هر چیزی که دارای ارزش باشد سوزاندن آن منطقی به نظر نمی رسد. اما یکی از رایج ترین کارها در دنیای ارزهای دیجیتال توکن سوزی است. سوزاندن توکن علاوه بر تیم توسعه دهنده آن برای افراد فعال در بازار ارزهای دیجیتال فواید زیادی دارد.
با این حال برخی از رمزارزها نظیر بیت کوین و اتریوم توکن سوزی ندارند. اما برای برخی از شرکت های مطرح نظیر ریپل و بایننس عمل سوزاندن توکن روی ارزهای بومی نظیر BNB و XRP یک عمل رایج به شمار می رود.

توکن سوزی در ارزهای دیجیتال چیست؟

زمانی که عبارت توکن سوزی به گوشتان می خورد تصورتان سوختن دارایی های فیزیکی است. اما توکن ها هویت و ماهیتی دیجیتال دارند و قطعا مفهوم توکن سوزی برای دارایی های دیجیتال به مفهوم واقعی سوزاندن آنها نیست.
دلیل اصلی سوزاندن توکن این است که شرکت های تولید کننده توکن جهت پیشگیری از کاهش ارزش توکن و یا افزایش ارزش آن انجام می دهند.
عمل سوزاندن توکن به چند طریق قابل انجام است:

  1. ارسال بخشی از توکن ها به آدرسی نامشخص توسط شرکت های صادر کننده توکن که مشابه عمل بازخرید سهام در بازار بورس است. در این روش شرکت توسعه دهنده با خرید سهامی از بازار از طریق سود و درآمدی که به دست آورده است منجر به افزایش ارزش دارایی سهام داران می شود.
  2.  هزینه ای که بابت کارمزد تراکنش در نظر گرفته از گردش خارج می کند.
  3.  بکارگیری پروتکل اثبات سوخت به این صورت که با سوزاندن توکن ها و رمزارزها، به اعضای داخل شبکه پاداشی به عنوان استخراج یا ماینینگ پرداخت می شود. در حال حاضر تعداد کمی پروژه از این روش برای سوزاندن توکن استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: توکن چیست و تفاوت کوین و توکن 

از آنجا که عمل توکن سوزی باعث می شود حجم میزان توکن موجود در بازار کاهش پیدا کند در نهایت باعث بالا رفتن قیمت توکن مورد نظر می شود.

توکن سوزی روشی برای سوزاندن توکن های عرضه شده توسط یک شرکت است که منجر به کاهش میزان عرضه آن شده و ارزش باقی مانده توکن های مورد نظر را افزایش می دهد.

بایننس کوین BNB

یکی از ارزشمندترین رمزارز بازار که متعلق به بزرگ ترین صرافی ارز دیجیتال جهان است بایننس کوین BNB نام دارد. این رمزارز در اوایل عرضه خود از بلاک چین اتریوم استفاده می کرد اما در سال 2020 بلاک چین اختصاصی خود را تحت عنوان BSC یا زنجیره هوشمند بایننس راه اندازی کرد. تیم بایننس هر سه ماه یکبار عمل سوزاندن توکن روی توکن بومی بایننس کوین خود انجام می دهد. جدیدترین توکن سوزی شرکت بایننس در جولای سال 2021 بود. که در آن تعدادی معادل 400 میلیون دلار بایننس کوین توسط شرکت بایننس نابود شد. یعنی حدود یک میلیون و 296 هزار واحد توکن از این رمزارز سوزانده شد. علاوه بر این توکن سوزی برای توکن های USDT صادر شده از سوی تتر و XRP صادر شده از ریپل نیز انجام می شود.

توکن سوزی در ارزهای دیجیتال

بیشتر بخوانید: بررسی ارز دیجیتال بایننس کوین

استلار XLM

یکی دیگر از شرکت های رمزارز که بزرگ ترین توکن سوزی های تاریخ رمزارزها را در سال 2019 انجام داد استلار بود. حدود 55 میلیون استلار توسط این شرکت سوزانده شد. ارزش این حجم از توکن در آن تاریخ معادل 4.7 میلیارد دلار بود. از ویژگی های مهم استلار هزینه تراکنش کم و سرعت بسیار بالای آن است.

ریپل XRP

این رمزارز از نظر ارزش بازار به عنوان ششمین رمزارز جهان شناخته شده است. این رمز ارز در سال گذشته با سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا دچار درگیری شد اما همچنان تجربه رشد قیمت خیلی خوبی داشت.
شرکت ریپل نیز با سوزاندن توکن به شیوه ای دیگر روی توکن اصلی خود یعنی XRP تعداد توکن های در گردش را کاهش می دهد. به این صورت که ریپل هزینه تراکنش های توکن رو پرداخت نکرده و آن را نابود می کند و به این صورت منجر به افزایش و ثبات قیمت توکن شده است.

توکن سوزی ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: بررسی ارز دیجیتال xrp

ساتوژی satozhi

اولین پروژه مبتنی بر اثبات سوخت(Proof-of-burn) که روی بلاک چین بایننس راه اندازی شد ساتوژی نام دارد. ساتوژی برگرفته از نام بنیانگذار بیت کوین ساتوشی ناکاموتو است .
توکن این پروژه ساتوز (satoz) نام دارد که دقیقا مثل بیت کوین به تعداد 21 میلیون توکن محدود شده است. هم اکنون حدود 10 میلیون ساتوز در بازار در گردش است. یعنی حدود 50 درصد آن به روش پروتکل اثبات سوخت سوزانده شده است. 50 ساتوز در هر دقیقه تولید شده و در شبکه بلاک چین بر اساس میزان سهم بین افراد شرکت کننده در توکن سوزی تقسیم می شود. این عمل بدون مداخله انسانی صورت می گیرد.
طبق این پروتکل کاربران در مقابل نابودی توکن های ساتوز خودشان حقوق استخراج یا ماینینگ دریافت می کنند. به عنوان مثال اگر تعداد یک میلیون توکن ساتوز در شبکه ای که با این پروتکل اجماع فعالیت می کند سوزانده شود و کاربر x میزان صدهزار توکن خود را در شبکه سوزانده باشد در هر ده دقیقه 10 درصد از پاداش ها را در شبکه ساتوز دریافت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با اصطلاحات و زبان تخصصی ارزهای دیجیتال

مزایای توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی مزایای زیادی دارد اما مهم ترین و اصلی ترین مزیت توکن سوزی افزایش ارزش توکن های باقیمانده است.
به طور مثال شرکت استلار با سوزاندن 55 میلیارد توکن بومی خود ارزش توکن را تا بیش از 25 درصد افزایش داد.
در واقع عمل سوزاندن توکن نوعی کمک به سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال محسوب می شود. از آنجا که ارزش رمز ارزها مشابه بازارهای دیگر بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می گردد در صورتی که عرضه یک توکن کاهش پیدا کند، قیمت آن قطعا افزایش می یابد.
عمل سوزاندن توکن توسط شرکت های صادر کننده توکن گاها برای ایجاد امنیت خاطر در سرمایه گذاران انجام می شود. با توجه به این که میزان توکن های صادر شده در فرآیند عرضه اولیه توکن زیاد است و توکن های زیادی به بازار عرضه می شوند افزایش میزان عرضه تعادل بازار را از بین می برد. با افزایش میزان عرضه نسبت به تقاضا قیمت توکن یا کوین مورد نظر کم می شود. برای این منظور عمل سوزاندن توکن در همان ابتدای عرضه اولیه توکن یا کوین انجام می شود.

وبلاگ کوینی فا در این مطلب به بیانی ساده عمل سوزاندن توکن را برای شما تشریح کردیم. همانطور که مطالعه کردید توکن سوزی فرآیند سوزاندن توکن ها به منظور افزایش ارزش باقیمانده توکن هاست. مهم ترین مزیت سوزاندن توکن نیز همین است. علاوه بر این منجر به ایجاد امنیت خاطر سرمایه گذاران می شود. سوزاندن توکن در روش های مختلفی قابل انجام است. ارسال توکن به مکان های متروک توسط شرکت های صادر کننده، استفاده از پروتکل اثبات سوخت و خارج کردن هزینه تراکنش از گردش بازار از روش های توکن سوزی محسوب می شود.
بایننس، ریپل و استلار جزو آن دسته از شرکت هایی هستند که عمل سوزاندن توکن روی توکن های بومی خود را برای افزایش ارزش آنها انجام می دهند.