پس از اینکه به طور کامل با ارز دیجیتال بیت کوین آشنا شدیم حال نوبت به آن می رسد با نحوه خرید بیت کوین آشنا شویم.  بیت کوین یک ارز دیجیتال است و مشابه پول های فیزیکی شکل فیزیکی ندارد. بنابراین انتقال آن نیز به صورت دیجیتالی صورت می گیرد. در چنین حالتی برای خرید بیت کوین نیاز نیست به صورت حضوری اقدام کنید. خرید بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال از طریق اینترنت و کاملا آنلاین انجام می گیرد. در این مطلب به طور کامل با آموزش نحوه خرید بیت کوین در ایران و روش های ذخیره بیت کوین آشنا خواهیم شد.

خرید بیت کوین در ایران چگونه است؟

در هنگام خرید بیت کوین احتمالا با این موضوع مواجه می شوید که آیا نیاز به خرید یک واحد کامل بیت کوین دارید؟ در پاسخ باید گفت خیر. ارز بیت کوین نیز مانند طلا که امکان خرید چند گرم از آن را دارید، به هشت رقم اعشار قابل تقسیم است. در این صورت شما می توانید به اندازه میزان پول خود مثلا 500 هزار تومان بیت کوین تهیه کنید.

اما برای خرید ارز دیجیتال بیت کوین کدام روش امن تر است؟ در پاسخ باید گفت، بهترین و امن ترین روش خرید بیت کوین این است که به یک وبسایت صرافی ارز دیجیتال مراجعه کنید.

علاوه بر این روش، امکان خرید بیت کوین از طریق افراد حقیقی، گروه های تلگرامی و واتس آپی فراهم شده است.
با توجه به اینکه تراکنش های بیت کوین تقریبا به صورت نیمه ناشناس انجام می شوند، خرید این ارز از طریق افراد و یا شبکه های اجتماعی که خیلی شناخت و اطلاعات زیادی از آنها ندارید، می تواند بسیار خطرناک باشد و اگر کلاهبرداری صورت گیرد، پیگیری های قضایی بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

راحت ترین روش خرید بیت کوین برای افرادی که ساکن ایران هستند، مراجعه به وبسایت های صرافی ایرانی و خرید مستقیم بیت کوین با کارت بانکی است. البته اگر ارز دیجیتال دیگری در اختیار دارید می توانید آنها را به بیت کوین تبدیل کنید. در صورتی که در خارج از کشور سکونت دارید، به منظور خرید بیت کوین می توانید از طریق صرافی بیت کوین خارجی با کارت اعتباری یا حساب بانکی تان اقدام به خرید بیت کوین کنید.

خرید بیت کوین در ایران

خرید بیت کوین از صرافی ها چگونه انجام می شود؟

به منظور خرید بیت کوین از صرافی ها مراحل زیر را به ترتیب دنبال نمایید:

  1.  یک کیف پول بیت کوین نصب کنید.
  2.  یک صرافی معتبر بیت کوین بیابید.
  3.  با ارائه مدارک خود اقدام به احراز هویت کنید.
  4.  بیت کوین بخرید و در کیف پول ذخیره کنید.

در صورتی که تا کنون در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری نکرده اید پیشنهاد می شود قبل از اقدام به سرمایه گذاری لینک مقاله زیر را مطالعه کنید. 

بیشتر بخوانید: ده نکته مهم برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

1. یک کیف پول بیت کوین نصب کنید.

قبل از اینکه برای خرید بیت کوین اقدام کنید لازم است بدانید برای نگهداری بیت کوین نیاز به یک فضا دارید. کیف پول مکانی برای نگهداری ارزهای دیجیتال است که مانند یک حساب بانکی عمل می کند و می توان از آن برای دریافت، ذخیره و انتقال بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال استفاده نمود.
همانطور که می دانید هر کدام از کیف پول های ارز دیجیتال از تعدادی ارز پشتیبانی می کنند. کیف پول های بیت کوین هم دارای انواع مختلفی هستند و اسامی متنوعی دارند.

یکی از انواع کیف پول های بیت کوین، کیف پول های نرم افزاری هستند که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرند و نصب آنها روی گوشی های تلفن همراه اندروید و IOS و یا کامپیوترهای شخصی (لینوکس، ویندوز و مک) بسیار راحت است. برخی دیگر از کیف پول ها تحت وب هستند و به راحتی از طریق مرورگرهای اینترنتی مانند کروم می توان به آنها متصل شد. اما دسته ای دیگر از کیف پول های ارز دیجیتال وجود دارند که به کیف پول های سخت افزاری مشهور هستند. این کیف پول ها به صورت فیزیکی هستند و امنیت بیشتری نسبت به کیف پول های نرم افزاری دارند. برای استفاده از این کیف پول ها باید آنها را خریداری نمود.

در بین کیف پول ها اگر به دنبال یک گزینه نسبتا خوب و ایمن می گردید می توانید از نرم افزار تراست والت (Trust Wallet) استفاده نمایید.
این کیف پول بیشترین تعداد نصب را دارد. اما صرفا برای موبایل قابل دسترسی و استفاده است.

نکته مهم: این موضوع را حتما در نظر داشته باشید برای استفاده از کیف پول های نرم افزاری رایگان، حتما حتما آنها را از منابع رسمی و معتبر دانلود و نصب نمایید.

برای اینکه بیت کوین دریافت کنید لازم است آدرس کیف پول خود را در زمان خرید ارائه دهید. آدرس کیف پول شما همانند شماره حساب بانکی از یک رشته متنی تشکیل شده که در داخل کیف پول به شما نمایش داده می شود.

بیشتر بخوانید: آیا ارز بیت کوین امن است؟ 

خرید بیت کوین در ایران چگونه است

حفظ امنیت اطلاعات کیف پول تان را جدی بگیرید!

 امنیت کیف پول بیت کویندر دنیای کریپتوکارنسی هر کس خودش مسئول نگهداری از دارایی های دیجیتال خود است. با توجه به این که در این فضا تراکنش ها نیمه ناشناس و برگشت پذیر هستند، اگر به خاطر عدم رعایت امنیت، بیت کوین های شما منتقل شوند، پیگیری آنها بسیار سخت است. علاوه بر این در صورتی که کیف پول شما پاک شود و هیچ نسخه پشتیبانی از آن نداشته باشید باید با دارایی های خود برای همیشه خداحافظی کنید.

پس تهیه نسخه پشتیبان از کیف پول الزامی است. در صورتی که رمز کیف پولتان را گم یا فراموش کردید یا در صورت خراب شدن گوشی تلفن شما که کیف پول روی آن نصب است، باید بتوانید دارایی های خود را بازیابی کنید. در اکثر موارد کیف پول ها یک عبارت بازیابی 12 یا 24 کلمه ای از حروف انگلیسی را میدهند، لازم است این عبارت ها را در جایی امن نگهداری کنید. در صورت مواجه شدن با هر گونه مشکلی از طریق این عبارات بازیابی می توانید به راحتی به دارایی های خود دسترسی داشته باشید.

در صورتی که از یک کامپیوتر برای ذخیره ارزهای دیجیتال خود استفاده می کنید، لازم است حتما، اقدام به نصب یک آنتی ویروس معتبر روی آن کنید. دائما نرم افزارهای خود را به روزرسانی کنید. هیچ گاه فایل ها و یا لینک های مشکوک را باز نکنید.

قبل از اینکه اقدام به ارسال بیت کوین کنید، حتما آدرس مقصد را چندین بار بررسی کنید، چون این احتمال وجود دارد برخی از بدافزارها در لحظه ارسال آدرس آن را تغییر داده و آدرس هکر را جایگزین آدرس شما کنند.
برای سرمایه گذاری مبالغ بالا حتما پیشنهاد می کنیم کیف پول های سخت افزاری را خریداری کنید. دو مورد از بهترین کیف پول های سخت افزاری لجر(Ledger) و ترزور(Trezor) است.

بیشتر بخوانید: چگونه می توان امنیت ارزهای دیجیتال را افزایش داد؟ 

کیف پول بیت کوین

2. یک صرافی معتبر بیت کوین بیابید!

پس از اینکه کیف پولتان را انتخاب و آن را نصب کردید حال باید به دنبال یک فروشنده معتبر برای خرید بیت کوین بگردید. به دو روش می توانید به صورت آنلاین بیت کوین بخرید.

  1. سایت هایی تحت عنوان صرافی ارز دیجیتال
  2. افراد حقیقی

از آنجا که در این حوزه کلاهبرداری های زیادی صورت گرفته است، پیشنهاد می شود به جای معامله با افراد و شبکه های اجتماعی ناشناس، برای خرید بیت کوین از صرافی های معتبر اقدام نمایید.

- خرید بیت کوین از صرافی ایرانی

یکی از مناسب ترین گزینه ها برای افرادی که ساکن ایران هستند خرید مستقیم بیت کوین با ریال و کارت بانکی از وبسایت های صرافی ایرانی است. برای این کار کافیست در گوگل عبارت "خرید ارز دیجیتال" یا "خرید بیت کوین" را سرچ کنید. تعداد زیادی از وبسایت های صرافی ایرانی به شما نمایش داده می شود.

در اکثر موارد وب سایت هایی که در صفحه اول گوگل قرار دارند معتبر هستند. تنها تفاوت آنها در قیمت و کیفیت خدماتی است که ارائه می کنند. به عنوان مثال میزان نقدشوندگی یک صرافی ممکن است نسبت به سایر صرافی ها بیشتر باشد و یا پشتیبانی بهتری داشته باشد.

با این همه لازم است قبل از ثبت نام در یک صرافی از اعتبار آن اطمینان پیدا کنید. مهم ترین مواردی که باید بررسی کنید، آدرس، شماره تلفن و سابقه فعالیت آن صرافی است.
یک راه دیگر برای اطمینان از تعهد یک صرافی و کیفیت کار آن پرس و جو است. در برخی از سایت های پرسش و پاسخ ارز دیجیتال و یا برخی گروه های تلگرامی می توانید از اعتبار یک صرافی مطمئن شوید.

نحوه خرید بیت کوین در ایران

- خرید بیت کوین از صرافی خارجی

امکان خریداری بیت کوین از صرافی های خارجی از طریق کارت های اعتباری مانند ویزاکارت و یا مسترکارت، وبمانی، پی پل، پرفکت مانی و یا دیگر ارزهای دیجیتال مثل اتر یا تتر وجود دارد. در صورتی که ساکن ایران هستید به دلیل وجود تحریم ها نمی توانید مستقیما از صرافی های خارجی بیت کوین خریداری کنید. برای این کار لازم است از واسطه ها کمک بگیرید. در این صورت هزینه تمام شده برای شما بیشتر خواهد شد.

بزرگ ترین صرافی های خارجی که می توانید با کارت اعتباری خود اقدام به خرید بیت کوین از آنها کنید، بایننس، بیت استمپ و کوین بیس هستند. از دیگر سایت های مشهور برای خرید بیت کوین با کارت اعتباری، چنجلی(changelly.com) نام دارد.

در هر کشور معمولا یکی از روش ها به عنوان بهترین روش خرید ارز دیجیتال محسوب می شود. مثلا در کشور استرالیا برای خرید ارز دیجیتال اغلب کاربران به وبسایت Coinspot مراجعه می کنند. برای اینکه بهترین روش خرید بیت کوین در محل زندگی خود را بیابید کافی است عبارت "Buy Bitcoin" را به همراه نام کشور محل زندگی خود در گوگل وارد کنید. به طور مثال :
"Buy Bitcoin in Iran"

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع صرافی های ارز دیجیتال

- تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به بیت کوین

در صورتی که در کیف پولتان ارز دیجیتال دیگری دارید و قصد خرید بیت کوین داشته باشید می توانید در صرافی های بین المللی نظیر بایننس ارزهای خود را به بیت کوین تبدیل کنید. برای خرید ارز دیجیتالی مانند تتر نیز ناچارا باید به صرافی های ایرانی مراجعه نمایید تا تتر را خریداری کرده و آن را به بیت کوین تبدیل کنید. زمانی از این روش استفاده می گردد که هزینه نهایی پرداختی برای بیت کوین کمتر شود. یعنی اگر قصد دارید تتر بخرید و سپس آن را به بیت کوین تبدیل کنید باید برای شما ارزان تر تمام شود.

نکته مهم: اجازه فعالیت کاربران ایرانی به دلیل تحریم ها در صرافی های بین المللی وجود ندارد. در این صورت امکان دارد حساب کاربران مسدود گردد.

3. با ارائه مدارک خود اقدام به احراز هویت کنید.

تقریبا در تمام صرافی های ارز دیجیتال به ویژه صرافی های ایرانی پس از ثبت نام نیاز به احراز هویت دارید. برای این کار لازم است تصویر مدارک شناسایی خود را ارسال نمایید. عمل احراز هویت برای اطمینان صرافی از اینکه کسی که بیت کوین خریداری کرده خود شما هستید انجام می شود. در واقع این کار به منظور جلوگیری از پولشویی ها و یا کلاهبرداری های احتمالی انجام می شود.

بنابراین برای تایید حساب خود در صرافی های ایرانی نیاز دارید مدارک شناسایی خود را برای صرافی ارسال نمایید.

در بعضی از صرافی های خارجی برای خرید با مبالغ پایین نیازی به احراز هویت نیست. اما اگر به حساب شما مشکوک شوند احتمال دارد از شما درخواست احراز هویت کنند. در این گونه صرافی ها عمل احراز هویت معمولا از طریق پاسپورت انجام می شود. در این صورت در بیشتر موارد پاسپورت های ایرانی به دلیل تحریم ها پذیرفته نخواهند شد.

خرید بیت کوین در ایران

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول های ارز دیجیتال را بشناسید!

4. بیت کوین بخرید و در کیف پول خود ذخیره کنید.

صرافی های ایرانی به عنوان واسط برای خرید و فروش ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین مورد استفاده قرار می گیرند. این صرافی ها به ازای هر سفارش، مبلغ اندکی به عنوان کارمزد خدمات خود دریافت می کنند. در برخی از صرافی های دیگر، کاربران به طور مستقیم با خود صرافی معامله انجام می دهند.
بعد از اینکه در صرافی احراز هویت کردید لازم است حساب خود را از طریق کارت بانکی تان به صورت آنلاین شارژ نمایید و بیت کوین بخرید.

پس از اینکه بیت کوین مورد نیاز خود را خریداری کرده اید، برای افزایش امنیت می توانید بیت کوین خریداری شده را به کیف پول شخصی تان انتقال دهید.
هم اکنون در هیچ کجای دنیا برای خرید بیت کوین، هیچ منع قانونی وجود ندارد، مگر زمانی که با بیت کوین های خریداری شده جرمی صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال مونرو XMR چیست؟ 

همانطور که مطالعه کردید در این مطلب سعی کردیم مراحل خرید بیت کوین در ایران را برای شما به طور کامل شرح دهیم. شما می توانید مقدار بیت کوین مورد نیاز خود را از افراد حقیقی و گروه های تلگرامی و واتس آپی خریداری کنید و یا از طریق وب سایت های صرافی اقدام به خرید نمایید. پیشنهاد می کنیم برای اینکه خرید امنی داشته باشید از طریق صرافی ها، ارز بیت کوین خود را خریداری کنید. همچنین برای افزایش امنیت دارایی دیجیتال خود از یک کیف پول امن مانند تراست والت و یا کیف پول های سخت افزاری استفاده نمایید.