری ارز دیجیتال بیت کوین و تبدیل کردن آن به ارز EOS در صرافی های خارجی
  2. مراجعه به سایت صرافی های ایرانی و خرید ارز دیجیتال EOS از طریق کارت بانکی و پرداخت ریال

در صورتی که قصد دارید این ارز دیجیتال را از سایت های ایرانی خریداری کنید کافیست خرید این ارز را در اینترنت سرچ کرده و پس از نمایش نتایج متعدد سایت موردنظرتان را برای خرید انتخاب کنید. توجه داشته باشید صرافی انتخابی معتبر باشد. پس از عضویت و ثبت نام در سایت مورد نظر می توانید از طریق کارت بانکی خود و ریال، ارز دیجیتال EOS را خریداری کنید. در صورتی که میزان نقدینگی صرافی مورد نظر پایین است می توانید بیت کوین بخرید و در یک صرافی خارجی بیت کوین های خریداری شده را به ارز ایاس تبدیل کنید. بایننس از بهترین صرافی هایی است که امکان تبدیل بیت کوین به ارز ایاس را برای کاربران خود فراهم کرده است.  

خرید ارز دیجیتال ایاسبیشتر بخوانید: آشنایی با کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن 

بهترین کیف پول های ارز دیجیتال ایاس

بهترین کیف پول برای رمزارز ایاس و یا دیگر رمزارزها کیف پولی است که دارای ویژگی های زیر باشد:

  • قابلیت به روزرسانی
  • امنیت بسیار بالا به منظور جلوگیری از هک و یا سرقت
  • دارای ساختار ورود و رمزعبور ایمن و بدون نقض
  • تعداد کاربران کیف پول ها

بر این اساس به معرفی بهترین کیف پول ها برای نگهداری رمزارز EOS می پردازیم:

  • کیف پول Ledger Nano S
  • کیف پول اتمیک Atomic
  • کیف پول Ledger Nano X
  • کیف پول گاردا Guarda
  • کیف پول SimplEOS
  • کیف پول Infinito

کیف پول ارز دیجیتال ایاس

در صورتی که قصد دارید برای بلند مدت روی این رمزارز سرمایه گذاری کنید بهتر است از کیف پول های سخت افزاری استفاده کنید. کیف پول های سیف پال و اکسودوس نیز برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت مناسب هستند.

بهترین صرافی ها برای خرید و فروش رمزارز ایاس

صرافی هایی که بیشترین میزان حجم معاملات رمزارز ایاس را تا کنون در اختیار داشته اند به ترتیب عبارتند از:

  • صرافی بایننس با حجم 118 میلیون و 615 هزار دلار
  • صرافی هیوبی با 97 میلیون و 104 هزار دلار
  • صرافی کوین بیس پرو با 12 میلیون و 774 هزار دلار
  • صرافی io با 10 میلیون و 701 هزار دلار
  • صرافی کوکوین با 9 میلیون و 685 هزار دلار

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع صرافی های ارز دیجیتال

آینده ارز دیجیتال ایاس چگونه خواهد بود؟

ایاس از زمان عرضه تا کنون نوسانات بسیار زیادی داشته است. ارز دیجیتال ایاس EOS همانند ریپل امکان مدیریت میلیون ها تراکنش در ثانیه را فراهم می کند. این در حالی است که بیت کوین تنها قادر به انجام 8 تراکنش در ثانیه و اتریوم حداکثر 15 تراکنش در ثانیه است. بنابراین بیت کوین و اتریوم در مقایسه با ایاس از مقیاس پذیری کمتری برخوردارند. 

ایاس نیز همانند اتریوم امکان استفاده از قراردادهای هوشمند را فراهم می کند. به کمک این رمزارز می توان از برنامه های غیرمتمرکز Dapps استفاده نمود.استفاده از این روش منجر به بهینه سازی، مقیاس پذیری بالا و امنیت می شود. 

بنابراین با توجه به خصوصیات و ویژگی هایی که این رمزارز دارد، تحلیل گران آینده این رمزارز را روشن تصور می کنند. 

آینده ارز دیجیتال ایاس

بیشتر بخوانید: پلتفرم غیرمتمرکز یا Dapp چیست؟

یکی از دیگر پروژه های ارز دیجیتال که به منظور توسعه برنامه های غیرمتمرکز بدون نیاز به هیچ کارمزد تراکنشی ایجاد شده است ایاس نام دارد. اجرای دستورات در این پروژه به صورت کاملا موازی صورت می گیرد. به همین خاطر سرعت شبکه در مقایسه با دیگر پروژه ها با رشد زیادی مواجه بوده است. امکان خرید این ارز دیجیتال از طریق صرافی های ایرانی وجود دارد. به این صورت که با ریال تتر خریداری کرده و سپس آن را انتقال به کیف پول صرافی بین المللی موردنظرتان داده و به توکن EOS تبدیل کنید.