یکی دیگر از محبوب ترین ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز مونرو نام دارد. آشنایی با ارز دیجیتال مونرو، نحوه خرید مونرو و کیف پول های دیجیتال مونرو از جمله موضوعاتی است که در این مطلب به آنها پرداخته شده است.

مونرو چیست؟

در میان ارزهای دیجیتال ارز دیجیتالی به نام مونرو وجود دارد که یک ارز امن، خصوصی و غیرمتمرکز شناخته می شود. این ارز برای انجام تراکنش های غیرمتمرکز از رمزنگاری مخصوصی استفاده می کند.
الگوریتم مورد استفاده در این ارز دیجیتال، الگوریتم اجماع اثبات کار است. بنابراین ارز مونرو نیز مشابه بیت کوین یک ارز دیجیتال قابل استخراج به شمار می رود.

سه ارزش کلیدی ارز دیجیتال مونرو عبارتند از:

امنیت: قابلیت اعتماد کاربران برای انجام تراکنش ها بدون مواجه شدن با هر گونه خطا و یا حمله
حریم شخصی: ارز دیجیتال مونرو اهمیت زیادی برای حریم شخصی قائل است. مونرو باید این قابلیت را داشته باشد که کاربرانش را از بالاترین مجازات، حتی بدتر از مرگ نجات دهد.
تمرکززدایی: ارز مونرو اعتقاد به بیشترین سطح از غیرمتمرکزسازی دارد.

در واقع رمزارز مونرو یک ارز ایمن، غیرقابل ردیابی و محرمانه به شمار می رود. امنیت حریم خصوصی حساب مالی برای بسیاری از افراد مهم است. این در حالی است که در بانک ها و شرکت ها اطلاعات به راحتی به اشتراک گذاشته می شود و هیچ فضای امنی برای انجام تراکنش ها وجود ندارد.
با استفاده از این رمزارز مسئولیت و کنترل پولتان برعهده خودتان است. چیزی که منجر به متمایز شدن مونرو از بیت کوین می شود، قابلیت مقیاس پذیری آن است. این ارز امکان کنترل دارایی تان توسط خودتان را فراهم می کند.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی چیست؟

ویژگی های رمزارز مونرو چیست؟

1. حریم خصوصی:
در این ارز دیجیتال توسعه دهندگان ارز تاکید زیادی روی حریم خصوصی دارند. کاربران روی تراکنش ها و سرمایه خود در شبکه بلاک چین مونرو به طور کامل تسلط دارند. با توجه به اینکه تراکنش ها به صورت ناشناس انجام می شود امکان پیگیری تراکنش ها در این رمزارز وجود ندارد. این به این مفهوم است که هیچ کس قادر نیست تشخیص دهد ارز مونروی شما برای چه کسی و در کجا خرج شده است. این در حالی است که در بیت کوین و برخی دیگر ارزهای دیجیتال امکان ردیابی تراکنش ها وجود دارد.
2. محدودیت تعداد:
این ارز نیز همانند بیت کوین به تعداد محدودی تولید می شود. کل تعداد کوین های مونرو قابل استخراج حدود 18 میلیون و 400 هزار می باشند. پس از اینکه کل این تعداد به اتمام رسید، روند استخراج مطابق با یک نمودار خطی به اندازه 0.3 در دقیقه اتفاق می افتد.
3. مقیاس پذیری:
یکی از موضوعات مهم در عرضه ارزهای دیجیتال مقیاس پذیری آنهاست. برخی از ارزها بر اساس کد پایه بیت کوین تولید می شوند. این ارزها با محدودیت بلاک مواجه اند. اما ارز مونرو برای ایجاد هر بلاک حجم های قابل تغییر ارائه کرده است. ارز دیجیتال مونرو طرحی ارائه کرد که طی آن پاداش این رمزارز به زیر 0.3 در دقیقه نمی رسد، این موضوع باعث شد این ارز به یک ارز دیجیتال بدون تورم تبدیل گردد.
4. تمرکز زدایی:
بسیاری از ارزهای دیجیتال ایجاد شده با هدف حذف تمرکز (تمرکززدایی) طراحی شده اند. اما به دلیل استفاده از الگوریتم هایی نظیر اثبات کار و اثبات سهام نمی توانند این هدف را اجرایی کنند. اما این رمزارز با وجود استفاده از الگوریتم اثبات کار در تلاش است روش های متفاوتی در جهت تمرکززدایی بکار گیرد.

بیشتر بخوانید: دیفای یا سیستم غیرمتمرکز چیست؟

مروری بر تاریخچه پیدایش ارز دیجیتال مونرو

ارز دیجیتال بایت کوین در تاریخ جولای 2012 از یک پروتکل لایه کاربردی به نام کریپتونوت استفاده کرد. اکثر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز بر بستر این پروتکل ایجاد شدند.
درباره کوین های از پیش استخراج شده بایت کوین شایعاتی صورت گرفت، پس از آن در سال 2014 ارز مونرو به عنوان فورکی از بایت کوین ایجاد شد. در ابتدا زنجیره جدا شده بیت مونرو نام داشت که پس از مدتی نامش به مونرو تغییر یافت. در زبان اسپرانتو مونرو به معنی سکه (COIN) است.

به ازای هر 2 دقیقه در این بلاک چین یک بلاک استخراج و به زنجیره اضافه می شد. پروژه مونرو پروژه ایست که توسط 7 نفر توسعه یافته و کنترل می شود. 5 نفر از این افراد ناشناس و دو نفر دارای هویت مشخص به نام های دیوید لاتاپی و ریکاردو اسپاگنی هستند. به غیر از این 7 نفر، تعداد زیادی از افراد بالغ بر 30 توسعه دهنده و 420 مشارکت کننده دیگر در طول قسمت های مختلفی از پروژه حضور داشتند.

ارز دیجیتال مونرو چگونه کار می کند

ارز دیجیتال مونرو چگونه کار می کند؟

مونرو ساخته شده توسط یک پروتکل رمزنگاری لایه کاربردی است که تمرکز آن روی محرمانگی است و این کار را با استفاده از امضاهای حلقوی(Ring Signatures) انجام می دهد.
در سال 2001 یک روش جدید رمزنگاری توسط ران ریوست، آدی شمیر و یائل تامان ارائه شد. این روش در واقع همان امضاهای حلقوی است که اساس کار تراکنش های مونرو به شمار می رود.
دلیل اصلی استفاده از مونرو، در واقع آدرس های مخفی و غیرقابل پیگیر بودن تراکنش هاست. به کمک این ویژگی امکان دیده شده عمومی فرستنده و گیرنده وجود ندارد.

بلاک های تولید شده مونرو دارای سایز متغیری هستند. این ویژگی مونرو منجر به مقیاس پذیری و انعطاف پذیری ارز مونرو در مدیریت داده ها شده است. دلیل این اتفاق ساختار پروتکل مونرو است. در این پروتکل برای حفظ محرمانگی به داده ها و رمزنگاری های بیشتری برای هر تراکنش نیاز است. یکی از روش های محافظت فرستنده و گیرنده در برابر استراق سمع توسط مونرو، استفاده از آدرس های مخفی(stealth addresses) و تراکنش های محرمانه حلقوی(ring confidental transactions) است.

بیشتر بخوانید: مفهوم هش در بلاک چین چیست؟

فناوری های امنیتی به کار رفته در ارز دیجیتال مونرو 

نشانه های پنهان(Stealth Addresses)

ارز دیجیتال مونرو حریم خصوصی کاربران را با ایجاد آدرس های پنهانی که تصادفی تولید می شود بهبود داده است. در واقع شیوه کار به این صورت است که برای هر معامله از سوی گیرنده یک آدرس یکبار مصرف ایجاد می کند. به کمک این ویژگی گیرنده یک آدرس فرضی منتشر می کند، ولی انتقال معاملات به آدرس شخصی خود فرد صورت می گیرد. آدرس های فرستنده و گیرنده در تراکنش های انجام شده در شبکه مونرو ارتباطی به هم ندارند.

امضای حلقه ای (Ring Signature)

این ویژگی منجر به پنهان شدن مشخصات فرستنده پول می شود. هر تراکنش در این روش بین دیگر تراکنش ها قرار می گیرد در این صورت کاربران امکان مشاهده منبع ارسال پول را ندارند.

تراکنش های محرمانه حلقه ای(Ring CT)

میزان انتقال پول در شبکه مونرو توسط این تراکنش پنهان باقی می ماند. در واقع این ویژگی یکی از جدیدترین فناوری های رمزارز مونرو به شمار می رود که امنیت آن را بسیار بالا می برد. روش کارکرد این فناوری به این صورت است که ابتدا کل دارایی کیف پول خود را وارد کرده و دو خروجی برای آن تعیین می کند. خروجی اول مقدار پولی که قرار است انتقال یابد و در خروجی دوم مابقی پولی که باید به کیف پول برگردد مشخص می گردد.
در عملکرد تایید تراکنش ها، مجموع ورودی با مجموع خروجی برابر است و از این تراکنش ها هیچ سکه ای تولید نمی گردد. به همین خاطر میزان مبلغی که انتقال یافته پنهان باقی می ماند. در واقع میزان مبلغ انتقالی تنها توسط سیستم هایی که عمل تایید تراکنش ها را در شبکه انجام می دهند قابل مشاهده خواهد بود.

رمزارز مونرو چیست

بیشتر بخوانید: چگونه می توان امنیت ارزهای دیجیتال را افزایش داد؟

روند قیمت ارز دیجیتال مونرو

در زمان نگارش این مقاله ارز دیجیتال مونرو با قیمت 213 دلار در حال معامله است. در فرآیند رشد شدید بازار ارزهای دیجیتال در تاریخ اواخر 2017 و اوایل سال 2018 ارزش هر واحد این ارز به مبلغی حدود 500 دلار رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که حدود دو سال قبل از این رشد شدید قیمت آن در زیر یک دلار بود.
18.4 میلیون عدد، تعداد کل کوین های این ارز دیجیتال است. در صورتی که کل کوین های این رمزارز به طور کامل استخراج شوند، در هر دقیقه 0.3 مونرو از شبکه استخراج می شود.

مزایای ارز دیجیتال مونرو

• عدم امکان ردیابی تراکنش ها
• هیچ محدودیتی در بلاک چین وجود ندارد.
• از تیم بزرگی از توسعه دهندگان متعهد تشکیل شده است.
• این امکان وجود دارد مشخص کنید چه کسانی معاملات شما را ببینند.
• از ایمن ترین و خصوصی ترین رمزارزهای پایه
• غیرممکن بودن انجام معاملات برای ارتباط با شخص

معایب مونرو

• مبتنی بر بیت کوین نیست. بنابراین توسعه برنامه هایی که با زنجیره بلوکی آن تعامل دارند بسیار سخت است.
• ذخیره مونرو به طور کاملا ایمن بسیار سخت تر از بیشتر ارزهای رمز پایه دیگر است.
• توسط کیف پول های سخت افزاری پشتیبانی نمی شود و به طور کلی تعداد کمی کیف پول از این رمزارز پشتیبانی می کنند.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟

مزایا و معایب ارز مونرو

چگونه ارز دیجیتال مونرو بخریم؟

به منظور خرید و فروش و معامله ارز دیجیتال مونرو XMR نیاز دارید از صرافی ها استفاده نمایید. به منظور خرید مستقیم مونرو با ریال باید از طریق صرافی های داخلی اقدام کنید. اما برای این کار لازم است صرافی موردنظر شما ارز مونرو را به لیست ارزهای قابل معامله خود اضافه کرده باشد. تعداد کمی صرافی داخلی وجود دارد که ارز مونرو را ارائه می کنند. بنابراین بهترین راهکار برای خرید مونرو خرید بیت کوین و یا اتریوم از سایت های ایرانی و سپس تبدیا آن در یک صرافی معتبر به مونرو است. بایننس یکی از محبوب ترین این صرافی هاست که امکان خرید و فروش این رمزارز را برای کاربران خود فراهم نموده است. در ادامه صرافی های پشتیبان کننده این رمزارز را به شما معرفی می کنیم.
• Binance
• kuCoin
• HBTC
• OKEx
• Bitfinix
• Poloniex
• Dsdaq
• Kraken
• Gate.Io
• Huobi Global

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع صرافی ارز دیجیتال 

خرید ارز دیجیتال مونرو

چگونه مونرو استخراج کنیم؟

استخراج مونرو به دو روش قابل انجام است. می توان به صورت تکی و یا از طریق استخرهای استخراج اقدام به استخراج این ارز نمود. عمل استخراج با دستگاه های ماینر قوی انجام می شود. طبیعی است هر چه قدرت سخت افزاری محاسباتی دستگاه کامپیوتر شما بیشتر باشد میزان استخراج انجام شده بیشتر خواهد بود.
استخراج تکی (انفرادی) برای شما سودی به همراه نخواهد داشت. بنابراین برای کسب درآمد از استخراج مونرو لازم است به استخرهای استخراج متصل شوید. با توجه به اینکه استخرهای استخراج دارای قدرت سخت افزاری و پردازشی بسیار بالایی هستند، شانس بیشتری را برای تایید تراکنش ها ایجاد می کنند.
پاداش به دست آمده توسط استخرها بین اعضا تقسیم می گردد. البته در نظر داشته باشید بسیاری از استخرها برای ورود هر کاربر مبلغی بین 0 تا دو درصد از کاربران دریافت میکنند.

چگونه مونرو استخراج کنیم

بیشتر بخوانید: استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول های رمزارز مونرو

پس از خرید این رمزارز می توانید آن را درون یکی از کیف پول های دیجیتالی که از این رمزارز پشتیبانی می کنند ذخیره نمایید.
• کیف پول Cake: یکی از انواع کیف پول های موبایلی است که قابل استفاده برای سیستم عامل های ios است.
• کیف پول Ledger Nano S: امکان ذخیره رمزارز XMR در کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس با امنیت بالا فراهم شده است.
• کیف پول MyMonero: این کیف پول یک کیف پول نرم افزاری است که در دسته کیف پول های دسکتاپ، موبایلی و تحت وب قرار دارد. در این کیف پول کلیدهای خصوصی در سرورهای کیف پول ذخیره نمی شوند.
• کیف پول Monerujo: یکی دیگر از کیف پول های موبایلی قابل استفاده برای سیستم عامل های اندروید است.
• کیف پول Monero GUI: امکان ارسال و دریافت ارز دیجیتال XMR با استفاده از این کیف پول دسکتاپی برای کاربران فراهم شده است.

کیف پول ارز دیجیتال مونرو

بیشتر بخوانید: آشنایی با کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن

آینده رمزارز مونرو چگونه است؟

قطعا عواملی وجود دارند که روی قیمت رمزارزها تاثیرگذارند. با شناسایی این عوامل می توانید رشد و یا کاهش قیمت یک رمز ارز را پیش بینی کنید. کلیه پیش بینی ها بر اساس اصول تجزیه و تحلیل فنی قابل انجام است. در واقع درک عوامل تاثیرگذار بر قیمت یک دارایی، این امکان را برای ما فراهم می کند بر اساس تغییر رویدادها یک سرمایه گذاری عاقلانه انجام دهیم.
یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار روی قیمت ارز دیجیتال مونرو میزان عرضه و تقاضاست.

علاوه بر این ها اخبار و رویدادهای مختلف مثبت و منفی می توانند قیمت بازار رمزارزها را تحت تاثیر قرار بدهند.
بر این اساس اگر عوامل گفته شده تاثیر مثبتی بر بازار رمزارزها داشته باشد، رمزارز مونرو (XMR) آینده خوابی خواهد داشت.

آینده رمزارز مونرو

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل شما را با رمزارز دیگری در بازار ارزهای دیجیتال آشنا کنیم. هدف اصلی این رمزارز که مونرو نامیده می شود حفظ حریم خصوصی و امنیت است. استفاده از صرافی ها و یا استخراج ارز مونرو دو روش به دست آوردن رمزارز مونرو به شمار می رود.