پروژه رندر توکن با هدف فراهم نمودن دسترسی تولیدکنندگان و سازندگان محتوا به سرویس های رندر GPU توزیع شده در بلاک چین ایجاد شده است. این پروژه امکان به اشتراک گذاری قدرت GPU کاربران را به صورت یکپارچه فراهم می کند. با این کار قدرت محاسباتی زیادی در اختیار توسعه دهندگان، هنرمندان و... قرار می گیرد. در ادامه این مطلب می خواهیم به طور کامل با پروژه رندر توکن و توکن اصلی آن آشنا شویم.  

ارز دیجیتال رندرتوکن چیست؟

RNDR یک توکن با استاندارد ERC-20 بر بستر شبکه اتریوم است و توکن اصلی پلتفرم RNDR به شمار می رود. این توکن در واقع ابزاری برای پرداخت هزینه انیمیشن، رندر VFX، موشن گرافیک و... در شبکه رندر توزیع شده است. کاربران توکن RNDR را برای افرادی که کار رندر در شبکه انجام می دهند ارسال می کنند. میزان کارمزد دریافتی برای هر تراکنش رندر کم است. این مبلغ برای توسعه و اجرای آینده شبکه تخصیص داده می شود.

بیشتر بخوانید: متاورس چیست و چطور وارد آن شویم؟

بررسی تاریخچه و معرفی بنیانگذاران رندر توکن

پلتفرم Render Token توسط شرکت OTOY در سال 2017 و در ایالات لس آنجلس آمریکا راه اندازی شد. اعضای تشکیل دهنده این پلتفرم در سراسر جهان مستقر هستند. در ادامه به معرفی بنیانگذاران رندر توکن می پردازیم:

  • ژولس اوبراخ(Jules Urbach) به عنوان طراح اصلی نقشه راه شرکت شناخته می شود و در زمینه گرافیک کامپیوتری، استریم و رندر سه بعدی بیش از 25 سال سابقه دارد.
  • جی جی ابرامز(J. Abrams) به عنوان مدیر عامل شرکت Bad Robot Production و مشاور رندر توکن فعالیت می کند.
  • اری امانوئل(Ari Emanuel) نیز بنیانگذار شرکت WME-IMG است و همچنین به عنوان مشاور در این شبکه فعالیت می کند.
  • برندن آیک(Brenden Eich) به عنوان مدیرعامل و بنیانگذار مرورگر بریو Brave و مشاور رندر توکن محسوب می گردد.

ارز دیجیتال رندر توکن

عملکرد شبکه رندر توکن چگونه است؟

این شبکه از چندین مکانیسم مختلف به منظور ایجاد ارتباط و اتصال درخواست کننده ها نظیر توسعه دهندگان، آرتیست ها و... با اجاره دهندگان GPU استفاده می کند. این مکانیسم ها عبارتند از:

  1. استفاده از بلاکچین اتریوم برای استفاده از GPU های توزیع شده به صورت همتا به همتا به منظور برقراری ارتباط بدون واسطه بین کاربران
  2. یکی دیگر از فعالیت های رندرتوکن اتصال استودیوها، توسعه دهندگان ویدیو و انیمیشن ها از طریق قراردادهای هوشمند ماینرهایی است که قصد دارند کارت گرافیک خود را اجاره دهند. برای این منظور از گواه اثبات رندر یا PoR استفاده می کند.
  3. از طریق قراردادهای هوشمند اتریوم در شبکه رندر توکن، امکان ارسال فایل ها به نودهای شبکه فراهم می شود. لازم است بدانید محتویات فایل ها قابل مشاهده برای ماینرها نیست. ماینرها حتی قادر به مشاهده مشخصات درخواست کننده نیستند، فقط اطلاعاتی نظیر اندازه، فرمت فایل و نوع آنها، زمان لازم برای رندرگیری و میزان GPU مصرف شده برای ماینرها قابل نمایش خواهد بود.
  4. در طول عمل رندرینگ پرداختی مبلغی که توسط درخواست کنندگان پرداخت شده است به صورت امانی ذخیره می شود. سپس با تایید دستی میان نودها تقسیم می شود. این کار برای جلوگیری از عوامل مخرب در زمان رندرگیری انجام می شود. مبلغ پرداختی درخواست کننده تا پیش از تایید به صورت واترمارک در شبکه می ماند. و بلافاصله پس از تایید دستی به ماینر پرداخت می شود.
  5. شبکه Render Token به منظور تایید انجام رندر از ترکیبی از مکانیسم گواه اثبات کار دستی و خودکار استفاده می کند. پس از تایید فایل رندر شده توسط درخواست کننده رندر پاداش ماینر پرداخت می شود.
  6. استفاده از یک نوع مکانیسم مجازات برای جلوگیری از انجام عوامل مخرب. به طور نمونه در صورتی که یک ماینر در زمان رندرگیری یک فایل اقدام به خاموش کردن دستگاهش کند، از امتیاز او کم شده و پاداش او به یک فرد دیگر می رسد. میزان امتیازی که ماینرها در ازای انجام هر رندر بر اساس نوع فایل و دستگاهشان دریافت می کنند بین 1 تا 3 امتیاز است.
  7. پس از ثبت درخواست رندر، برای ماینرها و صاحبان GPU ارسال می گردد و پس از اینکه درخواست توسط آنها پذیرفته شد اقدام به رندر کردن فایل می کنند. رندر مورد نظر میان ماینرهای مختلف در شبکه پخش شده و امکان دارد یک فایل توسط چند GPU مختلف و به صورت کاملا همزمان رندر شود. هر ماینر در شبکه بر اساس امتیازی که کسب کرده و مدت زمان فعالیتش در شبکه کار دریافت می کند.
  8. به منظور استفاده از خدمات این شبکه کافیست شرکت های ساخت و ایجاد انیمیشن و هنرمندان به سایت COM مراجعه نموده و پس از پرداخت هزینه رندر کردن فایل خود با توکن RNDR درخواست خود را ثبت کنند. این هزینه پرداختی متفاوت بوده و به عواملی نظیر حجم، مدت زمان مورد نیاز برای رندرینگ و نوع فایل درخواستی آنها دارد.

توکن رندر چیست

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال دسنترالند چیست؟

توکن رندر چیست؟

رمزارز بومی شبکه Render Network توکن RNDR است. از این توکن به منظور انجام پرداخت های درون شبکه استفاده می گردد. علاوه بر این در زمان انجام مبادلات میان درخواست کننده ها و ماینرها بخشی از این توکن به عنوان کارمزد شبکه پرداخت  می گردد.

این توکن روی دو شبکه پالیگان و اتریوم و با استاندارد ERC-20 ساخته شده است. امکان خرید و فروش و معامله این رمزارز در هر دو شبکه وجود دارد.

شیوه توزیع توکن های رندر به صورت زیر است:

  • 40 درصد به منظور ارائه پاداش به ماینرها و رشد و توسعه تیم رندر توکن
  • 25 درصد برای توسعه شبکه
  • 20 درصد به منظور بازاریابی و گسترش شبکه
  • 10 درصد پس از ساخت نسل سوم شبکه توزیع می گردد.
  • 5 درصد به منظور موقعیت های خاص فریز شده است.

توکن رندر چیست

اهداف پروژه رندر توکن چیست؟

در دنیای امروز از توان دستگاه های GPU برای انجام عمل استخراج مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر این موضوع باعث کمیاب شدن کارت های گرافیک برای گیمرها و افرادی که از آنها برای ایجاد انیمیشن یا ویدیو استفاده می کنند شده است. در واقع وظیفه اصلی GPU ها تهیه رندر و انجام پردازش های سخت گرافیکی است. همچنین فرآیند استخراج منجر به کاهش قدرت پردازنده های گرافیکی می شود. برگرداندن وظیفه اصلی پردازنده های گرافیکی به آنها به عنوان یکی از اصلی ترین اهداف شبکه رندر محسوب می گردد. در واقع هدف اصلی این شبکه استفاده از روشی ساده تر برای تولید آثار توسط سازندگان انیمیشن و ویدیو است.

بیشتر بخوانید: مفهوم قرارداد هوشمند در ارز دیجیتال چیست؟

همکاری های شبکه Render Token

این شبکه با بسیاری از پلتفرم ها و شبکه های بزرگ دنیای بلاکچین همکاری کرده است. از جمله این پروژه ها می توان الگوراند، دیسنترالند، سیاکوین و BAT را نام برد.

در ادامه این مطلب هر کدام از مشارکت ها را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • دیسنترالند(Decentraland)
    این پلتفرم از بلاک چین اتریوم استفاده می کند. امکان کسب درآمد کاربران با ایجاد محتوا و برنامه های مختلف توسط کاربران فراهم شده است. یکی از مهم ترین خدمات ارائه شده توسط رندر توکن تولید محتوای سه بعدی است. در پلتفرم دیسنترالند از این قابلیت رندر توکن به کار برده شده است.
  • سیاکوین(SiaCoin)
    یک شبکه غیرمتمرکز به منظور به اشتراک گذاری حافظه سیستم های کامپیوتری میان افراد است. این شبکه به منظور تقویت ظرفیت خود، اعتبارسنجی برخی از خدمات رندر توکن، ارائه پشتیبانی از سرویس ها و... با شبکه رندر توکن همکاری نموده است.
  • الگوراند(Algorand)
    الگوراند به عنوان نسل سوم بلاکچین ها شناخته می شود. این شبکه قادر است مشکلات مقیاس پذیری شبکه بیت کوین را حل کند. هدف از همکاری این شبکه با رندر توکن ایجاد یک شبکه پردازش ابری قدرتمند، مقیاس پذیر و کارآمد بود.
  • Basic Attention Token
    در حال حاضر یکی از موفق ترین و پرکاربردترین مرورگرها Brave است. هدف اصلی از طراحی این مرورگر حذف تبلیغات برای کاربران و توزیع درآمد به دست آمده از تبلیغات برای کاربران و سایت ها بود. توکن اختصاصی این شرکت برای استفاده در مرورگر بریو BAT نام داشت. برندن ایچ مدیر عامل و بنیانگذار مرورگر بریو به عنوان یکی از بنیانگذاران رندر توکن نیز محسوب می گردد.

خرید و فروش ارز دیجیتال رندر توکن

اگر تصمیم به خرید و فروش رمزارز رندر توکن RNDR دارید لازم است ابتدا در یکی از صرافی های پشتیبان کننده ی این ارز ثبت نام و احراز هویت نمایید. پس از آن معاملات خود را انجام دهید. برای خرید ارز دیجیتال رندر توکن ابتدا در یکی از صرافی های داخلی ریال خود را به یکی از استیبل کوین ها نظیر تتر تبدیل کنید. سپس تتر را در یکی از صرافی های پشتیبان کننده ی این ارز به رندر توکن تبدیل نمایید.

به منظور فروش ارز رندر توکن نیز لازم است ابتدا آن را به یک استیبل کوین نظیر تتر تبدیل کرده و سپس با انتقال تتر به صرافی ایرانی آن را به تومان تبدیل کنید.

صرافی های ارز دیجیتال رندر توکن

برای انجام معاملات و خرید و فروش ارز رندر توکن لازم است ابتدا بدانیم این ارز در کدام صرافی ها لیست شده و پشتیبانی می گردد. در ادامه برخی از آنها را به شما معرفی می کنیم:

  • بایننس
  • کوکوین
  • بای بیت
  • یونی سواپ
  • هوابی گلوبال
  • گیت آی او
  • Gemini
  • FTX

بیشتر بخوانید: آشنایی با شبکه بلاکچین اتریوم

معرفی کیف پول های ارز رندر توکن

پس از اینکه صرافی مناسب خود را برای خرید رمزارز رندرتوکن  انتخاب نمودیم لازم است با نحوه نگهداری این رمزارز و کیف پول های ارز RNDR آشنا شویم. در ادامه چند نمونه از کیف پول های ارز دیجیتال پشتیبان کننده ی ارز رندر توکن را به شما معرفی می کنیم:

  • سیف پل(Safepal):
    یک کیف پول نرم افزاری است که در لیست 5 کیف پول برتر رمزارزها قرار گرفته و قابل استفاده در سیستم عامل های موبایلی است.
  • متامسک(MetaMask):
    امکان پشتیبانی از رمزارز رندر توکن با این کیف پول فراهم شده است. علاوه بر رندرتوکن از بسیاری دیگر رمزارزها پشتیبانی کرده و امکان اجرا روی تمامی سیستم عامل های موبایلی را دارد.

کیف پول ارز دیجیتال رندر توکن

علاوه بر اینها امکان ذخیره این رمزارز در کیف پول های سخت افزاری ترزور، لجر و کیف پول های نرم افزاری دیگر نظیر کوینومی، فری والت، اکسودوس، ImToken و... نیز ذخیره کرد.

پیش بینی آینده ارز دیجیتال رندر توکن

در طی 5 سال اخیر میزان تقاضا برای خدمات رندر GPU بسیار زیاد بوده است. همچنین بر اساس تحلیل ها و بررسی های انجام شده به نظر می رسد این ارز آینده خوبی داشته باشد. این پروژه منجر به صرفه جویی در هزینه های سخت افزاری می شود. همچنین کاربران معمولی قادر به دریافت پاداش از این پروژه خواهند بود. بر این اساس می توان پیش بینی کرد این پروژه در چند سال آینده گسترش یابد.

عملکرد ارز دیجیتال رندر توکن

بیشتر بخوانید: شبکه پالیگان چیست؟

جمع بندی

موضوعی که در این مطلب به آن پرداختیم آشنایی با ارز دیجیتال رندر توکن (Render Token) و توکن اصلی آن RNDR بود. هدف اصلی از طراحی شبکه رندرتوکن امکان دسترسی سازندگان محتوا به سرویس های رندر GPU در بلاکچین است. توکن اصلی این شبکه RNDR نام دارد و یک توکن با استاندارد ERC-20 بر بستر اتریوم است. این توکن به عنوان یک توکن ابزاری مورد استفاده قرار می گیرد.