بایننس اولین و مشهورترین صرافی ارز دیجیتال جهان شناخته شده است اما به دلیل وجود تحریم ها، محدودیت هایی را برای استفاده کاربران ایرانی به همراه دارد. لذا لازم است به دنبال یک صرافی معتبر به عنوان جایگزینی برای صرافی بایننس باشیم. در این مطلب سعی کرده ایم به مقایسه دو صرافی بایننس و کوکوین بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با صرافی کوکوین و بایننس و تفاوت های آنها این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

صرافی بایننس (Binance)

در سال 2017 پس از عرضه اولیه ارز دیجیتال BNB، چانگ پنگ ژائو (CZ) صرافی بایننس را معرفی کرد. مرکزیت اصلی بایننس در ابتدا کشور چین بود، اما به دلیل اعمال قوانین مسدودسازی معاملات از این کشور خارج گردید. توکن بومی این صرافی BNB نام دارد. این توکن بر بستر بلاکچین بایننس چین و بایننس اسمارت چین توسعه یافته است.

در حال حاضر صرافی بایننس به عنوان بزرگ ترین رقیب های کوین بیس و کوکوین به شمار می رود.

صرافی بایننس یا کوکوین

بیشتر بخوانید: آشنایی کامل با بایننس محبوب ترین صرافی ارز دیجیتال جهان

صرافی کوکوین KuCoin

در همان سال 2017 دو شخص با نام های مایکل گان و اریک دان صرافی کوکوین را راه اندازی کردند. شعار تبلیغاتی کوکوین "صرافی مردم" بود. این شعار نشان دهنده ساده و عمومی بودن پلتفرم کوکوین برای ارائه خدمات ارز دیجیتال محسوب می شد.

با توجه به اینکه بنیانگذاران این صرافی تجربیات موفقی در iBoxPAY و AntFinancial کسب نموده اند توانستند این صرافی را در لیست 10 صرافی برتر ارز دیجیتال قرار داده و تعداد بیش از 6 میلیون کاربر را برای ارائه خدمات جذب نمایند. KCS، نام توکن بومی این صرافی است و بر بستر بلاکچین اتریوم با استاندارد ERC-20 توسعه یافته است.

مقایسه صرافی کوکوین و بایننس

مقایسه کارمزد معاملات در بایننس و کوکوین

در هر دو صرافی میزان کارمزد از 0.1% شروع می گردد. اما تفاوت هایی نیز وجود دارد که اهمیت زیادی برای کاربران دارد. برای اینکه بتوانید بهتر تفاوت کارمزد این دو صرافی را با یکدیگر مقایسه کنید جدول زیر را تهیه کردیم.

کارمزدها

بایننس

کوکوین

معاملات

شروع از 0.1%

شروع از 0.1%

سپرده گذاری

تا 4% برای ارز فیات

عدم پشتیبانی از ارز فیات

برداشت

متغیر

متغیر

انتقال Wire

15$ در آمریکا

N/A

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع صرافی های ارز دیجیتال

محاسبه کارمزدها در صرافی بایننس

یکی از کم هزینه ترین و ارزان ترین صرافی های بین المللی ارز دیجیتال بایننس است. لازم به ذکر است کاربران ایالات متحده کارمزدی بیشتر نسبت به صرافی Binance US پرداخت می کنند.

کارمزد معاملات

این صرافی مناسب افرادی است که معاملات خرد و کوچک با حجم و ترافیک تراکنش کم انجام می دهند.

همانطور که گفتیم میزان کارمزد معاملات در این صرافی از %0.1 شروع می شود. در صورتی که از توکن بومی این صرافی یعنی BNB برای انجام معاملات خود استفاده کنید، کارمزد معاملات شما با 25% تخفیف همراه خواهد بود. در این صورت به جای پرداخت 0.1% کارمزدی معادل 0.75% پرداخت خواهید کرد. این ویژگی بایننس را تبدیل به یکی از ارزان ترین صرافی های ارز دیجیتال جهان کرده است.

کارمزد سپرده گذاری

به منظور واریز ارز دیجیتال به این صرافی نیازی به پرداخت کارمزد نخواهید داشت. اما در صورتی که قصد برداشت ارز از بایننس را داشته باشید میزان کارمزد پرداختی شما متفاوت خواهد بود. همچنین کارمزد ارزهای فیات با توجه به نوع سپرده گذاری متفاوت است. در برخی مواقع صرافی بایننس در مقابل سپرده گذاری ارزهای فیات از کاربران خود هیچ کارمزدی دریافت نمی کند. اما گاها ممکن است کارمزدی معادل 4% از کل میزان مبلغ سپرده گذاری شده از کاربران دریافت کند.

بیشتر بخوانید: خدمات صرافی بایننس چیست و کارمزد معاملات آن چقدر است؟

کارمزد برداشت

در صرافی بایننس میزان کارمزد برداشت ارز دیجیتال یا ارز فیات متفاوت و متغیر است. زمانی که قصد برداشت ارز دیجیتال از حساب کاربری خود در بایننس را دارید. کارمزد برداشت شما مجموع کارمزد بلاک چین مورد نظر و کارمزد صرافی بایننس خواهد بود. اما محاسبه کارمزد ارز فیات در بایننس کاملا وابسته به ارز فیات مورد نظر و کشور دارد. به طور مثال درخواست برداشت دلار استرالیا توسط شهروندان کشور استرالیا از طریق انتقال بانکی کاملا رایگان خواهد بود. اما کارمزد پوند انگلستان تا 1% محاسبه می گردد.

تفاوت صرافی بایننس با کوکوین

محاسبه کارمزدها در صرافی کوکوین

کوکوین نیز از دیگر صرافی های ارائه دهنده خدمات ارز دیجیتال است که در رقابت با صرافی بایننس قصد دارد کم ترین میزان کارمزد را داشته باشد.

کارمزد معاملات

این صرافی برای معامله گران حرفه ای با حجم و ترافیک تراکنش بالا مناسب تر است و ساختار دریافت کارمزد بهتری را ارائه می دهد. کارمزد معاملات ارز دیجیتال در صرافی کوکوین معادل 0.1% است. اما لازم به ذکر است این کارمزد برای معاملات ارز دیجیتال با ارز فیات متفاوت است.

 به طور مثال کارمزد محاسبه شده جهت معامله ارز اتریوم با دلار آمریکا برای شما معادل 3% تا 12% خواهد بود. این میزان کارمزد متناسب با نحوه سپرده گذاری ارز فیات متفاوت است.

کارمزد سپرده گذاری

یکی از ویژگی های مهم صرافی کوکوین عدم پشتیبانی از سپرده گذاری ارز فیات است. اما در صورتی که قصد خرید ارز دیجیتال با ارز فیات را دارید به صورت مستقیم و در لحظه محاسبه می گردد. کارمزد این تراکنش چیزی معادل 3% تا 12% از کل مبلغ تراکنش است. یکی از مهم ترین قابلیت های صرافی کوکوین که مشابه صرافی بایننس عمل می کند، عدم دریافت کارمزد در سپرده گذاری ارز دیجیتال است.

کارمزد برداشت

صرافی کوکوین به طور کلی از سپرده گذاری و برداشت ارز فیات پشتیبانی نمی کند. کاربران صرافی کوکوین در صورتی که قصد برداشت ارز دیجیتال از حساب کاربری خود را دارند ملزم به پرداخت کارمزد بلاکچین به همراه کارمزدی که توسط این صرافی در نظر گرفته شده است هستند. لازم است بدانید مبلغ کارمزدها برای ارزهای دیجیتال مختلف متفاوت است.

ویژگی های صرافی کوکوین

بیشتر بخوانید: ارز فیات چیست؟

بررسی امنیت صرافی بایننس و کوکوین

با توجه به میزان محبوبیت صرافی هایی نظیر بایننس و کوکوین بسیاری از مهاجمین سایبری در تلاش برای نفوذ به این پلتفرم ها و اعمال کارهای خرابکارانه هستند. لذا لازم است از امنیت خوبی برخوردار باشند. هر دو صرافی همواره در تلاش هستند که این امنیت را برای کاربران خود تامین نمایند. صرافی بایننس به امنیت مشهورتر است. مهم ترین امتیاز مثبت این صرافی به منظور تامین امنیت دارا بودن گواهی ISO27001 است.

یکی از اتفاقاتی که در تاریخ 7 می 2019 برای صرافی بایننس رخ داد و طی آن نزدیک به 7 هزار بیت کوین به سرقت برده شد، مورد حمله قرار گرفتن این صرافی توسط هکرها بود. علاوه بر این سقوط ناگهانی قیمت بیت کوین از محدوده 60 هزار دلار به 8 هزار دلار از اتفاقاتی بود که در تاریخ اکتبر 2021 در مدت زمان بسیار کوتاهی ظرف 20 ثانیه برای صرافی Binance US اتفاق افتاد.

و اما یکی دیگر از وقایع تاریخی که در سال 2020 برای صرافی کوکوین رخ داد، سرقت حدود 150 میلیون دلار از صرافی از طریق حمله سایبری بود. اما نکته مهمی که حائز اهمیت است این است که هر دو صرافی توانستند این دو ضرر مالی را پوشش دهند بدون اینکه کاربران آنها متضرر گردند. هر دو صرافی ارز دیجیتال به منظور افزایش امنیت خود راه کارهایی را ارائه دادند. در ادامه با لیستی از این راهکارها آشنا خواهید شد.

  • ذخیره آفلاین دارایی کاربر
    یکی از مهم ترین ویژگی های امنیتی صرافی بایننس امکان ذخیره آفلاین دارایی های کاربران در صرافی بایننس و ذخیره روی کیف پول های سخت افزاری است. این ویژگی امنیت دارایی های کاربران را افزایش داده و از نفوذ هکرها به دارایی دیجیتال کاربران جلوگیری می کند.
  • کیف پول داخلی
    از دیگر ویژگی هر دو صرافی ارائه یک کیف پول داخلی به کاربران است که از امنیت بالایی برخوردار است.
    لازم به ذکر است در این روش دارایی کاربران تحت کنترل صرافی هاست.
  • بیمه FDIC
    در صورتی که میزان دارایی شما به صورت دلار بوده و تا سقفی معادل 250000 دلار باشد تحت پوشش بیمه FDIC بایننس قرار می گیرد.
    نکته مهم: بایننس از دارایی های دیجیتال در این بیمه پشتیبانی نمی کند.
  • لیست سفید آدرس ارز دیجیتال
    در هر دو صرافی امکان محدود کردن آدرس های برداشت ارز دیجیتال فراهم شده است. با این قابلیت برداشت ها فقط به آدرس هایی انجام می شود که کاربر آنها را انتخاب کرده است. امکان برداشت از دیگر آدرس ها وجود ندارد.
  • احراز هویت دو مرحله ای
    هر دو صرافی بایننس و کوکوین این امکان را دارند که قابلیت احراز دو مرحله ای را از طریق ارسال پیامک به شماره تایید شده و یا به کمک نرم افزار Googler Authenticator را فعال نمایند.

علاوه بر این امکان انجام فرآیند احراز هویت برای سرمایه گذاری با مبالغ بزرگ تر برای کاربران فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن

ارزهای دیجیتال قابل معامله و پشتیبانی از ارزهای فیات

هر دو صرافی امکان انجام طیف گسترده ای از معاملات ارزهای دیجیتال را فراهم می کنند. بر این اساس برخی از ارزهای دیجیتال کمیاب به راحتی در این صرافی ها قابل معامله هستند. تعداد ارزهای قابل معامله در صرافی بایننس 270 ارز است. این در حالی است که در صرافی کوکوین تنها تعداد 170 ارز معامله می شوند. یکی از امتیازات منفی برای صرافی کوکوین مربوط به ارزهای فیات است.

همانطور که قبلا هم گفتم صرافی بایننس از سپرده گذاری و برداشت ارزهای فیات پشتیبانی می کند. در واقع خدمات این صرافی برای کشورهای مختلف متغیر است. این در حالی است که صرافی کوکوین از سپرده گذاری و برداشت ارزهای فیات پشتیبانی نمی کند.

ویژگی های صرافی بایننس و کوکوین

هر کدام از صرافی ها دارای ویژگی های مختص به خود هستند. قابلیت امنیت در هر دو صرافی به منظور محافظت از اطلاعات کاربران ارائه می شود. هر دو صرافی به گونه ای طراحی شده اند که امکان خرید و فروش را برای کاربران آسان نموده اند.

مهم ترین ویژگی های صرافی بایننس

در صورتی که بخواهید از صرافی بایننس استفاده کنید امکانات زیر را در اختیار خواهید داشت. در ادامه با مهم ترین ویژگی های صرافی بایننس آشنا خواهید شد:

  • پشتیبانی از طیف گسترده ای از ارزهای دیجیتال
  • امکان انجام معاملات p2p مارجین و فیوچرز
  • امکان کسب درآمد از طریق استیک ارزهای دیجیتال
  • استفاده از ابزارهای معاملاتی حرفه ای
  • امکان استفاده از انواع مدل های سفارش گذاری معاملات
  • قابلیت استفاده از کارت Debit بایننس با امکان 8% بازگشت نقدی
  • قابلیت توسعه برای برنامه نویس ها(API)

ویژگی های صرافی بایننس

بیشتر بخوانید: منظور از معاملات فیوچرز چیست؟

مهم ترین ویژگی های صرافی کوکوین

پلتفرم صرافی کوکوین نیز در رقابت با صرافی بایننس خدمات زیادی را مبتنی بر ارزهای دیجیتال ارائه کرده است. این صرافی مهم ترین رقیب بایننس شناخته می شود. مهم ترین ویژگی های ارائه شده در این صرافی عبارتند از:

  • قابلیت انجام معاملات فیوچرز، مارچین و P2P
  • امکان استفاده از ربات های معامله گر رایگان
  • قابلیت دریافت وام برای انجام معاملات ارز دیجیتال
  • قابلیت ارائه وام ارز دیجیتال به سایر معامله گرها
  • دریافت سود خودکار با HODL کردن توکن KCS
  • امکان استفاده از انواع مدل های سفارش گذاری معاملات
  • قابلیت کپی کردن رایگان ربات های معامله گر

ویژگی صرافی کوکوین

بیشتر بخوانید: معاملات اسپات در ارزهای دیجیتال

بر اساس نظریه کارشناسان و تریدرهای با سابقه، در میان صرافی های معتبری که در زمینه ارز دیجیتال فعالیت می کنند، کوکوین به عنوان یکی از بهترین صرافی ها شناخته شده است که مشابه صرافی بایننس است. یکی از دلایل محبوبیت این صرافی در میان کاربران، راحت بودن کار با آن و قرار دادن امکانات زیاد در اختیار کاربران است. از مهم ترین ویژگی های این صرافی امکان انجام معاملات ایرانیان بدون مشکل است. به این مفهوم که کاربران ایرانی قادر به انجام معاملات معمولی بدون نیاز به احراز هویت هستند. اما در صورتی که نیاز به احراز هویت داشتند با محدودیت هایی مواجه خواهند شد.

در واقع پشتیبان این صرافی اعلام کرده است، کاربران ایرانی نمی توانند اقدام به احراز هویت کنند. و با محدودیت KYC یا همان Know Your Customer مواجه هستند. سقف انجام معاملات برای کاربران احراز هویت نشده معادل 6 بیت کوین است. در این صورت کاربران ایرانی نیازی به احراز هویت نداشته و قادر هستند با اکانت معمولی خود معاملاتشان را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال دش (Dash) چیست؟

به منظور انتخاب بهترین صرافی برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال لازم است قبل از هر چیز با ویژگی های هر یک و امکاناتی که ارائه می دهند آشنا شویم و به مقایسه ویژگی های آنها بپردازیم. در این مطلب سعی کردیم به طور کامل به مقایسه صرافی بایننس و کوکوین بپردازیم. اگر سرمایه گذاری هستید که با مبالغ بزرگ کار می کنید، صرافی کوکوین برای شما مناسب تر است. اما اگر به دنبال حداکثر امنیت می گردید و معامله های خرد انجام می دهید یا به دلایلی امکان استفاده از صرافی کوکوین برای شما با محدودیت همراه است، بایننس انتخاب بهتری خواهد بود.