ETF در واقع صندوق های سرمایه گذاری با حجم زیادی از دارایی هایی نظیر نفت، طلا و... هستند. ETF ها در واقع به شکل سهام درآمده و تغییر قیمت آنها وابسته به تغییر قیمت جهانی همان دارایی هاست. به بیان دیگر زمانی که سرمایه گذاران صندوق مورد نظر را خریداری می کنند در واقع خود دارایی را خرید کرده اند.

ETF چیست؟

ای تی اف یک صندوق از دارایی های گوناگون است. شما می توانید از این طریق یک سبد از سهام های مختلف را خریداری کرده و معاملات خود را انجام دهید. عبارت ETF به مفهوم صندوق سرمایه گذاری قابل معامله است.

آشنایی با ETF بیت کوین و نحوه عملکرد آن

ETF ها در بسیاری از موارد در انجام مبادلات سنتی بازار به جای صرافی های ارز دیجیتال معامله می شوند. صندوق های قابل معامله در بورس همان ETF بیت کوین هستند و کاملا وابسته به ارزش بیت کوین می باشند. در واقع با استفاده از ای تی اف بیت کوین سرمایه گذاران بدون نیاز به استفاده از صرافی های ارز دیجیتال می توانند روی بیت کوین سرمایه گذاری کنند. با این وجود اهرمی برای قیمت آن فراهم می کنند.

ETF ها در واقع قیمت یک دارایی و یا شاخص پایه آن را دنبال می کنند. در دنیای امروز ETF ها قابل دسترسی برای چندین نوع دارایی شامل کالاها و ارزها هستند. نحوه عملکرد ETF بیت کوین نیز دقیقا به همین صورت است. سهم های قابل معامله در بورس بر اثر نوسان قیمت بیت کوین دچار نوسان می شوند. با افزایش ارزش بیت کوین، ETF نیز افزایش پیدا می کند و در صورت کاهش قیمت بیت کوین ، ETF نیز کاهش می یابد.

در صورتی که ETF توسط کمسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تایید گردد قیمت آن بالا می رود. در واقع زمانی که تقاضا افزایش پیدا کند قیمت بیت کوین نیز افزایش می یابد. به همین خاطر اکثر سرمایه گذاران و شرکت های گوناگون به دنبال روشی برای تایید ای تی اف هستند. زیرا در صورت وقوع چنین اتفاقی ارزش صندوق سرمایه آنها چند برابر می شود.

ETF بیت کوین چیست

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ارز دیجیتال بیت کوین 

مزیت های ETF بیت کوین

  • یکی از مزیت های مهم صندوق های سرمایه گذاری تنوع آنهاست. به این مفهوم که امکان مدیریت چندین دارایی یا سهام را برای شما فراهم می کند. به طور مثال یک ای تی اف بیت کوین می تواند شامل سهام فیس بوک، اپل و دیگر موارد باشد. در این صورت ریسک سرمایه گذاری کاهش یافته و سرمایه گذاران قادر هستند سبد سرمایه گذاری خود را متنوع کنند.
  • بالا رفتن میزان حجم معاملات بیت کوین
  • امکان سرمایه گذاری راحت در بیت کوین بدون نیاز یه یادگیری نحوه عملکرد آن یا ثبت نام در یک صرافی ارز دیجیتال. مثلا در صورت نگهداری بیت کوین در یک کیف پول و فراموشی رمز عبور آن دارایی خود را کاملا از دست خواهید داد. این در حالی است که صندوق های ETF سرمایه گذاری را آسان تر کرده و منجر به کاهش ریسک سرمایه گذاری می شود.
  • امکان مدیریت بیش از یک دارایی و سهام در این صندوق ها

معایب ETF بیت کوین

  • کارمزد مدیریت
    ETF بیت کوین برای ارائه خدمات خود هزینه های مدیریتی دریافت می کند. در این صورت اگر سهام زیادی در یک ETF بیت کوین داشته باشید پس از مدتی هزینه های مدیریتی زیادی به همراه خواهد داشت.
  • محدودیت مبادله
    امکان معامله بیت کوین با ارزهای دیجیتال دیگر نظیر اتریوم، ریپل، لایت کوین و... وجود دارد. این در حالی است که یک ETF بیت کوین شرایط معامله با دیگر ارزهای دیجیتال را ندارد. زیرا این صندوق به عنوان یک ارز دیجیتال محسوب نمی گردد بلکه تنها یک صندوق سرمایه گذاری برای ردیابی بیت کوین به شمار می رود.
  • احتمال خطر متمرکز شدن
  • احتمال نقض حریم خصوصی
    بیت کوین به دلیل استفاده از فناوری بلاکچین از حریم خصوصی کاربران و سرمایه گذاران محافظت می کند. اما در سیستم ETF ارزش بیت کوین توسط دولت تعیین می شود که از معایب آن به شمار می رود.
  • عدم دستیابی به بیت کوین واقعی با خرید ETF
    در ETF بیت کوین هیچ بیت کوینی به شما داده نمی شود و شما فقط سهام دار یک صندوق حامل بیت کوین هستید. در این حالت امکان مبادله بیت کوین با دیگر ارزهای دیجیتال نظیر اتریوم را ندارید.

مزایا و معایب ETF بیت کوین

بیشتر بخوانید: بلاکچین به زبان ساده

ETF بیت کوین به بیانی دیگر یک صندوق سرمایه گذاری با حجم زیادی بیت کوین یا قرارداد آتی بیت کوین است و امکان معامله توسط اشخاص مختلف را فراهم می کند.

چرا به جای بیت کوین ETF بیت کوین را بخریم؟

خرید بیت کوین برای سرمایه گذاران معمولی ممکن است عاقلانه تر به نظر برسد اما برای افراد دارای شرکت های سرمایه گذاری، سهام ای تی اف بهترین انتخاب خواهد بود. یکی از دلایل مهم آن عدم نیاز به رعایت روش های امنیتی برای نگهداری بیت کوین است. علاوه بر این در ETF بیت کوین نیازی به مبادلات ارزهای دیجیتال نخواهیم داشت. به این خاطر که سرمایه گذاران تنها می توانند ETF را از صرافی ها و بازارهای سنتی بخرند و یا بفروشند.

ETF ها در بسیاری از کشورها تخفیفاتی را شامل می شوند. همچنین ETF ها معاف از مالیات بوده در حالی که دارندگان بیت کوین با سازمان مالیات درگیر هستند.
علاوه بر این ETF بیت کوین در بسیاری از کشورها کاملا قانونی محسوب می گردد. در این صورت سرمایه گذاران توسط نهادهای قانون گذار حمایت می شوند. مثلا در کشور آمریکا سرمایه گذاران مورد حمایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار هستند.
علاوه بر اینها ETF بیت کوین یک سهام سرمایه گذاری محسوب می گردد و سرمایه گذاران قادر هستند سهام ETF بیت کوین خود را در زمان کاهش قیمت بیت کوین در آینده بفروش برسانند.

ETF بیت کوین چیست

سوالات متداول

  • معایب ETF بیت کوین چیست؟
    بالا بودن هزینه مدیریتی آن
    عدم امکان تبادل ETF بیت کوین با دیگر ارزهای دیجیتال
  • ETF بیت کوین چیست؟
    ای تی اف بیت کوین در واقع صندوق هایی از بیتکوین هستند که در بورس معامله می شوند.
  • چرا ETF بیت کوین تایید نمی شود؟
    علت های مختلفی برای عدم تایید ای تی اف وجود دارد. از جمله این دلایل که منجر به عدم تایید سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا تا کنون شده است ریسک بالا و عدم نقدینگی، احتمال کلاهبرداری و پولشویی، عدم وجود شفافیت در بازار رمزارزها، ورود سرمایه گذاران بدون احراز هویت، امکان تغییر قیمت بیت کوین و... است.

جمع بندی

ETF بیت کوین با فراهم کردن ترکیبی از انواع دارایی ها دارای جذابیت و ویژگی های انحصاری است. همچنین به دلیل ریسک پایینی که دارد گزینه مناسبی برای سرمایه گذاران محسوب می گردد. به طور کلی استفاده از صندوق های ETF بیت کوین روشی برای افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال به شمار می روند.