یکی از سوالات پرتکرار طرفداران تکنولوژی این است که متاورس چیست و چطور وارد متاورس شویم؟ شاید شما هم جزو این دسته از افراد باشید که به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال می گردید. برای دریافت پاسخ این سوال این مطلب را تا انتها دنبال کنید. فراگیر شدن صنعت متاورس در کل دنیا با تغییر نام فیس بوک به متا اتفاق افتاد.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال سندباکس چیست و آینده آن چگونه است؟

متاورس(Metaverse) چیست؟

واژه Metaverse از ترکیب دو کلمه متا(meta) و (verse) تشکیل شده است. معنی کلمه اول فراتر است و ورس هم مخفف واژه Universe به معنای جهان است. در واقع متاورس به معنی فراتر از جهان یا  جهان برتر ترجمه می شود. متاورس یک دنیای سه بعدی است که دنیای دیجیتال را با دنیای واقعی ترکیب کرده است. شباهت این جهان با دنیای واقعی بسیار زیاد است.

در این فضا کاربران قادر هستند تمامی فعالیت های روزمره در دنیای واقعی را انجام دهند. به طور مثال کاربران می توانند بازی کرده و یا با دوستان و آشنایان خود معاشرت کنند، خرید کنند، سرکار بروند و یا ملاقات کاری تنظیم کنند و حتی کارهای فراتر از این انجام دهند. پس از توسعه فناوری در حوزه بلاکچین، متاورس راهی برای ورود به این دسته از بازی ها پیدا کرد. کاربران در این بازی ها و با استفاده از توکن های مخصوص هر بازی قادر هستند کارهای روزمره خود را انجام دهند.

بنابراین انجام هر گونه فعالیتی در این بازی ها مستلزم داشتن توکن های بومی درون هر بازی است. توکن ها هر کدام دارای ویژگی های انحصاری خود هستند. به طور نمونه کاربران در یک بازی می توانند از طریق توکن اقدام به خرید زمین کرده و یا در یک بازی دیگر شمشیر و زره خریداری کنند.

متاورس چیست

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال کرومیا (chromia) چیست؟

واقعیت مجازی در متاورس

واقعیت مجازی یا VR مخفف کلمه Virtual Reality به یک دنیای دیجیتالی گفته می شود که کاربران قادر هستند وارد آن شده و با آن ارتباط برقرار کنند. نحوه ایجاد این ارتباط از طریق عینک های مخصوص واقعیت مجازی است.

در صورتی که از این عینک های واقعیت مجازی استفاده کرده باشید با نحوه کار آن آشنایی دارید. تنها با قرار دادن این عینک روی چشم خود وارد دنیای مجازی شده و با چرخاندن سر خود به هر طرف همان سمت از بازی را به صورت سه بعدی مشاهده خواهید کرد. بنابراین شما قادر به کنترل کل بازی خواهید بود. در واقع عینک های واقعیت مجازی امکان کسب یک تجربه جدید و ورود به دنیای دیجیتالی را برای کاربران فراهم می کند.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال اکسی اینفینیتی چیست؟

واقعیت افزوده در متاورس

Augmented Reality یا واقعیت مجازی که به اختصار AR گفته می شود به عنوان یکی از اصلی ترین ابزارهایی است که تحقق متاورس را امکان پذیر کرده است. این برنامه به دلیل دارا بودن قابلیت اضافه کنندگی یک ماهیت خاص نظیر یک کاراکتر یا یک شیء یا هر چیز دیگر را به جهان ما اضافه می کند. حتما تا بحال برخی از فیلم های لایو اکشن را مشاهده کرده اید.

به طور مثال آلیس در سرزمین عجایب، دامبو، مالیفیسنت، گارفیلد و... در هر کدام از این فیلم ها برخی از شخصیت های کارتنی با برخی شخصیت های واقعی و جاندار ترکیب شده اند. این نشان دهنده ورود تجربه دیجیتالی در دنیای واقعی ما و ترکیب آن ها با یکدیگر است. توجه داشته باشید مفهوم لایو اکشن متفاوت از واقعیت افزوده است.

واقعیت مجازی در متاورس

بیشتر بخوانید: آشنایی با ارز دیجیتال وراسیتی VRA

معرفی بهترین پروژه های متاورس

قبلا هم گفتیم متاورس به عنوان یکی از محبوب ترین برنامه های واقعیت مجازی شناخته می شود که با دنیای واقعی ما ترکیب شده است. از طریق متاورس می توان بازی کرد و در کنار آن درآمد کسب نمود. متاورس دارای پروژه های متنوع زیادی است. هر کدام از این پروژه ها از یک سری ویژگی برخوردار بوده و طرفداران خاص خود را دارند.

در ادامه به معرفی چند نمونه از بهترین پروژه های متاورس می پردازیم:

  • دسنترالند
  • سند باکس
  • اکسی اینفینیتی
  • انجین کوین
  • و...

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال دسنترالند چیست؟

متاورس چیست

مزایای متاورس

در این قسمت می خواهیم بدانیم مزایای متاورس چیست؟ متاورس به عنوان یک برنامه واقعیت مجازی از مزایای زیادی برخوردار است. در ادامه با مهم ترین آنها آشنا می شویم:

  • تعامل پذیری
    با توجه به اینکه متاورس هر لحظه توسط مخاطبان خود در دسترس است از تداوم همیشگی و تعامل پذیری برخوردار است. در این پلتفرم در صورت ویرایش مطالب یک شخص این تغییر به همه مخاطبین پلتفرم نشان داده می شود. این ویژگی پلتفرم منجر به افزایش تعامل پذیری مخاطبین شده است.
  • تداوم هویت
    یکی دیگر از مزیت های مهم متاورس داشتن هویت خود در سراسر پلتفرم است. بنابراین نیازی نیست در هر برنامه یک نام و هویت دیگر به کار ببرید. مثلا دیگر نیازی نیست برای هر کدام از پلتفرم های فیس بوک، یوتیوب، توییتر و... یک اکانت جداگانه تعریف کنید. در واقع شما با یک اکانت می توانید در تمامی این پلتفرم ها عضو شوید.
  • فاقد محدودیت
    پلتفرم متاورس در واقع جایگزینی برای اینترنت محسوب شده و امکان استفاده از دنیای مجازی را بدون هیچ گونه محدودیتی برای کاربران خود فراهم می کند. امکان به اشتراک گذاری تمامی محتوا و مطالب دلخواه میان کاربران بدون هیچ محدودیتی در این پلتفرم فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی کامل ارز دیجیتال آلین ورلدز

سوالات متداول درباره متاورس

  • متاورس چیست؟
    Metaverse یک جهان مجازی سه بعدی است که با ترکیب دنیای واقعی و دنیای مجازی به وجود آمده و علاوه بر بازی و سرگرمی امکان کسب درآمد را برای کاربران خود فراهم می کند.
  • مزایای متاورس کدام است؟
    از مهم ترین مزیت های متاورس می توان عدم محدودیت اشتراک گذاری اطلاعات توسط کاربران، دسترسی همیشگی توسط مخاطبین و افزایش تعامل پذیری و تداوم هویت افراد در سراسر پلتفرم را نام برد.
  • بهترین پروژه های متاورس را نام ببرید؟
    دسنترالند، سندباکس، انجین کوین و اکسی اینفینیتی از جمله بهترین پروژه های متاورسی شناخته شده اند.
  • شیوه کسب درآمد از متاورس به چه صورت است؟
    تبلیغات، بازی و اجاره املاک از جمله روش های کسب درآمد در پلتفرم متاورس محسوب می گردند.
  • چگونه وارد متاورس شویم؟
    ورود به متاورس هیچ گونه محدودیتی ندارد و هر کس قادر است وارد دنیای متاورس شود.
    همچنین از هر منطقه ای می توان روی رمزارز متاورس سرمایه گذاری کرد و هیچ گونه مانع جغرافیایی وجود ندارد. 6 روش مختلف برای سرمایه گذاری در متاورس وجود دارد:
    1. خرید ارزهای دیجیتال متاورسی
    2. خرید سهام متاورس
    3. خرید زمین متاورسی
    4. اجاره یا خرید ملک های پیش ساخته متاورس
    5. تولید و یا خرید و فروش NFT
    6. سرمایه گذاری در صندوق مبادله قابل معامله در بورس متاورس(ETF)
  • کدام والت برای متاورس مناسب است؟
    هر کیف پولی که امکان پشتیبانی از توکن های مورد نیاز متاورسی شما را فراهم می کند می تواند انتخاب خوبی باشد. متامسک به عنوان یکی از محبوب ترین کیف پول ارز دیجیتال در متاورس شناخته شده است.

متاورس چیست

بیشتر بخوانید: معرفی پروژه بلاک توپیا و پیش بینی آینده آن 

در این مطلب با مفهوم متاورس، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، مزایای متاورس و بهترین پروژه های متاورس آشنا شدید. همانطور که در ابتدای مقاله هم توضیح دادیم متاورس به یک جهان فراتر اشاره دارد که با ترکیب دنیای واقعی و مجازی به وجود آمده و این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا در این جهان به انجام فعالیت های روزمره خود از جمله سرکار رفتن، خرید کردن، بازی و... بپردازند. متاورس این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده تا همزمان با بازی کردن درآمد کسب کنند.