هر کدام از بلاکچین های موجود در کریپتوکارنسی دارای قابلیت های مختلفی هستند. امکان ارتباط میان بلاکچین ها وجود ندارد. به این مفهوم که مثلا بلاکچین بیت کوین اطلاعی در مورد اتفاقات درون بلاکچین اتریوم ندارد. از طریق رپد توکن ها می توان میان بلاکچین های مختلف ارتباط برقرار کرد. این مطلب با هدف آشنایی شما با توکن های رپد، انواع آن، مزایا و معایب و کاربردشان نگارش شده است. پس برای درک بهتر مفهوم توکن های رپد ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

Wrapped Token چیست؟

رپد توکن ها یک نسخه رمزنگاری شده از یک ارز دیجیتال دیگر هستند. میزان ارزش رپد توکن ها وابسته به کوینی است که بر اساس آن ایجاد شده است. قابلیت بازخرید رپد توکن ها در هر زمانی وجود دارد. یعنی امکان برگرداندن رپد توکن ها به نهاد سازنده آنها و دریافت توکن اصلی وجود دارد. به بیان دیگر می توان رپد توکن ها را مشابه یک استیبل کوین دانست که ارزش آن وابسته به دارایی دیگری است. به طور معمول ارزش استیبل کوین ها وابسته به یک ارز فیات نظیر دلار است. اما در رابطه با رپد توکن ها ارزش آنها وابسته به ارز رمزنگاری شده ای است که در یک بلاکچین دیگر قرار دارد. با توجه به سیستم بلاکچین ها که کاملا جدا و مستقل از یکدیگر کار می کنند رپد توکن ها با انتقال ارزش یک توکن به بلاکچین دیگر منجر به افزایش قابلیت همکاری بلاکچین ها شده است. امکان خرید و فروش رپد توکن ها در صرافی های مختلف از جمله بایننس برای کاربران فراهم شده است.

یکی از انواع رمزارزها به نام WBTC یک رپد توکن بیت کوین بوده که دارای استاندارد ERC20 است و روی بلاکچین اتریوم راه اندازی شده است. در واقع ارز WBTC امکان مبادله بیت کوین روی شبکه اتریوم را فراهم کرده است. عرضه رپد توکن ها معمولا توسط یک ارائه دهنده نظیر یک فرد یا یک کیف پول چند امضایی، یک قرارداد هوشمند یا حتی یک سازمان مستقل (DAO) صورت می گیرد که لازم است مقدار معادل دارایی ها را داشته باشند.

بنابراین لازم است ارائه دهنده رمزارز WBTC به ازای هر واحد از این توکن یک واحد بیت کوین ذخیره کند. لازم به ذکر است برای اطمینان از درستی مقدار بیت کوین ذخیره شده این ذخیره روی شبکه بلاکچین انجام می شود.

رپد توکن چیست

اما مراحل صادر کردن یک واحد رپد توکن چگونه است؟

کاربر برای ایجاد این نوع توکن مقداری بیت کوین به صادر کننده میفرستد. ارائه دهنده به اندازه مقدار بیت کوین ارسالی برای کاربر روی شبکه اتریوم ارز WBTC را ارسال می کند. اگر کاربر قرار است بیت کوین دریافت کند این فرآیند برعکس اتفاق می افتد. در این صورت فعالیت ارائه دهنده به عنوان تولید کننده و از بین برنده رپد توکن است. بنابراین تولید و از بین بردن ارز WBTC توسط یک سیستم غیرمتمرکز DAO اتفاق می افتد.

به عبارت دیگر رپد توکن ها (Wrapped Token) یک نوع ارز دیجیتال نظیر WBTC یا WETH هستند و امکان ایجاد ارتباط میان بلاکچین های مختلف را در دیفای فراهم می کنند.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال با ثبات یا استیبل کوین چیست؟

انواع توکن های رپد

انواع توکن های رپد شامل موارد زیر هستند:

  • توکن های رپد برداشت نقدی(Cash-settled):
    توکن هایی که نمی توانند به دارایی پایه یا اصلی خود تبدیل شوند.
  • توکن های رپد برداشت غیرنقدی(Redeemable):
    این دسته از توکن ها امکان مبادله و تعویض توکن رپد را با دارایی اصلی برای سرمایه گذاران فراهم می کنند.
  • NFT های رپد:
    هر توکن غیر مثلی NFT دارای یک رابط برنامه نویسی مستقل است که از آن برای تولید و ارسال توکن و نمایش متاداده ها استفاده می شود. استاندارد ERC-721 رایج ترین استاندارد برای توکن های NFT به شمار می رود که اولین بار بازی معروف کریپتوکیتیز از آن استفاده نمود و پس از آن تبدیل به قالبی برای پروژه های بعدی شد. NFT های رپد امکان تعامل NFT ها با یکدیگر و یا وثیقه گذاری را در اختیار کاربران قرار می دهند.

انواع توکن های رپد

مزایای استفاده از رپد توکن

  • استفاده از توکن های غیربومی در هر بلاکچین
    هر کدام از بلاکچین ها دارای استانداردهای توکن مختص به خود هستند. مثلا بلاکچین اتریوم دارای استاندارد ERC20 است و استاندارد BEP20 برای اسمارت چین بایننس مورد استفاده قرار می گیرد. لذا امکان استفاده از این استانداردها در چندین بلاکچین وجود ندارد. رپد توکن ها امکان استفاده از رمزارزهای غیربومی را در سایر بلاکچین ها فراهم می کنند.
  • افزایش نقدینگی
    رپدتوکن ها منجر به افزایش نقدینگی و بالاتر رفتن سود سرمایه در صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز هستند. امکان استفاده از دارایی های بلااستفاده در بلاکچین های دیگر با ایجاد رپد توکن فراهم شده است. این کار منجر به افزایش نقدینگی می شود.
  • سرعت بالا و هزینه پایین تراکنش ها
    رپد توکن ها زمان انجام تراکنش ها و کارمزدها را کاهش می دهند. رپد توکن در واقع مشکلات مربوط به سرعت پایین و کارمزد بسیار بالای برخی تراکنش های شبکه بیت کوین را مرتفع میکند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با شبکه بلاکچین اتریوم

محدودیت رپد توکن ها

در شرایط کنونی برای به دست آوردن رپد توکن ها لازم است به ارائه دهندگان اعتماد کرد و سرمایه خود را در اختیارشان قرار داد. در حال حاضر امکان انجام تراکنش های مستقیم و حقیقی میان بلاکچین های گوناگون وجود ندارد و به منظور تهیه رپد توکن ها لازم است به ارائه دهندگان آن ها مراجعه نمود. همچنین فرآیند ضرب و بازخرید رپد توکن ها به دلیل کارمزدهای بالا دارای هزینه بالایی است و منجر به کاهش قیمت می شود.

مزایا و معایب رپد توکن

معایب استفاده از رپد توکن ها

  • برخی از افراد بر این عقیده هستند که رپد توکن ها منجر به کاهش تمرکززدایی می شوند. تمرکززدایی همان اصلی است که اساس ارز دیجیتال و بلاکچین را تشکیل می دهد. چرا که کاربران برای رپد کردن توکن ها لازم است با یک واسطه ارتباط داشته باشند.
  • با توجه به اینکه ارزهای رپد شده به عنوان یک ارز رمزنگاری شده اصیل نیستند امکان اجرای برخی از عملکردهای اساسی ارز دیجیتال اصلی در آنها وجود ندارد. به طور نمونه نسخه رپد اتریوم با اینکه به عنوان توکن بومی اتریوم شناخته می شود اما برای پرداخت هزینه گس در بلاکچین اتریوم قابل استفاده نیست.
  • رپد توکن ها نیز همانند دیگر رمزارزها ممکن است دچار حملات سایبری شوند.
  • رپدتوکن ها منجر به اتصال بسیاری از رمزاررزها روی بلاکچین های مختلف می شوند با این وجود ممکن است برخی از کاربران در جریان فرآیند رپد نباشند. توکن های رپد شده، خود باعث کاهش هزینه تراکنش ها می شوند اما با توجه به اینکه برای رپد کردن کاربر لازم است سه هزینه مختلف و بالعکس را پرداخت کند، فرآیند رپد توکن پر هزینه خواهد بود.

رپدتوکن ها چگونه عمل می کنند؟

ایجاد رپدتوکن ها نیاز به یک متصدی یا مامور دارد. به این مفهوم که یک شخص یک مقدار ارز دیجیتال در اختیار دارد. این مامور که قصد تبادل پول را دارد می تواند حقیقی یا حقوقی باشد، می تواند یک کیف پول چند منظوره، یک DAO یا یک قرارداد هوشمند باشد. به طور مثال در نظر بگیرید یک بیت کوین را از یک شخص دریافت می کنید که قصد دارد آن را روی پلتفرم اتریوم معامله کند. بیت کوین انتقالی مورد نظر بر اساس یک فرآیند تولید رپد به رپد بیت کوین (WBTC) مبدل می شود. این اتفاق در حالی می افتد که ارزش رپد بیت کوین با بیت کوین برابر است. اما روی بلاکچین اتریوم ضرب شده و توسط الگوریتم هوشمند قیمت آن در یک لحظه به روز می شود. همچنین اگر مشتری قصد داشته باشد WBTC را به BTC تبدیل کند لازم است برای مامور موردنظر یک درخواست سوزاندن توکن ارسال کند. در این صورت بیت کوین از حالت ذخیره سازی خارج می شود.

نکته: لازم است بدانید سوزاندن توکن و یا ذخیره سازی ارز نیاز به پرداخت کارمزدی دارد که به آن هزینه گس(GAS) می گویند.

رپد توکن ها در بلاکچین های مختلف

شبکه بیت کوین و رپد توکن

از تاریخ ژانویه سال 2019 اولین پروتکل رپد بیت کوین کار خود را آغاز کرد. هدف از ایجاد پروتکل مورد نظر ترکیب قابلیت و نقدینگی بیت کوین با انعطاف پذیری توکن های ERC-20 و استفاده از آنها در شبکه اتریوم بود. خود توکن بیت کوین قابل استفاده در تراکنش های دیفای نیست. رپد بیت کوین می تواند به عنوان جایگزین دارایی اصلی در اکوسیستم دیفای یا هر اپلیکیشن غیرمتمرکز دیگری در شبکه اتریوم مورد استفاده قرار گیرد.

رپد توکن بیت کوین

شبکه اتریوم و رپد توکن

این دسته از توکن های رپد مطابق با استاندارد ERC-20 ایجاد شده و ارزش آنها معادل کوین های خارج از شبکه اتریوم است. به این مفهوم که استفاده از توکن هایی که بومی شبکه اتریوم نیستند امکان پذیر است. برای ایجاد رپد توکن ها و از بین بردن آنها در شبکه اتریوم نیاز به پرداخت اتر در قالب کارمزد گس(GAS) خواهیم داشت. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که مراحل تولید هر رپد توکن می تواند با دیگری متفاوت باشد.

رمزارز WETH نمونه ای از یک رپد توکن به شمار می رود. کوین بومی شبکه اتریوم ETH نام دارد و کاربرد فراوانی در بلاکچین این شبکه دارد. استاندارد فنی این شبکه ERC20 است. این استاندارد پس از ایجاد رمزارز اتر به شبکه اضافه شد و بنابراین خود اتر بر مبنای ERC-20 نیست. در شرایطی که کاربران با مشکل تبدیل برنامه های بارگذاری شده روی بلاکچین اتریوم بین اتر و استاندارد فنی ERC-20 شده بودند رپد توکن WETH با استاندارد ERC20 به وجود آمد.

شبکه اسمارت چین بایننس و رپد توکن

مشابه توکن هایی که روی بلاکچین اتریوم ایجاد شدند امکان ایجاد رپد توکن بیت کوین و دیگر رمزارزها برای به کار بردن در اسمارت چین بایننس نیز وجود دارد. شما می توانید دارایی های رمزنگاری شده خود نظیر (BTC، ETH، XRP،BCH، USDT، DOT و...) را در اسمارت چین بایننس به رپد توکن مبتنی بر استاندارد BEP20 تبدیل کنید. این کار از طریق بایننس بریج(Binance Bridge) اتفاق می افتد. پس از انتقال دارایی به اسمارت چین بایننس می توانید آنها را معامله کنید و یا آنها را در برنامه های مختلف روی بستر این شبکه به کار ببرید.

همانطور که گفتیم ایجاد رپد توکن و از بین بردن آنها نیاز به پرداخت کارمزد یا همان هزینه گس دارد. اما میزان این کارمزد در شبکه اسمارت چین بایننس نسبت به بسیاری دیگر بلاکچین ها بسیار کمتر است.

بیشتر بخوانید: توکن غیرمثلی یا NFT چیست؟

سوالات متداول درباره رپد توکن ها

  • رپد توکن چیست؟
    توکن های رپد نوعی ارز دیجیتال با ارزشی معادل دارایی اصلی یا پایه هستند و برای افزایش تعامل میان بلاکچین های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع این نوع از توکن ها به عنوان یک پل یا رابط بین شبکه ها امکان استفاده از دارایی های غیربومی را در دیگر بلاکچین ها فراهم می کنند.
  • انواع توکن های رپد کدام است؟
    توکن های رپد به سه دسته تقسیم می شوند:
    1. توکن های رپد برداشت نقدی(Cash-settled)
    2. توکن های رپد برداشت غیرنقدی(Redeemable)
    3.NFT های رپد
  • آیا توکن های رپد امنیت دارند؟
    امنیت این نوع توکن ها از نظر فنی بالاست و در بلاکچین هایی نظیر اتریوم و بایننس اسمارت چین نگهداری می گردند. پس از تبدیل این توکن ها به ERC-20 یا BEP-20 امنیت آنها به اندازه امنیت شبکه اصلی خواهد شد.
  • آیا ارزش توکن های رپد از توکن های اصلی بیشتر است؟
    خیر. ارزش این توکن ها با کوین های اصلی و پایه خود برابر است.
  • آیا توکن های رپد مناسب برای سرمایه گذاری هستند؟
    بله یکی از سرمایه گذاری های خوب در دنیای کریپتوکارنسی توکن های رپد هستند. زیرا با وجود این توکن ها امکان جابه جایی دارایی ها در چندین زنجیره شبکه بلاکچین فراهم می شود و در نتیجه نقدینگی افزایش می یابد. این اتفاق منجر به افزایش کارایی سرمایه برای صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز می شود.
  • مهم ترین کاربرد توکن های رپد چیست؟
    تعامل با پلتفرم های دیفای و دیگر بلاکچین ها برای ارزهای مهم نظیر بیتکوین

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع صرافی های ارز دیجیتال 

جمع بندی

رپد توکن ها(Wapped Token) نوعی دارایی دیجیتال محسوب شده و به عنوان نماینده ارزش کوینی در بلاکچین دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. این توکن ها امکان ایجاد اتصال میان بلاکچین های مختلف را فراهم می کنند. رپد توکن ها با ایجاد معاملات سریعتر و کم هزینه تر در برخی بلاکچین ها نظیر بیت کوین توانسته مشکلاتی از این قبیل را در شبکه بلاکچین بیت کوین مرتفع سازد.