یکی از انواع دارایی های دیجیتال با نماد XTZ دارای ارزش بازاری معادل 2.619 میلیارد دلار که در رتبه 46 سایت کوین مارکت کپ قرار دارد. بایننس به عنوان یکی از فعال ترین صرافی هاست که ارز دیجیتال تزوس در آن معامله می شود. تزوس Tezos یک ارز دیجیتال و یک بلاک چین غیرمتمرکز است. از این رو می توان آن را با اتریوم، ایاس و... مقایسه نمود. در ادامه می خواهیم به طور کامل با ارز دیجیتال تزوس، کیف پول های تزوس، نحوه استخراج تزوس، آینده رمزارز تزوس و... آشنا شویم.

ارز دیجیتال tezos چیست؟

تزوس یک شبکه بلاک چین مبتنی بر قراردادهای هوشمند است. تزوس شباهت های بسیاری با اتریوم دارد اما سعی کرده است با بهبود مشکلات اتریوم تکامل یافته و زیرساخت های پیشرفته تری ارائه دهد. در تزوس برخلاف اتریوم و بیت کوین که به دلیل هاردفورک آسیب های زیادی را متحمل شدند چنین خطری وجود ندارد.

تزوس یک پلتفرم منبع باز است که خود را به عنوان یک پلتفرم امن، قابل ارتقاء و ماندگار معرفی کرده است. تزوس طبق گفته خود قادر است تحولات صورت گرفته در فناوری بلاک چین را در برگرفته و تا مدت ها به روز بماند.

بیشتر بخوانید: عرضه اولیه ico در ارزهای دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال تزوس چیست

تاریخچه ارز تزوس

دو شخص به نام های کتلین(Kathleen Breitman) و آرتور بریتمن(Arthur Breitman) ایده تزوس را به منظور ایجاد یک پلتفرم مشابه اتریوم با قابلیت برنامه ریزی و پشتیبانی از اپلیکیشن های غیرمتمرکز مطرح کردند.

اما هدف اصلی از ایجاد این پلتفرم، بلاکچینی قابل انعطاف با فعالیتی مداوم و بدون مشکل بود.

این پلتفرم در سال 2017 ایجاد شد. بنیان گذاران این پروژه آقا و خانم بریتمن توانستند از طریف برگزاری عرضه اولیه سکه ICO بیش از 232 میلیون دلار برای پروژه تزوس جمع آوری کنند. این میزان سرمایه جمع آوری شده منجر شد ارز دیجیتال تزوس به عنوان دومین عرضه اولیه بزرگ در تاریخ رمزارزها شناخته شود. پلتفرم تزوس در مدت زمان کوتاهی با یک سری مشکلات قانونی مواجه شد.

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند چیست؟

قیمت ارز تزوس چیست؟

این ارز دیجیتال در نیمه دوم سال 2017 در برخی از صرافی ها لیست شد. قیمت این ارز در ماه دسامبر 2017 رشد صعودی را تجربه کرد. و هر سکه آن به ارزشی معادل 10 دلار رسید. این ارز دیجیتال به دلیل افزایش حجم معاملات خود از اوایل سال 2019 به سه برابر قیمت رسید.

معامله هر واحد ارز تزوس با احتساب نرخ تتر و با قیمت روز انجام می شود. در تاریخ 27 آذرماه سال 96 ارز تزوس به بالاترین قیمت خود معادل 10.56 دلار رسید. در حال حاضر قیمت این ارز تا 2.9 دلار کاهش پیدا کرده و فرصت مناسبی برای خرید و سرمایه گذاری به شمار می رود. 

خرید ارز دیجیتال تزوس

یکی از بهترین ارزهای دیجیتال تزوس نام دارد. برای خرید ارز دیجیتال تزوس روش های مختلفی وجود دارد. شما می توانید از طریق سایت های داخلی اقدام به خرید تزوس کنید. به منظور خرید این ارز می توان به یکی از صرافی های بین المللی معتبر نظیر بایننس و یا بیترکس مراجعه کرد. همچنین نیاز به یک کیف پول دارید که روی کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه شما نصب شود و از این طریق اقدام به خرید و فروش تزوس کنید.

سرعت و میزان حجم معاملات در این صرافی ها بالاست و امکانات خوبی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. اما به دلیل وجود احراز هویت KYC کاربران ایرانی برای استفاده از این صرافی ها دچار مشکل خواهند شد.

بنابراین شما می توانید برای خرید این رمزارز از یک صرافی ایرانی که از این ارز پشتیبانی می کند اقدام کنید. در این صورت دیگر ریسک مسدود شدن حسابتان در این صرافی ها وجود ندارد.

خرید ارز دیجیتال تزوس

مهم ترین ویژگی های ارز دیجیتال تزوس

برخی از مهم ترین ویژگی های تزوس به شرح زیر است:

  • پروژه تزوس محصولی از دیگر بلاک چین ها نیست و به عنوان یک بلاک چین مستقل معرفی می شود.
  • امکان مدیریت پروتکل توسط تمامی سهامداران در این پلتفرم فراهم شده است.
  • در این پلتفرم امکان ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز فراهم شده است.
  • افراد شخص ثالث قادر به دخالت و یا دستکاری آن نیستند.
  • مقاوم بودن قراردادهای هوشمند در برابر حملات به افزایش امنیت این پلتفرم کمک می کند.
  • یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های تزوس، خوداصلاح گر بودن آن است. بنابراین قادر است بدون فورک به روزرسانی های خود را در پلتفرم ایجاد کند. که در نهایت منجر به کاهش هزینه های بروزرسانی پروتکل می شود.

بیشتر بخوانید: پلتفرم غیرمتمرکز یا dapp چیست؟

استخراج ارز تزوس

تایید اعتبار بلاک های یک بلاک چین توسط اعضای آن روشی است که الگوریتم اجماع نامیده می شود. در پلتفرم تزوس از ترکیب دو الگوریتم اثبات سهام (POS) و اثبات سهام نمایندگی شده (DPOS) استفاده می شود. در الگوریتم اثبات سهام نودهای شبکه از طریق قفل کردن توکن های خود شانس تایید بلاک و کسب پاداش را خواهند داشت. در این سیستم نودهای نامحدودی می توانند به منظور کنترل جریان تایید بلاک ها با یکدیگر رقابت کنند. با توجه به اینکه فرآیند استیکینگ به میزان زیادی از دارایی نیاز دارد، اکثر کاربران عادی قادر نیستند در عمل استیکینگ سهیم باشند.

اما در شیوه اثبات سهام نمایندگی شده، کاربران با قفل کردن دارایی های خود برای کسب حق رای استفاده می کنند. از این حق رای برای انتخاب تولیدکنندگان بلاک های شبکه استفاده می شود. به طور مثال در شبکه ایاس تنها 21 تولید کننده بلاک انتخاب می گردد. این تولیدکنندگان بلاک لازم است قدرت محاسباتی زیادی را در اختیار این شبکه قرار دهند.

تزوس ترکیبی از این دو الگوریتم را تحت عنوان الگوریتم اثبات سهام لیکوئید (Liquid Proof Of Stake) مورد استفاده قرار داده است. در این الگوریتم به منظور تایید توکن های واگذار شده توسط کاربران تنها از تعداد نهایتا 80 هزار تایید کننده بلاک یا بیکر پشتیبانی می شود. هر تایید کننده بلاک لازم است حداقل 10 هزار واحد از ارز XTZ را در اختیار داشته باشد. در این صورت همانند سیستم اتریوم با هزاران دلار هزینه همراه است. در این الگوریتم تزوس بر خلاف اتریوم این امکان را برای کاربرانی که دارایی های کمتری دارند فراهم کرده است تا در مقابل واگذاری توکن های خود به بیکرها بتوانند سود دریافت کنند. در واقع این الگوریتم به کاربران تزوس این امکان را می دهد برای دریافت سود یکی از دو حالت واگذاری توکن ها و یا تبدیل شدن به یک تایید کننده بلاک را انتخاب نمایند.

بیشتر بخوانید: الگوریتم اثبات سهام (POS) چیست؟

بهترین کیف پول ارز تزوسمعرفی بهترین کیف پول ارز تزوس

برای نگهداری ارز دیجیتال تزوس لازم است از کیف پول هایی استفاده نمود که از این ارز پشتیبانی می کنند. به همین منظور به معرفی کیف پول های ارز دیجیتال تزوس می پردازیم.

  • تراست والت
  • ترزور مدل تی
  • لجر نانو اس
  • اتمیک والت
  • اکسودوس
  • گواردا
  • ایرگپ
  • مگنوم والت
  • تزوس بلو

بیشتر بخوانید: آشنایی با کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن

مزایای ارز دیجیتال تزوس

  • به روزرسانی های یکپارچه
  • مدیریت قابل دسترسی
  • ابتکار آموزشی
  • استیکینگ کم هزینه تر
  • قراردادهای هوشمند قابل تایید

معایب ارز دیجیتال XTZ

  • برای استفاده های تجاری مناسب نیست
  • شبکه نابالغ
  • جنجال های گذشته

سوالات متداول پیرامون ارز دیجیتال تزوس

  • امنیت شبکه تزوس چگونه تامین می شود؟
    این رمز ارز به دلیل استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام به حفظ امنیت شبکه کمک می کند. در واقع هر کس در این شبکه اعتبارسنج می شود. کسانی که در این شبکه با رفتاری صادقانه به نفع بلاک چین عمل می کنند پاداش دریافت خواهند کرد. در مقابل کسانی که به صورت غیرصادقانه عمل می کنند، ممکن است سهام خود را به طور کامل از دست بدهند.
  • از کجا می توان ارز دیجیتال تزوس خریداری کرد؟
    امکان خرید این ارز از طریق اکثر صرافی های معتبر بین المللی نظیر بایننس و کوین بیس وجود دارد. اما کاربران ایرانی بهتر است برای جلوگیری از خطر مسدود شدن از یک صرافی ایرانی که از این رمزارز پشتیبانی می کند اقدام به خرید تزوس کنند.
  • موارد موثر بر قیمت ارز دیجیتال تزوس کدامند؟
    اخبار، رویدادها و اتفاقاتی که رخ می دهد نرخ آینده این رمزارز را تغییر می دهد. اما در حالت کلی روند بازار روی قیمت این رمزارز تاثیرگذار است. لیست شدن این رمزارز در صرافی های معتبر و مشهوری نظیر بایننس، کراکن و کوین بیس نشان می دهد آینده روشنی در انتظار این رمزارز است.
  • در حال حاضر چند کوین تزوس در گردش وجود دارد؟
    در سایت کوین مارکت گپ نشان می دهد در زمان نگارش این مقاله تعداد 875,661,064.02 XTZ   در حال گردش است.
  • بنیانگذاران تزوس چه کسانی هستند؟
    آرتور بریتمن و همسرش کتلین بریتمن به عنوان بنیانگذاران تزوس Tezos معرفی شده اند.

رمز ارز تزوس

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال بایت کوین چیست؟

پروژه تزوس در شروع کار با مشکلاتی مواجه شد. اما طبق تحلیل های انجام شده به نظر می رسد آینده روشنی در انتظار این ارز دیجیتال است. برای خرید رمز ارز تزوس باید صرافی مناسبی را برگزید که با کاربران ایرانی مشکل نداشته باشد و احتمال مسدود شدن دارایی ها به حداقل برسد. شما می توانید در سایت کوین مارکت کپ لیست صرافی هایی که از ارز دیجیتال تزوس پشتیبانی می کنند را مشاهده نمایید.