یکی از ارزهای دیجیتال غیرقابل ردیابی که به منظور ایجاد تراکنش های ناشناس از امضاهای حلقوی استفاده می کند بایت کوین نام دارد. سیستم پرداخت این ارز به صورت همتا به همتا است. به همین خاطر بسیاری از ویژگی ها و کاربردهای بیت کوین را داراست. بایت کوین در سال 2012 به عنوان یکی از اولین ارزهای دیجیتال توسعه یافته ایجاد شد. برای کسانی که به حریم خصوصی اهمیت می دهند بایت کوین انتخاب خوبی خواهد بود.

شبکه بلاک چین بایت کوین تراکنش های بین المللی را بسیار سریع و کاملا خصوصی بدون اینکه کارمزدی پرداخت شود و بدون امکان ردیابی در اختیار کاربران خود قرار می دهد. در این مطلب از کوینی فا قصد داریم به طور کامل شما را با بایت کوین و ویژگی های ارز دیجیتال BCN آشنا کنیم. در صورتی که قصد سرمایه گذاری روی بایت کوین را دارید و در مورد این ارز دیجیتال دانشی ندارید تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

رمز ارز بایت کوین (BCN) چیست؟

یکی از انواع رمزارزهای غیرمتمرکز بر بستر بلاک چین با دو ویژگی مهم امنیت کاربران و حفظ حریم شخصی است. کاربرانی که حفظ محرمانگی اطلاعاتشان برای آنها دارای اهمیت است می توانند رمزارز بایت کوین را انتخاب نمایند. انجام تراکنش های محرمانه و سریع در سراسر جهان توسط شبکه بایت کوین فراهم آمده است. این تراکنش ها کارمزدی ندارند و نمی توان آنها را ردیابی کرد.

امکان معامله مستقیم بایت کوین از طریق اینترنت در سراسر جهان فراهم آمده است. در حالی که دیگر ارزهای فیات مانند دلار و یورو برای معامله محدود به جغرافیای مشخصی هستند.

رمزارز بایت کوین

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی چیست؟ 

تاریخچه پیدایش بایت کوین

پس از حدود یک سال از پیدایش بیت کوین، بایت کوین با نام اختصاری BNC وارد بازار کریپتوکارنسی شد.

اما هدف اصلی از ارائه این ارز دیجیتال انجام معاملات به صورت کاملا رایگان، خصوصی، ناشناس، غیرقابل ردیابی و غیرمتمرکز بود. در واقع هدف از طراحی این رمزارز پوشاندن عیوب بیت کوین بود.

متن باز بودن رمزارز بایت کوین این امکان را برای کاربران فراهم می کرد تا هم به عنوان ماینر و هم به عنوان توسعه دهنده در آن فعالیت کنند.

ویژگی های ارز دیجیتال بایت کوین

از مهم ترین ویژگی های ارز بایت کوین نوع تراکنش ها، امنیت شبکه، نحوه تولید کوین جدید و تورم است که در ادامه می خواهیم هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟ 

ویژگی های ارز دیجیتال بایت کوین 1. تراکنش ها

در عرض مدت زمان 120 ثانیه کلیه تراکنش های شبکه بیت کوین کامل می شوند. کلیه انتقالات انجام شده در بایت کوین از طریق الگوریتم های رمزنگاری، رمزگذاری شده است. با وجود این الگوریتم ها هیچ کس قادر نیست از مبداء، مقصد و میزان تراکنش های انجام شده اطلاع پیدا کند. تراکنش ها در شبکه بایت کوین از طریق بلاک چین انجام می شود. بر این اساس نیاز به واسطه هایی مانند درگاه پرداخت، بانک و سیستم های متداول حذف می شود. اتصال به اینترنت تنها چیزی است که کاربر به آن نیاز خواهد داشت.

در بلاک چین بیت کوین و بسیاری از دیگر ارزهای دیجیتال تراکنش های انجام شده در یک دفترکل عمومی ذخیره می شود. امکان ردیابی تاریخچه تراکنش های انجام شده بین کیف پول ها توسط هر کسی وجود دارد. اما الگوریتم موجود در بایت کوین به گونه ای است که تراکنش های آن کاملا تغییرناپذیر و غیرقابل ردیابی هستند. بنابراین امکان مشخص کردن ارتباط تراکنش ها با آدرس وجود ندارد. امضای حلقوی و جفت کلیدهای یکبار مصرف این امکان را برای شما فراهم می کنند.

روش کار کلیدهای عمومی یکبار مصرف به این صورت است که با ترکیب کردن وجوه قابل شناسایی با دیگر کوین ها امکان ردیابی تراکنش ها به سمت فرستنده و گیرنده را قطع می کند. ویژگی امضای حلقوی با قرار دادن امضای انحصاری شما در بین دیگر مجموعه امضاهای کاربران که به صورت تصادفی انتخاب شده اند تشخیص ورود شما را غیرممکن می کند.

در بایت کوین امکان کنترل سطح محرمانگی امضای هر شخص توسط خودش وجود دارد. افزایش میزان ناشناسی و محرمانگی منجر به افزایش استفاده از منابع شبکه و در نهایت بالا رفتن میزان کارمزد تراکنش ها می شود.

بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟

2. امنیت شبکه

امنیت شبکه بایت کوین وابسته به میزان قدرت محاسباتی کل رایانه های موجود در سیستم است. بنابراین هر چه میزان قدرت پردازش بیشتر باشد، امنیت نیز بالاتر است. تامین امنیت مبالغ ذخیره شده در کیف پول های بایت کوین بر عهده شبکه است.

الگوریتم مورد استفاده در بایت کوین "اثبات کار تساوی گرا" است. این الگوریتم به دلیل استفاده زیاد از حافظه دستگاه منجر به کاهش میزان کارایی پردازنده های گرافیکی (GPU) نسبت به پردازنده های مرکزی (CPU) می شود. در واقع این شیوه طراحی با  این هدف طراحی شده است تا شرایط برای کسانی که با CPU ماین می کنند در مقابل ماینرهایی که از دستگاه های قدرتمند استفاده می کنند کاملا برابر و عادلانه باشد.

3. تولید کوین های جدید و تورم

یکی از ویژگی های دیگر ارز بایت کوین محدود بودن تعداد کوین های تولیدی آن است. به طور کلی رمزارز بایت کوین به تعداد 184.740.000.000 واحد کوین محدود شده است. تا کنون بیش از 99 درصد بایت کوین ها استخراج شده است.

امکان استخراج این ارز توسط هر کسی در شبکه بایت کوین وجود دارد. مسئولیت حفاظت از اطلاعات اشخاص و تراکنش ها در شبکه بر عهده ماینرهاست. ماینرها درستی و صحت تراکنش ها را تایید می کنند. امکان دسترسی به اطلاعات مالی کاربران در این شبکه وجود ندارد.

همانطور که گفتیم در هر 120 ثانیه هر بلاک در بلاک چین بایت کوین استخراج می شود. میزان پاداش بلاک ها بعد از استخراج هر بلاک کاهش می یابد. این کاهش تدریجی در نهایت پس از مدت 4 سال منجر به نصف شدن میزان پاداش استخراج می شود.

در بلاک چین هایی مانند بیت کوین و بایت کوین به دلیل کاهش میزان پاداش استخراج تعدادی از ماینرها از شبکه به مرور زمان خارج شده و این اتفاق منجر به کاهش قدرت محاسباتی شبکه می شود که در نهایت باعث می شود شبکه آسیب پذیری بیشتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟

ارز بایت کوین چگونه کار می کند؟

این ارز کاملا مشابه بیت کوین عمل می کند. در شبکه بلاک چین بیت کوین یک سری مشکلات وجود داشت. به همین خاطر تیم این پروژه در تلاش برای بهبود این مشکلات به ویژه حریم خصوصی و افزایش میزان انعطاف پذیری و مقیاس پذیری کوین است. 

مزیت های ارز دیجیتال BCN

  1. استفاده از امضای حلقوی برای ناشناس بودن تراکنش ها
  2. عدم امکان ردیابی طرفین معامله
  3. غیرقابل هک بودن کلیدهای عمومی
  4. عدم امکان تجزیه و تحلیل جزئیات فرآیند بلاک چین به دلیل اینکه آدرس های موجود در شبکه بلاکچین غیر قابل لینک دهی می شوند.
  5. سرعت بسیار بالای تایید تراکنش ها

مزیت های ارز دیجیتال BNC

از کجا می توان ارز بایت کوین خرید؟

برای خرید این ارز از صرافی ها گزینه های محدودی وجود دارد. یکی از روش های خرید این ارز خرید بیت کوین و تبدیل آن به بایت کوین است. HitBTC و Poloniex دو صرافی هستند که امکان تبدیل بیت کوین به بایت کوین را فراهم کرده اند. قبل از انجام این کار لازم است بیت کوین در صرافی های دیگری خریداری شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع صرافی های ارز دیجیتال

بایت کوین را روی چه کیف پول هایی می توان ذخیره نمود؟

پس از خرید توکن های بایت کوین از یک صرافی ارز دیجیتال کافیست به وبسایت رسمی بایت کوین مراجعه کرده و توکن های خود را در کیف پول این رمزارز انتقال دهید. 4 مورد از بهترین کیف پول های بایت کوین در سال 2021 در زیر لیست شده اند:

  • کیف پول دسکتاپ بایت کوین
  • کیف پول اندروید بایت کوین
  • کیف پول تحت وب بایت کوین
  • کیف پول کاغذی بایت کوین

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول های ارز دیجیتال کدامند؟

استخراج بایت کوین

روش استخراج بایت کوین از طریق الگوریتم اثبات کار و با CPU است. می توان به راحتی تنها با در اختیار داشتن یک کامپیوتر شخصی این ارز را استخراج کرد. بعد از هر 120 ثانیه میزان پاداش بلاک کاهش می یابد. بایت کوین یک ارز با تعداد محدود است که تا بحال میزان 99 درصد از آن استخراج شده است. هر کسی قادر است به عنوان یک ماینر در عمل استخراج بایت کوین مشارکت داشته باشد.

با توجه به نرخ هش میزان سختی شبکه قابل تغییر است. این تغییرات امکان ثابت نگه داشتن سرعت تولید بلاک های جدید را بدون اینکه تعداد ماینرها و شلوغی شبکه را در نظر بگیرد برای شبکه فراهم می کند.

تراکنش ها دارای اندازه های نامحدودی هستند. تراکنش هایی که بزرگ تر هستند قطعا کارمزد بیشتری نیاز دارند. امکان تعیین محدودیت سایز بلاک های استخراج شده بایت کوین برای هر دستگاه ماینر وجود دارد. حداکثر محدودیت برای هر بلاک معادل دو برابر متوسط اندازه بلاک های قبلی است. همچنین امکان رای سایز بلاک چین برای هر کاربر وجود دارد.

بیشتر بخوانید: دیفای یا سیستم غیرمتمرکز چیست؟

بررسی وضعیت فعلی و قیمت بایت کوین

قیمت این رمزارز در حال حاضر در سایت کوین مارکت کپ معادل 0.0001897 دلار است و در رتبه 633 این سایت قرار دارد.

بایت کوین به عنوان یک رمزارز غیرمتمرکز ساخته شده بر بستر بلاک چین و با ویژگی حفظ حریم خصوصی داده های کاربران و تراکنش هاست. لازم به ذکر است با وجود تلاش هایی که تیم این پروژه برای بهبود آن بر بستر بیت کوین انجام می دهند، اما هرگز نمی توان آن را به عنوان جایگزینی برای بیت کوین تلقی کرد.