بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز جهان در سال 2016 ایجاد شد. اما این ارز نقص هایی داشت. به همین خاطر بعد از بیت کوین ارزهای دیجیتال زیادی به بازار آمدند و به رقابت با بیت کوین پرداختند. یکی از مهم ترین مشکلات بیت کوین امکان ردیابی تراکنش های آن است. به طوریکه می توان میزان دارایی یک آدرس را در تراکنش های بیت کوین به راحتی رهگیری کرد. برای حل این مشکل توسعه دهندگان زیادی سعی کردند ارزهای دیجیتال پیگیرگریز یا ناشناس به کاربران خود ارائه دهند. دش یکی از مشهورترین و قدرتمندترین ارزهای دیجیتال پیگیرگریز به شمار می رود. این ارز علاوه بر قابلیت حفظ حریم خصوصی اش دارای ویژگی های بزرگ دیگری نیز هست. برای آشنایی بیشتر با ارز دیجیتال دش (Dash) و ویژگی های آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: بررسی و معرفی ارز دیجیتال لایت کوین

آشنایی با ارز دش Dash

ارز دیجیتال دش در واقع یک ارز دیجیتال کاملا غیرمتمرکز و همتا به همتا است. این ارز بر بستر بلاک چین قرار گرفته و متن باز است. ارز دش قابل ذخیره روی کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری است. تفاوت اصلی و عمده ارز دیجیتال دش با بیت کوین در سرعت بالای تراکنش ها و ارزان تر بودن هزینه کارمزد تراکنش های آن است. همچنین نحوه استخراج ارز دیجیتال دش با بیت کوین تفاوت دارد. علاوه بر این در ارز dash امکان انجام تراکنش ها به صورت ناشناس فراهم شده است.

تاریخچه ارز دیجیتال دش

در تاریخ 18 ژانویه سال 2014 یک تیم با سرپرستی ایوان دوفیلد پروژه ارز دیجیتال دش را راه اندازی کردند. نام اولیه ارز دش در ابتدا ایکس کوین (Xcoin) بود. نام این پروژه در فوریه 2014 به دارک کوین (Darkcoin) تغییر پیدا کرد. در نهایت در تاریخ 25 مارس 2015 نام دش برای این ارز تصویب شد. در سال 2010 پس از آشنایی ایوان دوفیلد با بیت کوین با الهام از آن و به منظور برطرف کردن مشکل اصلی بیت کوین، ارز دیجیتال دش را توسعه داد.

ارز دیجیتال دش چیست

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟

تعداد واحدهای ارز دیجیتال دش

این ارز دیجیتال همانند بیت کوین دارای محدودیت عرضه است و تنها 18 میلیون واحد ارز دش تولید خواهد شد. طبق پیش بینی های انجام شده استخراج کل واحدهای دش تا سال 2030 به طول بینجامد. در هر سال فرآیند استخراج ارز دش سخت تر شده و حدود 7.1 درصد از میزان پاداش استخراج آن کم می شود.در این ارز دیجیتال به ازای هر 2.5 دقیقه بلاک ها ساخته می شوند. بر این اساس می توان گفت سرعت انجام تراکنش ها در ارز دیجیتال دش تا 4 برابر از بیت کوین بیشتر است.

استخراج ارز دیجیتال دشنحوه استخراج ارز دیجیتال دش

روشی که دش برای ایجاد امنیت و تولید واحدهای جدید به کار می برد استفاده از الگوریتم اثبات کار یا همان ماینینگ است. الگوریتم به کار رفته در دش برای رمزنگاری X11 است. عمل استخراج این ارز با در اختیار داشتن پردازنده، کارت گرافیک و دستگاه های مخصوص ASIC قابل انجام است. از آنجا که مدت زمان ایجاد بلاک در دش 2.5 دقیقه است، بنابراین در هر ثانیه حدود 56 تراکنش تایید می گردد.

لازم به ذکر است کلیه پاداش های شبکه به ماینرها(استخراج کنندگان) تعلق نمی گیرد. یک گروه ویژه از کاربران تحت عنوان مستر نود به دلیل انجام یک سری عملیات خاص در شبکه پاداش دریافت می کنند. وظیفه اصلی مستر نودها در شبکه شامل موارد زیر است:

  • قابلیت ارسال فوری(InstandSend)
    به کمک این ویژگی کاربران قادر هستند تراکنش های خود را سریع تر و در مدت زمان کمتر از دو ثانیه انجام دهند. برای این کار لازم است کارمزد بیشتری پرداخت کنند.
  • قابلیت ارسال خصوصی(PrivateSend)
    در صورتی که بخواهید تراکنش های شما به صورت کاملا ناشناس و بدون رهگیری انجام شود می توانید از این ویژگی استفاده کنید.

در صورتی که قصد مستر نود شدن دارید لازم است در کیف پول رسمی ارز دیجیتال دش حداقل تعداد 1000 واحد دش داشته باشید. میزان پاداشی که هر یک از مستر نودها و ماینرها از شبکه دریافت می کنند 45 درصد از پاداش کل شبکه است. میزان 10 درصد معمولا در خزانه شبکه ذخیره می گردد و در نهایت به توسعه دهندگان شبکه تعلق می گیرد.

بیشتر بخوانید: استخراج یا ماینینگ چیست؟

کیف پول ارز دشکیف پول های ارز دیجیتال دش

برای ذخیره این ارز دیجیتال نیاز به استفاده از کیف پول هایی دارید که از این ارز پشتیبانی می کنند. با توجه به اینکه ارز دش روی بلاک چین قرار گرفته است امکان استفاده از تمامی کیف پول هایی که از فناوری بلاک چین پشتیبانی می کنند فراهم شده است. در ادامه تنها به معرفی کیف پول هایی می پردازیم که توسط سایت رسمی ارز دش تایید شده اند.

کیف پول های سخت افزاری

  • لجر نانو اس
  • کیپ کی
  • تریزور

کیف پول های موبایلی

  • Dash
  • Edge
  • Jaxx

کیف پول های دسکتاپی

  • کیف پول رسمی دش
  • کیف پول الکتروم دش
  • کیف پول اکسودوس

بیشتر بخوانید: آشنایی با کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن 

خرید ارز دیجیتال دش

اگر قصد خرید ارز دیجیتال دش را دارید دقیقا مانند دیگر ارزهای دیجیتال باید از طریق صرافی ها اقدام نمایید. به طور کلی دو روش برای خرید این ارز از صرافی ها وجود دارد:

  • خرید مستقیم ارز دیجیتال دش با ریال یا دلار
  • تبدیل دیگر ارزها به ارز دش

خرید مستقیم دش با ریال یا دلار

  1. خرید دش با ریال
    برای اینکه بتوانید دش را با ریال خریداری کنید لازم است از طریق صرافی های ایرانی اقدام نمایید. تعداد زیادی از صرافی های ایرانی تنها بیت کوین و در برخی اوقات اتریوم می فروشند. تنها تعداد محدودی از صرافی های ایرانی ممکن است ارز دش را در لیست ارزهای قابل فروششان اضافه کرده باشند. بنابراین برای خرید ارز دش با ریال تنها می توانید از یک صرافی معتبر ایرانی که ارز دش را موجود داشته باشد اقدام نمایید.
  2. خرید دش با دلار
    با توجه به اینکه کشور ایران تحریم شده است کاربران ایرانی برای خرید مستقیم با دلار نیاز به استفاده از واسطه های زیادی خواهند داشت که در نهایت هزینه آنها برای خرید دش بسیار افزایش می یابد.
    سایت های صرافی خارجی که امکان خرید مستقیم ارز دش با دلار را فراهم می کنند: Kraken، Coinbase، Bitstamp

نکته مهم: برای خرید ارزهای دیجیتال نیاز به داشتن حساب مستر کارت و یا ویزا کارت خواهید داشت. علاوه بر این برای ثبت نام در صرافی های معتبر خارجی به عنوان یک کاربر ایرانی با مشکل مواجه خواهید شد.  

خرید ارز دیجیتال dash

بیشتر بخوانید: معرفی انواع صرافی های ارز دیجیتال 

تبدیل دیگر ارزها به دش

یکی از کاربردی ترین و معمول ترین روش ها برای خرید ارزی مانند ارز دش خرید ارزهایی نظیر بیت کوین یا اتریوم با دلار و تبدیل آن به ارز دش است.  کافیست یک ساعت صرافی معتبر ایرانی پیدا کرده و با استفاده از ریال بیت کوین و یا اتریوم خریداری کنید. اکنون بیت کوین و یا اتریوم خریداری شده را به یک صرافی معتبر انتقال و آن را به ارز دش تبدیل کنید.

در ادامه به معرفی سایت هایی می پردازیم که کاربران می توانند از طریق آنها بیت کوین یا اتریوم را به دش تبدیل کنند:

  • Hitbtc
    یکی دیگر از پلتفرم هایی که برای خرید و فروش دش و دیگر ارزهای دیجیتال مناسب است صرافی Hitbtc است. در این صرافی احتمال بلوکه شدن دارایی ها بسیار بیشتر است. لذا پس از انجام خرید و فروش بهتر است دارایی خود را به کیف پول امن شخصی خود انتقال دهید.
  • Binance
    یک صرافی چینی است و روش خوبی برای تبدیل ارز به شمار می رود. با توجه به چینی بودن این صرافی درصد بلوکه شدن دارایی کاربران ایرانی بسیار پایین است.
  • Shapeshift
    دارای یک پلتفرم کاربرپسند ساده و در عین حال زیباست و امنیت بسیار بالایی دارد. بنابراین کاربران می توانند به راحتی ارز خود را به دش تبدیل کنند. در این صرافی به دلیل ذخیره نکردن دارایی شما با احتمال بلوکه شدن مواجه نخواهید بود.

بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟ 

بررسی آینده ارز دیجیتال دش

ارز دیجیتال دش نسبت به بسیاری از ارزهای دیگر از ویژگی ها و مزیت های بسیاری برخوردار است.

سرعت بالای انجام تراکنش ها، حفظ حریم خصوصی در تراکنش ها، قابلیت دسترسی مناسب، بکارگیری الگوریتم هشینگ X11، استفاده از مستر نود و بهره گیری از DAO از مهم ترین ویژگی های این رمزارز به شمار می رود. بر این اساس پیش بینی  می شود آینده خوب و درخشانی در انتظار این رمزارز است.

در این مطلب از بلاگ کوینی فا تلاش کردیم به طور کامل شما را با ارز دیجیتال دش، نحوه خرید ارز دش، کیف پول های دش و... آشنا کنیم.  این ارز همانند بیت کوین بر بستر بلاک چین قرار گرفته است اما توانسته راه حلی برای حل مشکلات بیت کوین نظیر سرعت انجام تراکنش ها و ناشناس بودن تراکنش ها ارائه دهد.